Vraag

Geen Pickx op v7 na upgrade

  • 11 January 2024
  • 25 reacties
  • 644 Bekeken

Goeie morgen

Gisteren en eergisteren hebben onze Android v7 boxes een update ontvangen.  Sindsdien hebben ze problemen om de Pickx app te openen.

Wanneer je op de Home knop duwt krijg je enkel de geinstalleerde Android apps te zien (Netflix, Disney+, Prime,….), van heel de interface van Proximus is echter geen spoor meer.
De decoder zegt dan ook dat er geen verbinding zou zijn met het Proximus TV netwerk.

Wanneer je dan Back duwt kan je wel TV kijken en zappen.

Gezien de update al langer op 1 van de andere decoders gebeurd was, en deze niet meer ging, heb ik  ze omgewisseld.  Het toestel met de update werkte ook niet op de locatie van het werkende toestel.
Deze ochtend heeft het werkende toestel zijn update gekregen en geeft nu dezelfde symptomen.

Er is niks veranderd aan de opzet van het netwerk.
We hebben hier een “1-VLAN-oplossing” waarbij mijn eigen Unifi router de router is (rechtstreeks achter de ONT) en de decoders mee in mijn “eigen” netwerk.  Dit werkt al meer dan een jaar zo en er zijn geen wijzigingen gebeurd aan de opzet.

De enige wijziging die gebeurd is is de update van de decoders.

Gezien zaken als Netflix, Prime, Disney+ werken op de Android box, ook TV an sich werkt op de Android box (dus heel het multicast gebeuren is ook in orde) lijkt er iets gek te zijn met die update ?


25 reacties

Reputatie 5
Badge +3

Kan na de update  geen films in pickx + vinden en bekijken.

mvg

@DinX 

Staat de app bij de geïnstalleerde apps?

Instellingen---Apparaatvoorkeuren--Apps. Indien wel eventueel de updates verwijderen van de pickx app.

Dan wordt terug de vorige versie gebruikt .

Eventueel wordt daarna dan toch nog de update  geforceerd  vanuit proximus.

Het is altijd te proberen.

Mvg Artie

 

 

@DinX  & @jdm_01 
met welke pickx versie hebben jullie dit probleem?

Goedeavond,

 

Net ook dit probleem ondervonden. Update gedaan. Decoder werkt nog wel maar niet alle functies komen door. geen opnames, niets enkel proximus logo en apps tablad en op de achtergrond live tv. Decoder gereset enz. geen oplossing. wat werkte hier wel bij.
Decoder terug in BBOX3 gestoken,rechtstreeks. Niet meer over UDM en alles werkt weer, alle menu´s zijn terug opnames enz. Dit terwijl er in de settings van de unifi dream machine router niets gewijzigd is. en enkel de decoder een update heeft ontvangen.

 

mvg

Reputatie 7
Badge +4

Er zijn ondertussen inderdaad een aantal klanten gekend bij ons die dit probleem ondervinden. Het probleem ontstaat als er een switch -met eigen DHCP actief- tussen de modem en de TV box aangesloten is.

Het probleem is niet gelinkt aan de nieuwe firmware 5.7.3 maar komt voor omdat er een “clear data” wordt uitgevoerd bij een upgrade.

Het is die clear data die de TV box in de problemen brengt in combinatie met een eigen DHCP server.

Het probleem kan dus ook voorvallen op de huidige software 5.5.6.2 als een clear data wordt uitgevoerd.

Mogelijke oplossingen zijn : 

  • Je gebruikt je switch op een andere poort op de modem. Dus niet meer op dezelfde poort waar ook de TV box op verbonden is. En herstart TV Box
  • Je zet de DHCP optie op de switch uit en herstart TV box
  • Je verwijdert definitief de switch en herstart TV box.

Bedankt voor de info.

 

Ik ga oplossing 1 proberen. De andere oplossingen halen iedere functie weg van mijn eigen router. Als oplossing 1 ook niet werkt gaan we verder moeten kijken. Momenteel (tijdelijke test )werkt de decoder terug als ik hem rechtstreeks op de BBOX steek. Maar dan is hij niet meer aanwezig in mijn netwerk. 

mvg

Er zijn ondertussen inderdaad een aantal klanten gekend bij ons die dit probleem ondervinden. Het probleem ontstaat als er een switch -met eigen DHCP actief- tussen de modem en de TV box aangesloten is.

Het probleem is niet gelinkt aan de nieuwe firmware 5.7.3 maar komt voor omdat er een “clear data” wordt uitgevoerd bij een upgrade.

Het is die clear data die de TV box in de problemen brengt in combinatie met een eigen DHCP server.

Het probleem kan dus ook voorvallen op de huidige software 5.5.6.2 als een clear data wordt uitgevoerd.

Mogelijke oplossingen zijn : 

  • Je gebruikt je switch op een andere poort op de modem. Dus niet meer op dezelfde poort waar ook de TV box op verbonden is. En herstart TV Box
  • Je zet de DHCP optie op de switch uit en herstart TV box
  • Je verwijdert definitief de switch en herstart TV box.

Je eigen switch verwijderen…. K dacht het niet he. Waar moet mijn pc, printer, … dan netwerk halen?

Bedankt voor de info.

 

Ik ga oplossing 1 proberen. De andere oplossingen halen iedere functie weg van mijn eigen router. Als oplossing 1 ook niet werkt gaan we verder moeten kijken. Momenteel (tijdelijke test )werkt de decoder terug als ik hem rechtstreeks op de BBOX steek. Maar dan is hij niet meer aanwezig in mijn netwerk. 

mvg

K zal ook een afzonderlijke switch/hub moeten gebruiken voor de decorders en bestaande voor eigen netwerk 

oplossing 1 werkt bedankt. Ik heb mijn udm router zijn wan poort verstoken naar een andere poort van de bbox 3. De decoder werkt weer achter mijn eigen router.

Reputatie 5
Badge +3

Na de update SW5.7.3 werkt de VOD niet meer, de film catalogus is verdwenen dus kan geen films huren.

Alsook alle andere categorieën in de VOD werken niet:  sport, muziek, films per genre, kids, enz….

Ook in de Pickx + heb ik maar in vergelijking met voor de update een beperkt filmaanbod!

 

Wat is er aan de hand en graag een oplossing.

Bij mij werkt dat nog met SW5.7.3 

heb je de decoder al eens herstart of het dan mss lukt?

Reputatie 5
Badge +3

Neen blijft hetzelfde met een herstart, best eens een reset proberen?

oplossing 1 werkt bedankt. Ik heb mijn udm router zijn wan poort verstoken naar een andere poort van de bbox 3. De decoder werkt weer achter mijn eigen router.

Heb je anders nog iets moeten doen? Heb mijn router al verstoken qua LAN poort op de bbox maar nog geen succes.

Reputatie 6
Badge +2

Het probleem ontstaat als er een switch -met eigen DHCP actief- tussen de modem en de TV box aangesloten is.

Mogelijke oplossingen zijn : 

  • Je gebruikt je switch op een andere poort op de modem. Dus niet meer op dezelfde poort waar ook de TV box op verbonden is. En herstart TV Box
  • Je zet de DHCP optie op de switch uit en herstart TV box
  • Je verwijdert definitief de switch en herstart TV box.

Het probleem doet zich inderdaad voor bij gebruikers die een eigen router gebruiken, en waarbij de decoders in hun eigen netwerk zitten.

Oplossing is eenvoudig:

* je sluit de decoders rechtstreeks aan op de internet box of de bbox3 in plaats van op jouw eigen LAN.

* Je kan ook de decoders éénmalig aansluiten op de PX modem/router en opstarten. Nadien kan je deze terugplaatsen op je eigen netwerk.

 

Wie zijn Proximus modem vervangen heeft door een eigen modem (VDSL2) of router (Fiber), zal deze natuurlijk even uit de kast moeten halen en terug aansluiten.

 

Vanaf 1 november zijn dergelijke problemen van de baan. Proximus zal ervoor moeten zorgen dat de decoders ook werken op eigen hardware (vrije routerkeuze).

Neen blijft hetzelfde met een herstart, best eens een reset proberen?

@jdm_01 

Mss toch dit eerst eens proberen via instellingen /support/ clear data + herstart 

is minder omslachtig dan een reset en dan kun je nog altijd een reset proberen indien nodig.

Reputatie 6
Badge +2

Momenteel (tijdelijke test )werkt de decoder terug als ik hem rechtstreeks op de BBOX steek. Maar dan is hij niet meer aanwezig in mijn netwerk. 

 

Je hebt hiermee het probleem opgelost. Nu kan je decoder terugzetten in jouw netwerk (tot de volgende update)

@philippe_d  krijg je dat probleem dan niet terug als je om één of andere reden de decoder moet resetten?

Reputatie 5
Badge +3

Neen blijft hetzelfde met een herstart, best eens een reset proberen?

@jdm_01

Mss toch dit eerst eens proberen via instellingen /support/ clear data + herstart 

is minder omslachtig dan een reset en dan kun je nog altijd een reset proberen indien nodig.

Met clear data + herstart lukt het niet, zal toch een reset moeten doen.

Hou u op de hoogte

mvg

Reputatie 5
Badge +3

Update: is opgelost met een reset wat bij mij eerst opkwam na eerst te hebben herstart.

mvg

@jdm_01 

Bedankt voor de feedback en dat is inderdaad goed nieuws.

Dit probleem werd reeds op andere forums gemeld.

De uitrol van de januari 2024 5.7.3 software heeft een grote inpakt op de Proximus support. Veel gebruikers hebben gezien dat de update niet compleet is.

  1. Typisch the TV gids is niet up to date.
  2. De startpagina is anders, alleen android apps.
  3. Kanalen werken en kunnen geselecteerd worden, doch hebben geen programma benaming.
  4. De opgenomen content is niet beschikbaar
  5. In het ergste geval “ Proximus TV service niet beschikbaar”
  6. Er is geen remote fix mogelijk door Proximus support.

Bij verder onderzoek met Proximus support zijn het veeleer klanten die een mesh netwerk gebruiken die getroffen zijn.

Bepaalde data kan niet door een standaard routed netwerk worden behandeld en de download is slechts gedeeltelijk.

De workaround is om een de V7 (TV box) rechtstreeks met een kabel te verbinden op de Internet box en een simple reboot te starten van de V7.

Eens de workaround uitgevoerd  zou het probleem moeten opgelost zijn. Nu kan je de V7 veilig terug verbinden met je mesh netwerk.

Support kan het probleem niet remote fixen de TV box moet uit het netwerk worden gehaald.

Reputatie 6
Badge +2

De workaround is om een de V7 (TV box) rechtstreeks met een kabel te verbinden op de Internet box en een simple reboot te starten van de V7.

Eens de workaround uitgevoerd  zou het probleem moeten opgelost zijn. Nu kan je de V7 veilig terug verbinden met je mesh netwerk.

 

Jij herhaalt nu exact wat ik hier in deze topic 2 dagen geleden schreef 😀

 

Proximus heeft nog nooit support gegeven op decoders die niet rechtstreeks aangesloten zijn op de Bbox of Internet box.

Met “rechtsreeks” bedoel ik dat de decoders een IP moeten krijgen uit de “TV DHCP pool” van de Bobx3 (192.168.1.[64-99]) of de internet box (192.168.128.[2-127]), eventueel via VLAN’s of andere truukjes.

Via deze setup krijgen de decoders bij het initialiseren - via “DHCP options” - de juiste routings toegestuurd om de Proximus TV servers te bereiken.

Gebruikers die decoders aansluiten op hun eigen lokaal netwerk (met of zonder “mesh” is niet relevant), - met andere woorden op hun eigen DHCP, - doen dat dus altijd op eigen riscico …

Bij een volgende update (upgrade) waarbij een “clear data” uitgevoerd wordt, heb je het terug vlaggen 😮. Dus voor de zekerheid altijd een b-box3 of internetbox paraat houden voor het geval dat 😀...

 

 

@philippe_d

Bestaat er dan geen mogelijkheid om die instellingen te doen op je eigen router zodat de juiste routings toegestuurd gekregen worden zoals dit gebeurt met de bbox (internet box) ?

Reputatie 6
Badge +2

Volgens het BIPT besluit van 11 oktober 2023 zal de markt voor het gebruik van eigen modems/routers geopend worden op 1 november 2024

https://www.bipt.be/consumenten/publicatie/het-bipt-opent-de-markt-voor-modems

Providers krijgen 6 maand na in werking treden van het besluit (dus ten laatste op 1 mei 2024) de tijd om alle technische data te publiceren, zodat geïnteresseerde alternatieve modem/router fabrikanten hiermee aan de slag kunnen.

Modem/router fabrikanten die dat wensen (vb AVM/Fritz!Box) kunnen dan een “Proximus TV” profiel inbouwen in hun Firmware, die het mogelijk maakt om probleemloos Proximus decoders te kunnen aansluiten. Dit alles moet dan een feit zijn tegen 1 november 2024

Met het oog op een vlotte ontwikkeling van modems door geïnteresseerde partijen, moeten alle
operatoren de kenmerken van de NTPs en de technische specificaties van de modems en routers publiceren zes maanden na de inwerkingtreding van dit besluit.

Binnen een termijn van twaalf maanden na de inwerkingtreding van dit besluit moeten operatoren de nodige IT-aanpassingen uitvoeren die volgen uit dit besluit.

Eindgebruikers moeten dus twaalf maanden na de inwerkingtreding van dit besluit, wat neerkomt op 1 november 2024, hun eigen eindapparatuur kunnen aansluiten op het netwerk.

PB_Het_BIPT_opent_de_markt_voor_modems_2023-10-11

 

@philippe_d

Bestaat er dan geen mogelijkheid om die instellingen te doen op je eigen router zodat de juiste routings toegestuurd gekregen worden zoals dit gebeurt met de bbox (internet box) ?

Antwoord op deze vraag is dus:

  • ja, op voorwaarde dat (of zodra) Proximus de nodige informatie publiceert 😣.
  • sommigen zijn er - door “reverse engineering” al wel in geslaagd om een en ander te doen werken achter de eigen router ...

Ok, bedankt @philippe_d voor je duidelijke uitleg👍, we zullen dan maar nog wat geduld uitoefenen tot het allemaal in kannen en kruiken is 😉

Reageer