Als je de problemen hebt op verschillende plaatsen dan kan het niet de reden zijn zoals de technicus aangegeven heeft van tussen twee masten enz……
trouwens als je de simkaart in een ander toestel zou kunnen steken en je hebt geen probleem op verschillende plaatsen dan kan het ook al niet aan je simkaart liggen en is het alleen nog het toestel zelf die de verdachte is.
Een MCE is ook maar om een probleem van slechte ontvangst op te lossen.
Ik weet niet of je eventueel een verzekering genomen hebt bvb
→ https://www.proximus.be/nl/id_cr_smartphone_omnium/particulieren/mobiel/mobiel-en-roaming-opties/smartphone-omnium.html
zie ook een toestel
PS: pas morgen komt hier iemand langs die van pro⌘imus zelf is.
bijkomende uitleg:
Ga naar een Proximus Shop
- Maak een back up van je toestelNieuw venster om te voorkomen dat je bestanden verliest.
- Verwijder je iCloud- of Google-account van je toestel.
- Reset je toestelNieuw venster om te voorkomen dat je toegang geeft tot je persoonlijke informatie.
- Breng je gsm of tablet naar een Proximus ShopNieuw venster (zonder simkaart, maar met batterij en lader). De verkoper zal je toestel naar ons repair center sturen voor onderzoek en herstelling. Ondertussen kun je gratis beschikken over een vervangtoestel.
- Is je toestel nog onder garantie? Dan is de herstelling of vervanging gratis. Je kasticket of aankoopfactuur geldt als garantiebewijs.
- Is je toestel niet meer onder garantie, maar je wilt het laten herstellen? Dan ontvang je een e-mail om de herstelling online te betalen.
- Is je toestel niet meer onder garantie, maar je het niet niet laten herstellen? Als je het toestel in de shop gaat afhalen, dan betaal je minimum € 40 aan onderzoekskosten. Als je het toestel niet gaat afhalen, dan hoef je niets te betalen. Je doet dan wel afstand van het toestel. Het wordt eigendom van ons Repair Center.
- Je ontvangt een sms’je of e-mail zodra je toestel opnieuw beschikbaar is.
- Ga naar de Proximus Shop met je identiteitskaart om je gsm of tablet op te halen.
zie ook: https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_device_return_mob/particulieren/support/telefonie/gsm-en-sim-kaart/defect-verloren-of-gestolen-toestel/een-toestel-omruilen-herstellen-of-terugsturen.html
Zelf zou ik inderdaad ook eerder in de richting van
of het toestel kijken (én zeker indien dezelfde sim-kaart in een ander toestel geen problemen zou opleveren)
of de MCE indien het probleem zich enkel op uw locatie zelf stelt
Het groene lichtje knippert wanneer de MCE in gebruik is (en is vast groen wanneer klaar voor gebruik)
Opmerking: een MCE ondersteunt voor zover mij bekend enkel 3G (en waarschijnlijk ook 2G) zodat een gesprek binnenshuis via Proximus-internet kan afgewikkeld worden (en uiteraard via het internet uiteraard terug op het mobiele netwerk terechtkomt = u creëert een eigen “pico”-cel)
https://www.proximus.be/dam/jcr:de97a146-9dae-4591-a364-f1fd10a4539f/cdn/sites/support/documents/mobcov_trouble/mobile-coverage-extender_nl~2015-11-09-16-24-21~cache.pdf
Er wordt dus binnenshuis voor een uitgaand of inkomend gesprek normaal gebruik gemaakt van de MCE en niet van een Proximus-antenne op een locatie buiten
Het overschakelen tussen een antenne X en Y en/of van technologie 2G, 3G of 4G zou normalerwijze geen problemen/onderbrekingen mogen geven (en mocht dit eventueel uitzonderlijk toch het geval zijn zouden ook anderen op uw locatie een dergelijk probleem moeten vaststellen)
In hoeverre de overschakeling tussen een Proximus-antenne “buiten” en de MCE binnen al dan niet zonder onderbreking kan gebeuren laat ik veiligheidshalve over aan Proximus-medewerkers voor bevestiging of ontkenning
Ter info:
De dichtstbijzijnde Proximus-antenne is in principe deze in de Peulissstraat in Putte met ondersteuning van
GSM/2G 900 MHz
UMTS/3G 2100 MHz
LTE/4G 800/1800/2100/2600 MHz
https://zendantenneskaart.omgeving.vlaanderen.be/
Vermits een deel van de 2100 MHz band van 3G naar 4G gebruik verschoven werd, kan het eventueel mogelijk zijn dat er soms een 3G capaciteitsprobleem zou kunnen optreden (zelf zie ik ook in mijn buurt op “oude” Nokia 2G/3G toestellen soms enkel het 2G signaal)
In principe kunnen verder verwijderde antennes zeker op de lagere verder reikende 900 MHz band antenneverkeer overnemen indien nodig
Een overzicht van de antennekaart voor de omgeving levert het onderstaande op:
De antenne van Proximus op de Putsesteenweg in Bonheiden is verder verwijderd, maar deze ondersteunt 3G in de 900 en 2100 MHz band (4G zit enkel op 800 en 1800 MHz)
Ook de antenne van Proximus op de Hazelaarlei in Bonheiden is verder verwijderd, ook deze ondersteunt 3G in de 900 en 2100 MHz band (4G zit enkel op 800 MHz)
De antenne van Proximus op de Steekheide Putte is eveneens verder verwijderd, deze ondersteunt 3G enkell in de 2100 MHz band (4G zit op 800 en 1800 MHz)
De antenne van Proximus op de Pachtersdreef Putte is ook verder verwijderd, deze ondersteunt 3G enkel in de 2100 MHz band (4G zit ook hier evenwel naast 800, 900 1800, 2600 MHz ook op 2100 MHz)
De antenne van Proximus op de Leuvensebaan Putte is eveneens verder verwijderd, deze ondersteunt 3G enkel in de 2100 MHz band (4G zit op 800 MHz)
Dit laatste is tenslotte ook het geval voor de Proximus-antenne Dorp, Sint-Katelijne-Waver, ondersteuning 3G enkel op 2100 MHz (en 4G op 800 MHz)
De Huawei P Smart ondersteunt LTE/3G in de 2100 en 900 MHz band (en 2G op 900 & 1800 MHz) naast uiteraard 4G/LTE
https://www.gsmarena.com/huawei_p_smart_2020-10212.php
Welke 3G frequentiebanden door de MCE ondersteund worden is mij onbekend maar ik vermoed dat dit normalerwijze toch de banden 2100 MHz en 900 MHz zouden moeten zijn
Daarnaast stelt zich de vraag of ook 2G (in de banden 900 & 1800 MHz?) al dan niet door de MCE ondersteund wordt, normalerwijze zou dit echter wel het geval moeten zijn
Hallo Martin en u,
Bedankt voor jullie hulp en raad, ik was ook zinnes terug naar de shop te gaan, maar eerst zal ik de gegeven stappen uitvoeren, zodat er zeker geen persoonlijke gegevens open en blood liggen, bij mijn weten heb ik geen verzekering afgesloten, verder dacht ik ook in de richting van het toestel,ikwil hier ook nog even ter info vermelden dat er meerdere mensen in de wijk waarschijnlijk problemen ondervinden met het bellen, ik zie in de wijk oude en nieuwe wijk bijna dagelijks mensen buiten of op hun balkon staan om te kunnen bellen, vermoedelijk heeft de wijk dus slechte ontvangst en ik ken mensen van de wijk die overgestapt zijn naar een andere provaider omdat ze problemen ondervinden met bellen, of dit nu proximus klanten waren of klanten bij andere provaiders weet ik niet en hoeverre de problemen reiken is mij ook onbekent, ik weet alleen dat er nieuwe inwoners van de wijk een petietie gestart zijn omdat er problemen ondervonden word bij het telefoneren, nog een opmerking bij mijn probleem en dat mij richting toestel stuurt is dat als ik bij vrienden ben in Berlaar en soms in andere gemeenten ook het probleem van bellen en ontvangen ondervind, dus zal het waarschijnlijk problemen zijn aan het toestel en niet aan het netwerk en gan ik logiserwijze met het toestel en toebehoren teug naar het proxiluscenter, zodat ze het toestel ter reparatie en/of naazicht kunnen doorsturen naar jullie herstellingsdienst en hopelijk word dit probleem opgelost.
Bedankt vor de reacties
Als je het inderdaad op verschillende plaatsen ondervindt waar andere mensen zonder problemen kunnen bellen zal het niet aan de antenne liggen. De beste test om dan zeker te zijn of het aan je toestel ligt of aan iets anders, is je sim-kaart in een andere gsm te steken. Je kan het sim-kaartje uit die andere GSM dan ook testen in u GSM. Als je het probleem nog hebt met het andere toestel heeft het iets met je sim-kaart of abonnement te maken. Als het andere sim-kaartje in uw GSM hetzelfde probleem heeft, is het iets met uw toestel.
HadewychT,
Dank voor je antwoord, de oude simkaart werd reeds omwille van dezelfde problemen vervangen,
de beste optie is naar de proximushop gaan en de smartphone binnen doen voor nazicht en/of herstelling.Wat betreft het bellen zelf ik heb iets raars ondervonden als ik bel vanuit de woonkamer waar de extender staat word de verbinding vaak verbroken als ik daarna terug bel vanuit een andere plaats bv de keuken of slaapkamer, die verder gelegen is van de extender lukt het meestal vrij goed, al staat de extender verder van die plaatsen af en bel ik tenslotte naar gsmnummers lukt dit wel goed en word de verbinding bijna niet verbroken, maar als ik naar vaste nummers bel word de verbinding zeer vaak (meestal na een of twee beltonen) verbroken ook naar de technische dienst van Proximus bellen en zelfs naar mijn eigen antwoordapparaat bellen verloopt soms zonder probleem, maar soms met heel veel problemen en vaak terugbellen, dus vrees ik dat de problemen te zoeken zijn bij het toestel en zal een nazicht en/of herstelling of omruiling de enige oplossingen zijn.
Bedankt voor de reactie.
Ik dacht ooit ergens te hebben gelezen (op dit forum dacht ik) dat er op de GSM een aanduiding is om aan te duiden dat er of via de Proximus-antenne of via de MCE gebeld werd (zonder of met punt?)
Wat betreft het bellen zelf ik heb iets raars ondervonden als ik bel vanuit de woonkamer waar de extender staat word de verbinding vaak verbroken als ik daarna terug bel vanuit een andere plaats bv de keuken of slaapkamer, die verder gelegen is van de extender lukt het meestal vrij goed, al staat de extender verder van die plaatsen af
Bovenstaande wijst mijns inziens richting onderstaande (en wat de technieker zei)
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mobcov_trouble/particulieren/support/telefonie/mobile-coverage-extender/problemen/mobile-coverage-extender-pro-problemen.html
Valt je gesprek soms weg? Gesprekken die starten op het Proximus-netwerk kunnen niet overgaan op de Mobile Coverage Extender (Pro)
Op basis van de betrokken elementen lijkt het mij eveneens mogelijk dat er ook zonder MCE in sommige vertrekken beperkte mobiele dekking binnenshuis is en dat er hierdoor “regelmatig/frequent” tussen MCE en Proximus-antenne buiten geschakeld wordt met verbrekingen tot gevolg
→ Kan de MCE op een andere plaats opstellen soelaas brengen?
→ Kan “de geplande” VoWiFi eventueel (in de komende weken) ook een oplossing bieden?
M_016 schreef: VoWifi in de komende weken ?
is het reeds bekend dan wanneer proximus er zal mee starten?
Tja
ik vertaal vanuit het bericht van een moderator op Fr-forum van 16 dagen geleden “progressief voor alle klanten vanaf october”
ik vermoed echter wel dat bovenstaande enkel betrekking zou kunnen hebben op nieuwe en/of recent door Proximus gecommercialiseerde toestellen ( uw Samsung Note 8 = ?)
maar op het FR forum heb ik ook al veel dingen gelezen die ook niet altijd even correct waren vandaar mijn vrees dat het wel met een korreltje zout moet genomen, maar één ding waarvan ik wel zeker ben dat ik het pas zeker zal zijn als het zo ver is
NB: mss is er ook geen haast bij want de MCE is terug leverbaar ;-)
Hallo mensen,
Bedankt voor jullie reacties, ik heb een zeer goede vriend gebeld en ik mag hun smartphone lenen voor eens te bekijken of ik die problemen ook heb met hun toestel., wat betreft de MEC deze heb ik al verschillende malen verplaast in de hoop dat dit de problemen zouden oplossen, hellaas was dit het geval niet, ik zouw de mec kunnen ruilen tegen een nieuw toestel en het dan bekijken of deze problemen opgelost zijn.Ik persoonlijk vond de eerste MEC toestellen beter, deze stonden rechtop en de lampjes waren goed zichtbaar, terwijl de huidige generatie plat is en het enige lampje staat onderaan aan de achterzijde en is dus bijna niet zichtbaar.Ter info: mijn smartphone staat ingesteld op Auto 4G/3G/2G en de volte oproepen staat ook aan verder beschikt het toestel over , Auto 3G/2G. alleen 3G en alleen 2G, De test met de andere smartphone zal aanvangen nu maandag, ik houd jullie verder op de hoogte hoe het afloopt.
Hallo mensen,
Hier volgt de uitslag van de test met een andere smartphone, eerste test een week geprobeerd met mijn simkaart in een andrere smartphone, uitslag negatief, ondervind dezelfde problemen, daarna test uitgevoerd met de andere smartphone en met een andere simkaart, ook hier blijven dezelfde problemen hartnekkig aanwezig, ik heb nogmaals de MCE verplaast naar andere diverse plaatsen in het huis, dit biet ook geen soulaas, het is nu zo ver gekomen dat ik zelf bijna geen oproepen kan maken, worden zeer vaak afgebroken na een paar seconden, lujkt het om een gesprek op te zetten word de verbinding soms verbroken na een paar seconden en soms na 5 tot 10 minuten en de ontvanger hoort zeer vaak niets of soms de verbinding werd plots verbroken. Ook als er iemand beld word de verbinding verbroken na enkele seconden of midden in een gesprek, ik zelf krijg geen enkele melding, wat ik nog geprobeerd heb ik heb op mijn toestel de netwerkinsteligen verplaast naar alleen 3G, zonder enig succes, daarna naar 2G, ook zonder succes en ook nog de funbctie volte oproepen uitgeschakelt ook hier geen succes, de functie VoWiFi vind ik niet terug op mijn toestel, dus de problemen worden alsmaar groter omdat ik bijna geen oproepen kan ontvangen en oproepen maken zonder dat de verbinding verbroken word, om echt moedeloos van te worden. Dus ligt mijn laaste optie het toestel binnendoen ter controle en desnoots een vervaning van het toestel, zodat ik terug zonder problemen geprekken kan voeren. Nog even vermelden de berichten en het surfen op internet verloopt zonder problemen en de problemen met het wegvallen van de verbindingen vind ook meer en meer plaats op andere plaatsen en in andre gemeenten, dus zal een fabrieksfout vezruit de enige optie zijn van alle misserie.
ik ken iemand die ook een MCE staan heeft en net het zelfde regelmatig na een paar minuten kan ik hem niet meer horen en is de verbinding onderbroken
Bedankt martijn,
Maar ook zonder de MCE ken ik deze problemen en buitenhuis, bij vrienden of in een andere gemeente heb ik de verbindingsproblemen ook, dus vrees ik dat het probleem van mij niet dadelijk bij de MCE moet zoeken maar wel zoals ik reeds aanhaalde zit het vermoedelijk in het toestel zelf, gisteren nog gebeld vanuit Berlaar naar mijn peter in Pellenberg en hier heb ik ook een 3 tal keren moeten terugbellen om een iets of wat serieus gesprek te voeren, ook gebeld op 4 november vanuit Lier en Antwerpen stad en vanuit de trein (traject Antwerpen-Mechelen-Brussel)naar mijn zus in Beerzel (Putte) en na een vijftal keren gebeld te hebben heb ik het opgegeven het lukte niet, ook mijn zus heeft die dag mij teruggebeld echter ook zonder ening resultaat, dus word de miserie steeds erger en geraakt maar niet opgelost.
https://www.techdroidtips.com/huawei-p-smart-2020-problems-issues-solution-fix-tips-tricks/
Probeer onderstaande eventueel eens
Cellular network issue or Mobile Data Problem on the Huawei P Smart 2020
If your phone is not getting the proper signal or mobile data network is not working as it used to work before then try the steps below.
How to fix the Cellular network and Mobile Data network in Huawei P Smart 2020?
-
- Firstly, Take your sim card off and put it again.
- Turn on Airplane mode for 30 seconds and then turn it off.
- Tweak network settings from the settings menu on the Huawei P Smart 2020.
- Finally, go to the service provider and make him/her do the rest.
M_16
Bedankt voor je antwoord, hellaas is je uileg in het Engels en deze taal ben ik niet machtig, ik heb zojuist ook gebeld geweest door een technieker van Proximus en omdat het probleem blijvend is gaat hij het terug aankaarten bij de tweede lijnsdiensen zoals hij het gezegt heeft en die zouden mij in de loop van volgende week terug bekken en waarschijnlijjk zal het toestel geruild worden en hopelijk is het probleem dan verholpen, hier gaat even het slotje erop, bedankt!
Dat probleem is trouwens niet alleen met een huawei ! dat er problemen zijn via MCE’s
Hoe is dit verder afgelopen?? Heb net hetzelfde probleem. Alvast bedankt voor een antwoordje...
Hallo Martin en Roreco,
Ik had nog altijd problemen ondervonden bij uitgaande en inkomende gesprekken, ik had terug contact opgenomen met Proximus en een medewrker heeft het dossier overgemaakt naar de tweede lijn, zij gingen het nogmaals bkijken en mij een oplossing bieden. wat de tweede lijn is weet ik niet, maar ik vermoed dat het mensen zijn die van het netwerk beter op de hoogte zijn dan de medewerker aan de telefoon, na nog wat problemen gekent te hebben is er een optie geactiveerd die VOLTE noemt, het is een functie waarmee je kan bellen en surfen op het 4G netwerk, op mijn toestel staat nu een icoontje met de letters LTE sinsdien heb ik geen problemen meer met inkomende en uitgaande gesprekken, en de gesprekken zijn veel klaarder dan voorheen en ik heb terug een goede dekking in het ganse huis Hopelijk blijft het probleem nu uit. Van de mensen van de eerste lijn (zijn vermoedelijk de medewerkersvan de storingsdienst die de telefoons opnemen) en van de mensen van de tweede lijn niets meer gehoord, volgens een medewerker van de storingdienst die mijn dosier overmaakte naar de mensen van de tweede lijn heb ik niets meer gehoord, niet via telefoon, mail of SMS, terwijl ze dit wel belofd hadden,niet erg mooi vind ik, maar voorlopig is alles bij mij opgelost en ik hoop dat dit zo blijft. De raad die ik je kan geven Roreco, is terug bellen naar de storingsdienst en het probleem blijven aankaarten en hopelijk vinden ze voor jouw probleem een oplossing, al kan dit wel enige tijd duren.
Ik ga dit onderwerp nu definitief afsluiten, bedankt iedereen voor de tips en de antwoorden.
Tweede lijn onderhoud zijn de specialisten/engineering
@Roreco Kan je je gegevens toevoegen aan je profiel? Dan bekijken we het even.