Vraag

Simswapping!

  • 4 March 2021
  • 6 reacties
  • 517 Bekeken

Ik had graag eens geweten of Proximus kan zien of nagaan hoeveel simkaarten er in omloop zijn voor 1 mobiel nr! Met andere woorden zou ik willen weten of mijn nr gekopieerd is door iemand zodat hij mijn oproepen en berichten kunnen worden gemanipuleerd zonder ik van iets weet! 
Wie kan mij hier raad voor geven!?

Alvast bedankt mensen!


6 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Een nummer kan maar aan 1 simkaart gekoppeld worden. Het is technisch niet mogelijk om dit aan meerdere simkaarten te koppelen. 

Als u evt meer concrete voorbeelden kan geven waarom u denkt dat er misbruik gemaakt wordt, kunnen we het verder bekijken

Iemand anders kan in mijn naam nog altijd een simkaart aanvragen e. Er zijn gewoon personen waarvan ik een sterk vermoeden heb dat die mijn sms berichten kunnen lezen. Het is soms allemaal wat teveel toeval. Ik zou willen met een pascode werken voor wanneer online of telefonisch dingen worden aangepast of aangevraagd. Is dat mogelijk? Geen pascode is ook geen aanpassing of bestelling of wat het ook kan zijn.

Mvg

Lieven Van Steenberge 

Reputatie 7
Badge +4

Een nieuwe simkaart voor een bestaand nummer kan enkel via de winkel aangevraagd worden om misbruik te voorkomen. Je identiteitskaart wordt hierbij gecontroleerd.

Zodra een nummer aan een nieuwe simkaart gekoppeld wordt, zal de oude simkaart niet meer werken. De sms’en kunnen dus niet naar 2 simkaarten tegelijk gestuurd worden. Als u meer concrete info kan geven (sms van welk nr en tijdstip) dan kunnen we laten nakijken wat er met dat bericht gebeurd is. 

Zaken die wel online kunnen gevraagd worden, worden ook enkel uitgevoerd na een grondige controle. We zijn ook bezig om deze controle nog meer waterdicht te maken in de toekomst. 

U zegt dat een nummer niet aan 2 simkaarten kan gekoppeld worden? Wat is Simswapping dan? Dat zijn toch mensen dat u nummer kopiëren en er fraude mee plegen of de communicatie op dat nummer meekijkt?

 

Mvg

Lieven Van Steenberge

ter info: hier bv. wat uitleg:

Sim-swapping: wat is het? | Plusmagazine

Reputatie 7
Badge +4

@Lieven Van Steenberge Het omruilen van een simkaart owv technische redenen of omdat je een nieuw toestel hebt en een adre formaat simkaart nodig hebt noemen wij ook sim swap. Vandaar dat ik niet onmiddellijk aan de criminele vorm gedacht had, maar ook dan blijft het nog steeds zo dat je nummer maar aan 1 sim-kaart gekoppeld kan zijn. Zoals je leest in het artikel dat Martin postte stelen ze op dat ogenblik je nummer en kan je zelf niets meer ontvangen. Als je zelf geen oproepen/sms’en meer ontvangt kan dat eventueel de reden zijn, maar zolang ze nog toekomen bij u moet er een andere reden zijn. Om dat te kunnen onderzoeken hebben we concrete voorbeelden nodig (datum, tijdstip, van en naar welk nr). deze info geff je best via privébericht door. 

Reageer