Skip to main content

Een paar dagen geleden had ik een probleem, ik vermoedde met de v6-decoder. Gebeld naar de helpdesk, na uitleg besliste de vriendelijke Mijnheer om mij een nieuwe decoder te sturen.  Die kwam reeds de dag nadien toe. Perfect zou ik zeggen. Het was deze keer een v7, op zich geen probleem. De installatie lukte echter niet, alle procedures uitgevoerd die op internet te vinden zijn. Maar er kwam geen beeld uit die android decoder. Verder dan een taalkeuze kwam ik helaas niet. Dan maar terug naar de helpdesk. Het was deze keer een Nederlandse dame die waarschijnlijk haar job wel doet, maar voor mij alleszins moeilijk te verstaan. Uiteindelijk begon ze helemaal opnieuw, alle dingen die ik al vijf keer had gedaan. Ook deze keer zonder resultaat. Wat ik niet waardeer zijn allerlei uitspraken zoals:

- u moet exact doen wat ik vraag. Wat ik ten andere deed, niets anders. 

- ik weet wat er moet gebeuren, ik doe zulk probleem 70 keer per dag : hopelijk tk h met betere afloop

- u moet minder praten : de dame zou beter Nederlands moeten praten en minder hollands. Dan zou ik beter verstaan wat ze zegt zodat ik geen herhaling  moet vragen. 

- ik stuur u een technicus die u moet betalen : dat heb ik geweigerd. Proximus stuurt mij rommel en dan nog een betalende technicus, niet overdrijven hé 

Gevolg : ondanks haar zogezegde ervaring kon ze het probleem ook niet oplossen en beloofde ze me een nieuwe afstandsbediening. Ik ben in blijde verwachting. 

 

De nieuwe afstandsbediening is aa gekomen en de v7 werkt.

Er is nu wel wat studeerwerk.


Er zijn al heel wat zaken die werken. 

Op vrt1 kijken naar de ronde van Frankrijk kijken is moeilijk : het beeld hapert regelmatig. Alles eens herstart, maar het probleem blijft. 

Is daar iets aan te doen of moet men er mee leven?

Op rtbf zijn er geen haperingen. 

Mijn downloadsnelheid lijkt OK.

Op rtbf hapert het beeld nu ook.

Toch een probleem van de Franse tv dan.

 

 

 

 

 


Hierna een samenvatting van mijn proximustoestand tijdens de afgelopen week.

- een defecte  decoder v6 werd snel vervangen door 

- een v7 waarvan bleek dat de afstandsbediening niet werkte

- de defecte afstandsbediening van de v7 werd snel vervangen door een correct werkende afstandsbediening 

- de  installatie van de v7 kon dan voltooid worden zodat ik kon tv kijken 

-  na een avond tv kijken gisteren bleek dat er zich na een tiental minuten telkens haperingen van het beeld voordeden waardoor de v7 eigenlijk onbruikbaar is. Na wat zoekwerk op internet bleek dat die haperingen met een v7 reeds voorkwamen meer dan een jaar geleden. Waarom worden softwarebugs niet opgelost?

- tijdens het invullen van een "tevredenheidsonderzoek"  (de tevredenheid was helaas zeer laag) werd mij gevraagd of ik wenste opgebeld te worden door een technicus. Ik heb daar bevestigend op geantwoord en wacht af.


Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Een paar maanden geleden was onze V5 defect en kregen een V6 (onze lijn is niet snel genoeg voor een V7, of op het randje. Daarom)
In een ander topic lees ik dat nu begonnen wordt  (is) met de V6 uit te faseren, dus dat enkel nog V5c en V7 worden verdeeld. We mogen met een grote mate van zekerheid verwachten dat de V5c binnenkort ook uitgefaseerd zal worden en vervangen door een toestel dat nog altijd niet bedrijfszeker is.
Wat gaat de toekomst brengen? Een overstap naar de concurrent? Of komt fiber op tijd zodat tenminste één probleem (de lijn snel genoeg) opgelost is?


Volgens mijn ervaring is de v5 compact nog steeds de beste. De v6 heeft een aantal maanden goed gewerkt, maar begon dan onverwacht te stoppen, eerst om de 2 a 3 dagen, op het einde om de 2 a 3 uur. Telkens moest die dan herstart worden. De v7 is tot hiertoe een regelrechte ramp. Nog maar een week he, geduld.

Overstappen naar de concurrent? Ik stel me op dit ogenblik ook de vraag. Er is scarlet, veel goedkoper, waarschijnlijk ook minder service. Maar de service van Proximus is nu ook niet optimaal. De helpdesk kan nuttig zijn,  maar kent er niet meer van dan Ik. En die nederlandse madame ligt nog op mijn maag. Wat wel goed is is de snelle omwisseling van materieel. Ze beginnen nu  met een robot, maar die verstaat mij niet en dan kom je toch terug naar de normale procedure. Is gewoon wat om te stoefen.

Ik keek zopas eens naar TV Vlaanderen : ze hebben verschillende formules, met internet, satelliet .... En de eerste maand gratis. Goed om eens te proberen. Gezien mijn beperkte tvkeuze (een, canvas, vtm, vt4) heb ik eigelijk geen tv abonnement meer nodig, gewoon gratis kijken via internet en ik gebruik mijn tv als grafisch scherm. Mijn voetbalabonnement zit nu bij Proximus, maar is ook afzonderlijk te verkrijgen rechtstreeks bij de rechtenhouder.


@Cvanloon 

Heb je de HDMI kabel uit de doos van de android decoder op je tv aangesloten?

 

Geert


Ja, dat heb ik gedaan. Alles volgens het boekje.

Heb ondertussen deze morgen alles nog eens herstart en het werkt allemaal nu zoals het hoort! 

Nu volgt er nog wel wat studiowerk, de v7 heeft wel wat mogelijkheden. Ondertussen kan ik gewoon kijken, opnemen, afspelen : dat is zowat het belangrijkste. Heb ook een google account ingegeven op de tv : wat misschien nuttig is is het feit dat er dan meldingen worden gestuurd als er nieuwe mogelijkheden zijn. De andere opties begrijp ik niet, dus overgeslagen.

 

 

 


Oei, toch te snel victorie gekraaid.  De minionderbrekingen zijn opnieuw gestart. Sabine Hagedore hahakelt een beetje. Echt niet OK.

Ik wacht nu gewoon op de telefoon van een technicus die mij is beloofd. Dat zal pas voor volgende week zijn vrees ik. 

Aan resetten ga ik niet beginnen. Het moet gewoon werken. 

Dan maar terug naar internet televisie. Het is echt ..... het begint met een k, en het is niet katholiek.


Wat je eventueel zou kunnen proberen indien van toepassing:

 Is je V7 direct aangesloten aan de bbox met een UTP kabel of kan je het eventueel proberen met een voorlopige (lange) utp kabel, om zo vast te stellen of het de draadloze oplossingen zijn die er eventueel zouden tussen staan de oorzaak kunnen zijn?

Als je een speedtest doet met je laptop/PC verbonden aan je bbox direct haal je dan zeker snelheden die hoger zijn dan 30 Mbps.


 Bedankt, maar er staan geen draadloze apparaten tussen. Modem en decoder zijn verbonden met het  kabeltje geleverd door proximus. Een snelheidsmeter op een PC aangesloten  met kabeltje geeft 80/30, op een tablet op 3m van de modem en aangesloten met WiFi is het 70/25, eigenlijk is dat heel goed. Ik had  nooit zoveel. Ik kan wel niet meten of die snelheid fluctueert. Bestaat er daarvoor software. Iets dat continu meet en dan een grafiek maakt of zo. Om dan een ganse  dag continu te meten. 

Voor  mij blijft het iets raars, deze avond ging alles goed vanaf 20 uur tot nu 23.30 uur.

 

 

 

 


Eigenlijk heb ik dit nog nooit zelf uitgeprobeerd maar dat zou je wel kunnen vinden op het internet volgens mij, bvb google-search internetsnelheid monitoren

 


Ik zal om te beginnen iets simpeler proberen: wanneer de tv gestart wordt gaat het altijd goed en zonder schokken. Op dat moment kan ik de snelheid meten. Meestal beginnen de minionderbrekingen na ongeveer  een kwartier. Dan meet ik nogmaals en zie het wel of er een beduidend verschil bestaat.

Volgende week zou er dan een technicus bellen, luisteren wat hij zal vertellen.

Het zou ook interessant zijn om het standpunt te kennen van proximus over de operationele toestand van de v7. Niet het commerciële standpunt hé, dan is het altijd OK. Ik zie dat er een jaar of zelfs langer een groot aantal problemen met de v7 waren. Is daaraan gewerkt. Wat zijn de voorwaarden om zonder zorgen een v7 te installeren? Bvb voor Mutlie was de lijn niet goed genoeg. Mijn tv is al van een zekere leeftijd, heeft dat een invloed? Idem voor de box. 

Vroeger bestond bij proximus een systeem happy dingens of zo iets. Kan men dat nog steeds aanvragen?


Volgens mij is de V7 decoder op dit gebied nog niet 100% in orde want het fenomeen dat je beschrijft wordt nog door te velen gemeld, zelf al hebben ze voldoende lijnsnelheid.

De stand van zaken van de V7 decoder werd hier altijd bijgewerkt maar de laatste tijd worden er niet veel verbeteringen/oplossingen meer gemeld, je vindt er ook een tabel met foutcodes die kunnen te voorschijn komen op je scherm bij eventuele problemen enz...

Wat happy house technieker betreft, is volgens mij weer (tijdelijk ) niet meer mogelijk**, maar je om een (gratis) technieker aan te vragen zie hier → Je afspraak met Proximus | Proximus 
Daar wordt ook beschreven tot waar het gratis is.

** zoals je ziet op prox webpagina om een happy house technieker aan te vragen → https://www.proximus.be/nl/id_b_cr_happyhouse/particulieren/blog/news/service/gratis-analyse-internet-tv-telefonie.html kom je nu op een andere pagina terecht!

Mss moet je eventueel eens proberen (indien mogelijk) om alleen de decoder verbinding te laten maken met de bbox en voor de rest niks  anders ook niet via wifi (wifi bvb uitzetten op je bbox met het knopje vooraan de bbox), om zo te zien of dit er iets mee te maken heeft met de schokken in beeld. Heb je die zowel bij live TV kijken als bij bekijken van opnames of bij uitgesteld kijken.

 


Ik ben wel beschaamd in de plaats van Proximus dat ze zulke rommel durven verhuren/verkopen/installeren.

Dat trukje met die wifiknop vooraan had ik gisteren al geprobeerd maar zonder resultaat. Toen ik wat later eens ging kijken naar dat lampje brandde het opnieuw. Ik denk dat Proximus niet houdt van veel modems zonder WiFi.

Heb ondertussen nog wat geprobeerd :

12.00 uur : een snelheidsmeting gedaan met de tv uit. Ping 12 down 89 up 28

12.05 uur : tv gestart en nieuwe meting Ping 14 down 84 up 29

12.10 uur : miserie begint Ping 29 down 84 up 29. Tiens!

12.15 uur : decoder herstart, haperingen zijn er ook terug Ping 13 down 85 up 29

12.20 uur : via instelling van de v7 data gecleard en herstart, onderbrekingen weg

12.30 uur : blokjes terug ping 12 down 84 up 29

12.35 uur : gekeken naar een oude opname gemaakt met de v6. Geen probleem

12.50 uur : via de PC en Pickx twee programma's laten opnemen, het journaal van 13 uur op vrt1 en de Ronde van Frankrijk

13.05 uur : gans het journaal zonder problemen kunnen bekijken, toch gedurende 30 minuten, met 5 minuten uitstel zeg maar

13:45 uur : terug overgeschakeld naar rechtstreeks en de miserie begint al snel

 

Mijn voorzichtig besluit : ik kan dus blijkbaar uitgesteld kijken zonder blokjes via opnemen. Nu riskeer ik de Ronde gedurende een uur of drie. Als dat lukt ben ik een beetje gered, maar je verstaat dat ik niet lang  zulke dingen wens te blijven doen. 

 


Het is moeilijk om er echt conclusies uit te trekken want je hebt blokjes om:
- 12.10 uur :Ping 29 down 84 up 29
- 12.30 uur : Ping 12 down 84 up 29

Dus zowel bij een wat hogere Ping 29 als terug bij de normale Ping 12 !

Uit  “12.00 uur :  tv uit. down 89 up 28” en “12.05 uur : down 84 up 29” kun je wel afleiden dat je naar een HD zender aan het kijken waart.

Dat het bij het bekijken van een opname niet gebeurt heeft waarschijnlijk iets te maken met het feit dat er meer error correctie (TCP) op zit. 

Die V7 is duidelijk nog altijd een gevoelig beestje voor storingen!!!

Maar aangezien er toch zijn die daar minder, of geen last van hebben zou ik op den duur toch ook denken dat het aan de servers ook kan liggen, maar langs de andere kant heb je dan bij iemand die HD zenders bekijkt, met een V5C decoder bv, dit weer niet voor, kortom ik kan ook niet duidelijk de vinger op de wonde leggen, maar hopelijk zullen ze dit bij PX toch ooit wel eens kunnen.


De opname van de Tour heb ik zonder fouten kunnen kijken, drie uur aan een stuk.

Rechtstreeks kijken blijft een probleem. Ik betaal  en wil een oplossing. Zo simpel is het voor mij. Welk probleem er bij Proximus is dat weet ik niet. Met een v5 en v5c had ik dat niet, met een v6 had ik al meer problemen, met een v7 heb ik niets anders dan miserie. Dat is geen vooruitgang, dat is achteruitboeren.

 


Ik heb alles eens op een rijtje gezet en zie volgende  mogelijkheden:

- aan Proximus vragen om een andere decoder te leveren, een v7 leveren was niet het beste idee achteraf bekeken.  Wordt de v6 of v5c nog geleverd? Ik weet wat het plan is, maar de klant is toch een beetje koning.

- met de v7 alleen kijken naar de SD-zenders, voor mij zijn er meer dan genoeg. Misschien moet ik dan wel voetbal bij proximus opzeggen want ik vind de voetbalzenders enkel in HD. Maar ik ken wel een oplossing. 

- een nieuwe TV kopen. En een weliswaar een wat oudere TV die eigenlijk voor mij goed genoeg is naar het containerpark doen. 

- een wat recentere TV die in de living correct speelt op telenet omwisselen met mijn oudere TV. Maar dan krijg ik ruzie met mijn vrouw.. Erg hé. 

- alle programma's die ik wens te bekijken opnemen en alles uitgesteld bekijken. Nogal dom hé 

- de beste oplossing ligt natuurlijk bij Proxfimus  : zijn bugs oplossen. 

Eerst de reactie van Proximus afwachten en dan beslissen.

 


Na wat lezen over de v7 en dingen  proberen ben ik tot de vaststelling gekomen dat een reset via de afstandsbediening van de v7 een oplossing heeft gebracht voor mijn minionderbrekingen. Mijn decoder v7 heeft nu toch al een drietal dagen zonder problemen gewerkt, ik vermoed dat het probleem van de baan is.

Mijn goede nieuws is ook dat de beloofde telefoon van een technicus deze  morgen gekomen is. Mijn dank aan deze dame.

 

 


Het is al gedaan met het goede nieuws, opnieuw storingen na drie goede dagen.

Opnieuw een rese4t gedaan, maar5 storingen zijn niet weg.

Wat stelt Proximus voor? 


Ondertussen eens gebeld naar de helpdesk, allerlei dingen geprobjeerd, zoals resetten, niets helpt, en  ik krijg morgen een nieuwe v7. 

 


De nieuwe v7 is aangekomen zoals beloofd. En is geïnstalleerd zonder google account.

Hij "werkt" nu gedurende ongeveer een uur, en ik heb geen minionderbrekingen meer maar al drie maxionderbrekingen : een zwart scherm, geen geluid en een bericht "oeps! Er is iets mis. Gelieve het later opnieuw te proberen ". Het is dus eigenlijk nog erger dan vroeger. Het probleem is gekend bij Proximus sinds 2020 of 21, want het staat op het forum.

Ik ben niet van plan om zo voort te sukkelen.


Pff, ben ik blij dat ik een V6  heb gevraagd en ontvangen ter vervanging van mijn defecte V5.


Ik ben ook nog altijd niet overgeschakeld want mijn trouwe dienaar V5C heeft mij tot hiertoe nog nooit in  steek gelaten.


Terug naar de helpdesk gebeld,  opnieuw resetten, maar ik krijg op mijn vraag volgende week een decoder v5c toegestuurd. We zien dan wel. Dat model heeft hier vroeger zeker 5 jaar gewerkt. 

 


De v5 is vandaag toegekomen en geïnstalleerd.

Spelen doet dat goed totdat  ongeveer om het kwartier het beeld stopt met de melding "onverwacht probleem.... Geen verbinding. Wenst u hulp om het probleem op te lossen? Help

Druk ik op help dan herstart hij door de verbinding te testen die dan OK is, dan gaat hij meestal verder, soms moet ik wel van programma wisselen om verder te gaan. 

Toch nog aanvullend  goed nieuws is dat ik gisterenavond zeker drie uur aan een stuk naar de tv via internet heb gekeken en dit zonder stoppen of onderbreking.

Nu wil ik wel echte hulp totdat het werkt zoals het hoort. 


Reageer