Vraag

Verbinding valt van 4G terug naar Edge

  • 6 September 2023
  • 24 reacties
  • 739 Bekeken

Hey,

Ik heb een issue rond en in mijn huis in Landegem.

We hebben drie gsm verbindingen, 2 mobile vikings én 1 Proximus (eigenlijk hetzelfde netwerk).

We merkten het issue het eerst door te bellen naar deze locatie en de geluidskwaliteit werd plots erg slecht en af toe viel de verbinding weg. 

Als ik thuis ben en mijn telefoon niet op Wifi zet, zie ik de verbinding af en toe van 4G naar edge ‘vallen’ en daarna komt het terug in orde.

Mijn vraag is nu, ik heb een IPhone, welke app of andere kan ik gebruiken om bewijzen te verzamelen  via screenshots of video’s zodanig dat “Proximus” dit kan komen oplossen.

Is er ergens een app die bijhoud hoeveel keer je IPhone naar edge is gevallen?

Hier staan natuurlijk nog huizen in de buurt die het issue ook hebben.

Ik ben van plan mijn vrouw en dochter over te zetten op een andere provider.

Maar ikzelf heb een werkaccount en kan niet weg.

 

Met vriendelijke groeten,

Peter

 


24 reacties

The iPhone has a hidden "field test" mode: als je “belt” naar dit telefoonnummer *3001#12345#*

Krijg je een verborgen app die je veel info kan laten zien over mijn netwerk, hieronder een screenshot van wat ik er allemaal mee kan zien (niet dat ik er iets van versta)

 

er zijn twee proximus palen in landegem   91WID_01 91LAN_00

online bevelen ze ook de app opensignal aan maar deze vind “geen info”

 

 

 

ik heb er een filmje van kunnen maken !!

 

Spijtig lukt dat hier niet dus maar op youtube!

 

 

De app die ik aan het gebruiken ben heeft er niks mee te maken (maar toevallig een test aan het doen met opensignal)

 

Het icoon recthsboven op mijn gsm geeft eerst 4G weer, dan E en na een tijdje terug 4G.

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

PLMN 206.1 = Proximus Mobile Netwerk (of eventueel een MVNO op het Proximus netwerk)

LTE CA Status

dl_bandwidth 20 Mhz bandbreedte voor Proximus -naar u

dl_band 3 = LTE/4G frequency band 1800 Mhz 

serving cell info 6300 = u bent verbonden met 4G antenne X (Proximus kan u vertellen welke)

 

Ik zie niet geen dB meetresultaten maar blijkbaar ontvangst goed (3 van de 4 bars)

= u bent op dat ogenblik op die locatie verbonden met het Proximus 4G netwerk en de ontvagst is goed

 

We merkten het issue het eerst door te bellen naar deze locatie en de geluidskwaliteit werd plots erg slecht en af toe viel de verbinding weg. 

Als ik thuis ben en mijn telefoon niet op Wifi zet, zie ik de verbinding af en toe van 4G naar edge ‘vallen’ en daarna komt het terug in orde.

Mogelijks is de antenne die uw locatie bedient druk bezet (of overbelast)

 

Enkel Proximus kan u dienaangaande duidelijkheid verschaffen, Proximus moderatoren zijn vanaf maandag terug aanwezig op dit publieke forum

 

Ref.

Kaart met het netwerkbereik | Proximus

BIPT: Sitebeheer

Zendantenneskaart (vlaanderen.be)

 

Blijkbaar zou de nieuwe is de nieuwe Proximus/Orange Nokia antenne Stationsstraat Nevele nog niet actief zijn (conformiteitsattest 12/2022) → eerstdaags actief?

De “oude” Huawei antenne biedt LTE in de 800 en de 1800 MHz band

Op die 3 bars kun je niet te veel staat maken want ik heb dit ook regelmatig voor als ik op mijn appartement ben en dan vlieg ik er toch uit op 4g hang ik door het raam dan blijf ik op 4g en toch is de aanduiding 3bars of minder!

vind het ook maar raar dat het field test tool geen dbm’s aangeeft want het is juist omdat je niet 100% op die bars kunt rekenen dat je realtime veldsterkte aanduiding zou moeten kunnen uitlezen.

Reputatie 7
Badge +4

FYI

How to Use Field Test Mode: For iPhone and Android (signalboosters.com)

 

Op die 3 bars kun je niet te veel staat maken want ik heb dit ook regelmatig voor als ik op mijn appartement ben en dan vlieg ik er toch uit op 4g hang ik door het raam dan blijf ik op 4g en toch is de aanduiding 3bars of minder!

->geen radiokanaal beschikbaar (bezetting lokale antenne)?

Enkel Proximus kan u dienaangaande duidelijkheid verschaffen, Proximus moderatoren zijn vanaf maandag terug aanwezig op dit publieke forum

 

Blijkbaar zou de nieuwe is de nieuwe Proximus/Orange Nokia antenne Stationsstraat Nevele nog niet actief zijn (conformiteitsattest 12/2022) → eerstdaags actief?

De “oude” Huawei antenne biedt LTE in de 800 en de 1800 MHz band

 

Ik kijk er naar uit naar een eventueel nieuwe antenne, heb jij een idee als deze 5G zou ondersteunen?

 

En mijn hoop dat de proximus moderatoren er gingen zijn…
Er is geen haast bij, maar ik help proximus graag hun problemen uit te zoeken.

 

Met vriendelijke groeten,

Reputatie 7
Badge +4

Ter info

De oude Huawei en de nieuwe (blijkbaar nog niet in dienst zijnde) Nokia antenne bevinden zich op dezelfde locatie en de nieuwe Nokia antenne ondersteunt 5G (op de 800, 900, 1800, 2100 en 3700 MHz banden cfr conformiteitsattest 378825931 op de website Zendantenneskaart (vlaanderen.be)

 

De reacties van Proximus medewerkers (moderatoren) op dit publieke forum kunnen inderdaad soms enige tijd (dagen) op zich laten wachten 

 

 

‘t is ze vergeven! Als ze daar 5G hebben voor me binnen een paar dagen ;-)

 

Reputatie 5
Badge +2

@unieke gebruikersnaam Ik zie dat ze in uw regio aan de masten aan het werken zijn. Wanneer deze gedaan zijn zal de situatie terug naar het normale gaan.

TBI: Volgens mij zijn de meeste problemen die al en tijd geleden gemeld worden te wijten aan de modernisering van het mobiel netwerk, PX en Orange hebben trouwens een overeenkomst gesloten om hun netwerk te delen. 
Dus ik verwacht hier nog melding van problemen met mobiele ontvangst in de nabije toekomst tijdens deze aanpassingswerken.

Reputatie 5
Badge +2

@Martin Dat klopt volledig. Om ons netwerk te verbeteren moeten en er spijtig genoeg werken gebeuren die tijdelijke problemen kunnen veroorzaken.

Reputatie 3
Badge +2

Ja door die werken kan er al eens iets mislopen en soms van zeer lange duur zijn

oktober 2022 terwijl ik aan het station van Dendermonde ben zie ik dat een onderaannemer de antennes  op de  site 52DMS  aan het vervangen zijn.. Een week later  bellen en surfen de  klanten  van Orange op het Nokia netwerk. en onze klanten zitten vandaag bijna een jaar  later nog steeds bij  Huawei.

Wat gaat hier verkeerd ?

@unieke gebruikersnaam Ik zie dat ze in uw regio aan de masten aan het werken zijn. Wanneer deze gedaan zijn zal de situatie terug naar het normale gaan.

 

Wanneer zal dat zijn? Kunnen jullie op één of andere manier laten weten?

 

En twee.. komt er toevallig 5G aan te staan? (hopefull)

 

Reputatie 7
Badge +4

@Michael V mobiele werken in “de buurt van Landegem “ zijn volgens de onderstaande website toch pas in october gepland

→ website niet up to date of is er iets anders aan de hand?

&

→ als er werken zijn die de afwikkeling van het mobiel verkeer kunnen verstoren, lijkt het mij opportuun dat Proximus athans de mobiele klanten in de buurt dienaangaande per sms op de hoogte stelt, nee?

 

Alles weten over de werken aan onze mobiel netwerk | Proximus

 

M_016 schrijft: → als er werken zijn die de afwikkeling van het mobiel verkeer kunnen verstoren, lijkt het mij opportuun dat Proximus althans de mobiele klanten in de buurt dienaangaande per sms op de hoogte stelt, nee?

Dat is inderdaad ook op hun website te lezen valt dat ze dit doen? maar of dit in de realiteit dan gebeurt en ook voor iedereen die betrokken is, dat is maar de vraag! 
tenslotte is het niet altijd mogelijk om op voorhand te weten of er daadwerkelijk problemen zullen optreden en altijd te voorzien zijn!

@Michael V 

Kun je aub antwoorden op de heel correcte vraag van onze vriend?

mobiele werken in “de buurt van Landegem “ zijn volgens de onderstaande website toch pas in october gepland

→ website niet up to date of is er iets anders aan de hand?

Alles weten over de werken aan onze mobiel netwerk | Proximus

Ik vrees dat er iets anders aan de hand is, kunt u op dit issue iets dieper ingaan aub?

Met vriendelijke groeten

Reputatie 3
Badge +2

Ik ben er vorige week nog voorbij gekomen en  netmonster zag geen 400 , dat wil zeggen nog niet geswapt naar Nokia,  de kaart met de werken in ons netwerk was een tijdje niet actueel maar nu weer wel

Bedankt om me te laten weten dat het dus niks te maken heeft me de werken.

De meest up to date kaart toont dit:
 

 

Hoe kan ik jullie helpen dit probleem op te lossen?

Eigenlijk zou er een technieker van jullie naar hier moeten rijden, maar ik wil jullie helpen.

Het gaat hem mij over de drop van 4G naar edge, met gevolg dat de spraakkwaliteit even extreem slecht wordt.

Zit ik hiervoor op de verkeerde communicatielijn met Proximus?
Is het beter voor jullie dat ik een klacht open?

Niet om jullie te schofferen, maar ik wil graag wel vooruit met de zaak.

Met vriendelijke groeten

Reputatie 7
Badge +3

 

@unieke gebruikersnaam

Om die drop van 4G naar  Edge  te stoppen , probeer deze stappen eens ( heeft bij mij geholpen )

 

In de instellingen van je toestel ,

  1. Mobiele data voorkeurs verbinding op LTE/4G zetten
  2. Automatische selectie netwerk  uitschakelen
  3. Handmatige netwerk selecteren , vervolgens Proximus 4G netwerk selecteren
  4. Toestel herstarten

Dit heeft bij mij het constant switchen van 5G naar 4G naar 3G naar 2G doen stoppen.

Ook mobiel internet blijft nu op 4G staan. ( ontvangst is constant 2 tot 3 streepjes ) en heb geen drop naar H+ of Edge meer waargenomen sinds gisteren dinsdag 13 september 2023.

Ik kreeg deze tip van een Proximus technieker die hier afgelopen maandag een interventie deed in mijn buurt.

Ik heb zelf reeds 3 maanden problemen ( na werken aan de zendmasten hier) met onstabiel ontvangst / dekking.

Laat zeker weten of het bij u heeft geholpen.

@Pat52 Er zijn hier in de regio ook geen werken aan de antenne van Proximus (toch niet aangeduid op de recente kaart) en ik heb net het zelfde gedaan  als hetgeen je hierboven beschrijft en  dat werkt ook al een ganse tijd perfect bij mij.

Reputatie 7
Badge +4

Tenzij er iets scheelt aan de werking/instelling van de begtrokken antenne (&controller) zou de oplossing “manuele keuze van 4G&Proximus”  enkel tot gevolg hebben dat er geen verbinding meer mogelijk is wanneer er geen 4G radiokanaal beschikbaar is

Ik zie niet direct in waarom er een 2G of 3G radiokanaal zou aangeboden worden als er 4G radiokanaal beschikbaar is (tenzij eventueel bv. “ad random”  voor het voeren van gewone telefoongesprekken)

omdat dit signaal met momenten te zwak binnenkomt zoals het bij mij toch de oorzaak is, want ik heb geprobeerd vast te zetten op 2g en 3g en dan schommelt dit binnenkomend signaal heel frequent, waarom ? weet ik ook niet! ook 5G shommelt veel en wordt de verbinding regelmatig verbroken!!! Op 4G werkt het dan wel. 

Eens ik een goeie Km van huis wegrijdt wordt het 5G werkelijk veel sterker dan dat ik buiten sta waar ik woon.

Ik trek het mij ook niet te veel aan want ik werk heel veel op vowifi thuis.

Blijkbaar is Proximus hier niet aanwezig om hun probleem aan te pakken.

Dit is geen issue met mijn gsm, mijn buren hebben er 100% zeker ook last van!

Eigenlijk zou er een technieker van jullie naar hier moeten rijden, maar ik wil jullie helpen.

Het gaat hem mij over de drop van 4G naar edge, met gevolg dat de spraakkwaliteit even extreem slecht wordt.

Zit ik hiervoor op de verkeerde communicatielijn met Proximus?
Is het beter voor jullie dat ik een klacht open?

Niet om jullie te schofferen, maar ik wil graag wel vooruit met de zaak.

Met vriendelijke groeten

Reageer