Vraag

Geen ondertiteling bij opgenomen programma's

  • 1 September 2023
  • 11 reacties
  • 769 Bekeken

Reputatie 1

Beste,

Bij VTM geen ondertiteling meer. Mijn moeder hoort niet meer zo goed en kan Family niet meer goed volgen. Ik heb decoder en modem al opnieuw opgestart (allebei 15sec zonder stroom) maar nog steeds niets. Daarnet geprobeerd : Bij de keuken van Sofie was er wel een ondertiteling en toen op rec. gedrukt en een stukje laten opnemen, maar bij het terug afspelen (deel opgenomen) was geen ondertiteling meer. Ondertiteling is geactiveerd want rechtstreeks wordt deze wel getoond.

Hoe kan ik dit oplossen want vroeger heeft het altijd gewerkt maar nu niet meer.

Decoder V5C en modem B-Box3

Alvast bedankt.


11 reacties

Heb je al eens geprobeerd tijdens het bekijken van de opname om teletekst te activeren?

(eventueel pag 888 kiezen)

Reputatie 1

Dit reeds al verschillende keren geprobeerd maar geen ondertitels.

Alleen geen ondertitels bij opgenomen programma’s wel al je rechtstreeks kijkt dan komen deze er wel op.

Reputatie 7
Badge +4

@lurage Kan je bij de opname eens op OK duwen? Dan zou je een menu moeten krijgen waar je de ondertiteling voor de opname ook kan activeren. 

Reputatie 1

Gisteren geprobeerd. Ondertitels komen erop maar zijn kleiner dan als je rechtstreeks kijkt (zie foto’s)

Hoe kan je dit oplossen zodat het telkens de grote (originele) ondertitels zijn? en waarom komt dit zo dat het anders is?

Rechtstreeks kijken

 

Opgenomen kijken

 

Reputatie 6
Badge +2

Zeker tien jaar geleden heb ik een aantal keren gebeld voor de ondertiteling naar de helpdesk en die zegden elke keer : een beetje geduld mijnheer,  binnen drie maanden is dat in orde. De vierde maal vroeg ik : geef me eens iemand die er iets van weet. Dat was blijkbaar geen goede vraag, maar uiteindelijk en na wat luider praten kreeg ik iemand van Proximus aan de lijn die een eerlijk en correct antwoord gaf. Dat is een moeilijk probleem Mijnheer, we werken er aan, maar niet met heel veel mensen. Het is nuet onze eerste prioriteit. Daar kon ik wel mee leven en heb sindsdien niet meer gereclameerd. En er is wel vooruitgang. Maar ook nog werk. Wat gaat er soms nog mis? 

- ik vrees dat de ondertiteling soms gewoon niet wordt aangezet, dat is denk ik een aparte file die aangezet moet worden en al eens vergeten wordt.

- bij opgenomen programma's is het vaak OK, bij rechtstreekse uitzendingen is het heel wat moeilijker, en ik begrijp dat

- het gaat al eens wat slechter als men moet vertalen uit een vreemde taal

- er is vaak een probleem van kleur bvb een witte tekst op een lichte achtergrond. 

- en al eens moet ik mijn decoder v5c herstarten om het te doen werken

 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

@lurage Je kan het lettertype van je ondertiteling niet wijzigen in je decoder. Ik kan je momenteel geen duidelijke verklaring geven voor het verschil, maar zal het doorgeven naar de verantwoordelijken hiervoor. 

Reputatie 7
Badge +4

@lurage  Bij opnames wordt de ondertiteling (als het kanaal die nog op teletekst basis doorstuurt toch), omgezet in moderne ondertiteling.  Zo moet men niet de hele teletekst info mee opslagen op de opnameserver, dat spaart heel wat opslagruimte uit.

Aanpassen van de grootte en de kleur kan niet, en is ook niet voorzien voor de nabije toekomst.

Reputatie 1

Nu de laatste tijd soms geen ondertitels meer op VTM. Als men rechtstreeks kijkt naar familie dan komen er wel ondertitels op (getest) maar de dag erna wanneer mijn moeder familie terug wil kijken dan zijn er geen ondertitels meer.

Hoe komt dit toch ? Van alles geprobeerd. Via teletekst knop en dan Nederlands kiezen, Via instellingen : taal en ondertitels Nederlands ingesteld. Verschillende malen de decoder zonder stroom gezet, Zelfs een harde reset uitgevoerd (fabrieksinstellingen) maar niets helpt. Ik weet het niet meer!

Kan een nieuwe decoder dit probleem oplossen ?

Reputatie 7
Badge +3

@lurage  Kan je bij de opname  die je bekijkt eens op  de knop OK duwen van de proximus afstandsbediening ? Dan zou je een menu moeten krijgen waar je de ondertiteling voor de opname ook kan activeren. 

Reputatie 1

Dit al reeds verschillende malen geprobeerd maar niets helpt. Nu neem ik ook family op HD en SD op en voorlopig komt de ondertitels er nu wel op bij SD (nog maar 1x geprobeerd)

Zal zien hoe het verder verloopt.

Alvast bedankt.

Reputatie 1

Nu al 2x weeral geen ondertitels meer op VTM. Niet op HD en ook niet op SD en dit telkens bij opgenomen programma’s. Als men rechtstreeks kijkt dan komen ze er wel op maar niet bij opgenomen programma’s (vb. familie). Kan het aan de decoder liggen? V5C?

Vroeger nooit problemen gehad maar de laatste tijd steeds meer.

Reageer