Beantwoord

Wister betalingen op mijn gsm factuur

  • 6 april 2016
  • 13 reacties
  • 23538 Bekeken

Ik kreeg voor de laatste maand 2 btealingen van 9.99 €
Hoe moet ik die dienst stoppen
icon

Beste antwoord door Wim 6 april 2016, 12:14

Dag Marc,

De juiste weg om deze betalende dienst te stoppen vind je hier.
Het is een zogenaamde dienst van een 'derde partij', waar Proximus niets mee te maken heeft.

Laat ons weten of het gelukt is.
Groeten,
Wim
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Dag Marc,

De juiste weg om deze betalende dienst te stoppen vind je hier.
Het is een zogenaamde dienst van een 'derde partij', waar Proximus niets mee te maken heeft.

Laat ons weten of het gelukt is.
Groeten,
Wim
Goedendag,

Wij zijn een uitgever van multimedia-services voor mobiele apparaten (smartphones, tablets), voor het grootste deel videoservices, waarop u zich kunt abonneren.

Deze abonnementen, “M-Commerce” genoemd, laten toe uw multimedia-aankopen te betalen via de factuur van uw mobiel apparaat of via aan afname van uw voorafbetaalde rekening, vanaf uw mobiele terminal.

Onze diensten maken in al deze landen gebruik van hetzelfde model (altijd uitgezonderd bepaalde beperkingen), een model volgens hetwelk een bepaald traject gevolgd wordt vanaf het mobiele internet om een abonnement te onderschrijven.

Zoals u kunt vaststellen wordt de verbruiker nog voor hij/zij zich abonneert geïnformeerd conform de geldende reglementering, zodat er een vrijwillige bevestiging van hem/haar vereist is. Verder sturen we u meteen na het abonneren een SMS om de aankoop te bevestigen.

Om af te melden en antwoorden te krijgen op uw vragen aarzel dan niet om contact met ons op via mail ( serviceclients@wister.fr ) of per telefoon ( 3228084901 prijs van een lokaal gesprek )

Team Wister
Reputatie 7
Badge +6
Ik weet niet hoeveel honderden klachten over dergelijke dubieuze en ONGEVRAAGDE 'diensten', zowel bij de ombudsman als bij de providers en op alle sociale media. Ik hoop dat er eindelijk eens een minister komt die paal en perk stelt aan die praktijken en dat ook Proximus eens gaat snoeien in die ellenlange lijst van 'derden'. Dat zou pas klantenservice ( = klantenDIENST) zijn. 😠
Ik ben vandaag ook gedupeerde geworden van Wister phishing!

Plots kreeg ik een sms van 8841: "Wister, free SMS: you are subscribed tot Porno stars XXXX023 at 9.99EUR/week automaticrenewal. To unscribe: http://s.wister.biz?r=XXO23 . Call: 016270878" Ik had nooit gehoord van Wister en had NOOIT mijn akkoord voor dergelijk abonnement gegeven!!!

Ik belde naar dit call center en zij vertelde me dat er reeds 5 weken 9.99 eur werd aangerekend op mijn Proximus abonnement. Als ik wilde kon ik het wister abonnement stopzetten en ze konden tot maximaal 3 maanden terugbetalen. Ik ging uiteraard akkoord. Bleek dat Wister niet eens mijn mailadres, gsm-nummer of andere gegevens had.

Toen ik aan de contactpersoon van Wister vroeg of ze de "activiteit" op die pornosite kon nagaan, wist ze me enkel te zeggen dat ik éénmalig bij het aangaan van het abonnement een filmpje zou hebben bekeken waarna vervolgens geen verdere activiteit meer werd waargenomen. Tevens wist de contactpersoon van Wister me te vertellen dat andere providers zoals Telenet geen contract met hen wilden aangaan.

Ik heb toen gebeld naar proximus met klacht, maar het enige dat ze konden doen was Wister blokkeren (4 van de 5 betalingen waren echter op de zopas verstreken maand reeds van mijn rekening gegaan).

IK KAN NIET GELOVEN DAT PROXIMUS DIE HET IMAGO HEEFT VAN PROFESSIONELE PROVIDER NOG STEEDS IN ZEE GAAT MET WISTER DIE DUIDELIJK ONEERLIJKE HANDELSPRAKTIJKEN DRIJFT ZONDER DE PRAKTIJKEN VAN DEZE DERDE AANBIEDER IN TWIJFEL TE TREKKEN OF TE ONDERZOEKEN !!!

Proximus is het haar klanten verschuldigd om een onderzoek in te (laten) stellen tegen de praktijken die Wister voert. Geen enkele abonnementshouder is anders nog gerust! Ik hoop dan ook dat Proximus deze post serieus neemt en zich niet verder blind wegsteekt voor dergelijke duidelijke schending van de consumentenbescherming door eraan te blijven meewerken!!!!
Reputatie 6
Badge +3
dergelijk schandalige wanpraktijken worden door Proximus actief ondersteund in plaats van actief tegengewerkt

Proximus - dat moet gezegd worden - is helaas de slechtste van alle belgische operatoren op dat gebied.
Zojuist één van mijn nummers in de volledige Proximus bundel stop gezet. Zelf moeten uitzoeken via wel telefoonnummer dit moest gebeuren (NB: 02/4258252) Dit kon niet via onze Proximus verantwoordelijke. Bijkomende bedenkingen: hoe kan deze activatie via Proximus zomaar gebeuren zonder uitdrukkelijke toestemming als beheerder? Stel je voor dat dit pas enkele weken/maanden verder opgemerkt werd? Proximus hier dient iets aan gedaan te worden !
Tim Witters
Reputatie 7
Badge +4
Dag Tim,
Kan je ons via Het Proximus Team klantgegevens bezorgen? (telefoonnr, klantnr, contactnr)
En ook wat beknopte info wat er exact gestopt moest worden.
Dan kijken we dit voor je na.
Mvg, Koen
Beste Koen,
Vooreerst bedankt voor uw reactie, ik heb uw vraag via het gevraagde forum beantwoord.
mvg,
Tim

Heb net gezien dat er reeds 3 weken van Wister op mijn factuur staat en ook al 1 voor  volgende factuur geregistreerd staat. Onbegrijpelijk dat dit soort abonnementen zomaar kan worden gefactureerd als er nog nooit iemand van heeft gehoord. Kosten dienen te worden gecrediteerd als je het mij vraagt aangezien er geen enkel ondersteunend document is dat bevestigt dat er iemand hier heeft op ingeschreven. Als er een bewijs is van inschrijving zou ik graag dit bewijs ontvangen anders verwacht ik dat Proximus alle gerelateerde bedragen crediteert.

Marc Van den Eynde

 

 

Louter ter info:

Proximus vergemakkelijkt de betaling van diensten aangeboden door derden,
maar is niet verantwoordelijk voor de uitvoering van de aankoop en/of levering van de dienst/product.
De klant dient zich rechtstreeks te richten tot de derde partij, leverancier van de dienst/product,
voor alle eventuele vragen of klachten en om desgevallend een factuur te bekomen.
Gegevens van derden zijn beschikbaar op hun website
of op www.proximus.be/mcommerce voor m-commerce of www.proximus.be/interactiviteit voor interactieve tv.

Werd je gefactureerd voor diensten door derden (hier als voorbeeld MobiTeacher )
Maar de uitleg geldt uiteraard ook voor andere diensten:
Een mogelijke oorzaak kan in een  app liggen, die toegang heeft tot berichten = SMS’sen versturen
en je zo kan inschrijven op andere diensten zoals MobiTeacher, met als enige bedoeling van de maker van die app
inkomsten te generen voor elke “nieuwe klant “ die ingeschreven wordt op MobiTeacher.
Soms kan het gewoon door in een gratis app te klikken op een reclamebanner en
je zo ongewild ingeschreven werd op andere diensten.
Het is altijd aangewezen om enkel apps te installeren van de officiële app stores:
Google Play Store of de App Store van Apple.
Je kan altijd je apps controleren of er geen kwaadaardige app zit die ongewild inschrijft op betalende diensten
met Malwarebytes: https://www.malwarebytes.com/ios/ of
voor Android: https://www.malwarebytes.com/android/ 

NB: Het is niet noodzakelijk dat MobiTeacher er zelf voor verantwoordelijk is.
Op hun FAQ van MobiTeacher staat er ook dit; 
You visited one of our promotional pages and clicked on the subscription button.
This was followed by a confirmation SMS sent to your phone. 

Betaalnummers Betaalsms en Diensten door derden Ter info:
- https://www.proximus.be/support/nl/id_sscr_3rd_party/particulieren/support/myproximus-en-facturen/factuur-en-betalingen/klacht-over-uw-factuur/bij-wie-kunt-u-terecht-over-diensten-door-derden.html
- https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_3rd_bill/particulieren/support/myproximus-en-facturen/factuur-en-betalingen/klacht-over-uw-factuur/betaalnummers-betaalsms-en-diensten-door-derden.html

 - https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_bar_3rd_sms/particulieren/support/mobiele-telefonie/sms-en-mms-en/sms-en/betaalsms-en-stopzetten-en-betaalnummers-blokkeren.html 
   Opgepast! dat geld dan ook voor vervoertickets, parkeertickets die ook geblokkeerd worden.

Best zelf contact opnemen met wister

8841 WISTER support.be@wister.eu +32 2 425 82 52
wister WISTER serviceclients@wister.fr +32 2 425 82 52

 

PS: zie ook uitleg voor diensten door derden “fuzeforge” >
https://nl.forum.proximus.be/mobiele-telefonie-13/fuzeforge-49036

Digital Virgo is een Frans bedrijf dat betaalsystemen ontwikkelt voor applicaties, games voor de mobiele markt en is volkomen legitiem: 
https://www.digitalvirgo.com/expertise/monetization/ 
Er zijn sommige bedrijven die in games misbruik maken van de technologie van Digital Virgo om geld binnen te rijven.
Je kan best de apps scannen met malwarebytes: 
https://www.malwarebytes.com/ios/ en voor Android toestellen: https://www.malwarebytes.com/android/ zoals hierboven reeds vermeld werd.
Volgens Fuzeforge moet je eerst op een advertentie geklikt hebben en vervolgens moest je 2 keer bevestigen dat je een abonnement wou afsluiten, nadien nog de voorgegeven PIN code ingetypt en op confirm geklikt te hebben.
Zie hier: 
https://store.fuzeforge.co.uk/faq?remident_process=ident&remident=1&error_code=80&error_desc=Enrichment+failed#area-10874359 
(Punt: Can you please explain why I got subscribed).
Voor 1 november 2019 was het enkel noodzakelijk om op een advertentie te klikken en op confirm.
Enkel wanneer die bevestigende sms er niet is gekomen kan je spreken over fraude.
Je kan altijd jouw gegevens laten wissen volgens de AVG (GDPR) regelgeving dit wordt besproken in hun algemene voorwaarden en door een e-mail te versturen naar: 

service-rgpd@digitalvirgo.com 
Er is ook zogenaamde gratis trial periode, mss kan dan ook het probleem zijn dat deze automatisch is overgegaan naar een betalend abonnement!?.

 

Reputatie 7
Badge +2

@macke 

Beste, 

Martin heeft hierboven een volledig antwoord gegeven.

Het spijt me dat je dit zo hebt moeten ondervinden.

Is er ondertussen contact geweest met Wister ?

mvg, Tina

Reputatie 4
Badge +1

Persoonlijk heb ik het toch wel een beetje moeilijk met de vaststelling dat proximus betalingen aan derden vergemakkelijkt. Dit leidt tot ongezonde toestanden. Toch zeker als die derden het niet te nauw nemen met de regels van het algemeen fatsoen. Ik kan nog begrijpen dat proximus betalingen aanvaardt om in bepaalde steden te parkeren. Daar zijn de spelregels duidelijk. En zal er ook wel een contractuele afspraak zijn gemaakt. Maar onlangs zag ik het voorbeeld van een spelletje beschikbaar op het net. Van wie speelde werden de gegevens onderschept en doorgegeven voor betaling aan proximus. Voor mij is dit over de rode lijn. Ik hoop dat alle verantwoordelijken  van Proximus die kinderen of kleinkinderen  hebben zulke zaken ooit persoonlijk mogen ondervinden.

Het is wel altijd best van eerst zelf contact op te nemen met deze dienst en het is niet noodzakelijk dat zij gaan dwars liggen of niet willen terugbetalen als het de aanrekening ten onrechte gebeurd is, tenzij zij het anders kunnen bewijzen. 


En als het niet in orde komt of je weet dat dit ten onrechte gebeurd is, dient Proximus conform de wetgeving u bijstand te verlenen in uw vraag aan het betrokken bedrijf

om bv de dienstverlening stop te zetten (zelfs retroactief)

Indien je in de kou zou blijven staan, kun je beroep doen op de ombudsdienst telecom
> http://www.ombudsmantelecom.be/nl/onthaal.html?IDC=36

Desgevallend de facturatie betwisten en deze tijdelijk laten schorsen

https://www.ibpt.be/en/operators/telecommunication/legislation/national-framework/royal-decree-of-12-december-2018-determining-the-applicable-obligations-relating-to-the-provision-of-premium-rate-services-referred-to-in-article-116-1-2-of-the-act-of-13-june-2005-on-electronic-communications-belgian-official-journal-of-16-januari-2019

NL document kun je daar dowloaden, de link geef ik je hier mee
> https://www.ibpt.be/public/files/nl/22724/KB_van%2012%20december_2018_Artikel_116_1_WEC.pdf

Reageer