Vraag

Public IP voor IP cameras op 4g

  • 23 December 2019
  • 40 reacties
  • 2289 Bekeken

Ik heb voor mijn oma een 4g modem neergezet met een Proximus Mobile Internet M abbonement.

 

Het idee is dat ik vanuit Nederland op afstand de bewakingcameras kan bekijken zonder hiervoor 2,5 uur in de auto te moeten zitten.

 

Ik kan echter niet de camera bereiken en ik begrijp uit andere topics (zoals deze: https://nl.forum.proximus.be/internet-10/public-ip-adres-mobile-internet-s-46772) dat hiervoor een public IP geactiveerd moet worden. Ik heb dit al bij de helpdesk geprobeerd, maar ze kunnen me daar niet echt verder helpen lijkt het. 

 

Hoe krijg ik het opgelost? Is er misschien iemand die hier van Proximus mee kan helpen?


40 reacties

Louter ter info: Dit werd hier op het forum vroeger ook al voor anderen door de mensen van proximus zelf opgelost, maar dat zal pas voor morgen zijn als ze terug op het forum langskomen.

Reputatie 6
Badge +3

Om een publiek statisch IP adres te krijgen heb je normaal gezien ook een speciale SIM kaart nodig waar je altijd hetzelfde IP adres krijgt, dat is meestal enkel voor bedrijven.Normaal gezien kan Proximus ook een aanpassing doen voor de SIM-kaart die in de 4G-modem zit. Indien er ook een B-Box 3 bij uw oma staat zou je ook nog kunnen werken met dyndns: https://nl.forum.proximus.be/internet-10/camera-koppelen-aan-bbox3-en-dyndns-closed-42088.

Ter info: cfr. andere posten van vroeger was hier toch geen sprake dat het een speciale sim moest zijn maar gewoon een setting die moest gebeuren door PX maar mss moet er wel voor een vast IP betaald worden, dat weet ik echter niet...

Reputatie 7
Badge +4

Ik moet @Martin hierbij bijtreden:

u hebt inderdaad enkel een publiek IP-adres** nodig en enkel Px-medewerkers op dit pubieke forum kunnen dit voor u oplossen

dus niet noodzakelijk een vast publiek IP adres en/of ook geen een “speciale” SIM (datasim, M2M, …)

** eventueel zelfs te omzeilen indien uw fabrikant bv. een app-oplossing aanbiedt waarbij bv. bij bewegingsdetectie beelden naar uw mobiel toestel worden gestreamed

 

 

Ik hoop dan inderdaad dat een PX medewerker dit kan regelen en dit ziet :)

Zou heel fijn zijn.. 

 

Dank voor de reacties.

Reputatie 6
Badge +3

Dan moet er sowieso bijbetaald worden. Want professionele klanten betalen hier extra voor, om alles in realtime te volgen waar ik werk zijn dit bussen,trams en ook validatietoestellen en betaalautomaten die moeten connecteren met het interne netwerk  . Daarom zei ik ook dat op basis van het simkaartnummer. Ik ken dit vanuit mijn professionele activiteit en daar heb je een specifieke MATMA SIM kaarten voor nodig, dit is wel bij een andere provider. Dat is ook de reden waarom ik dit zei.

Dat heb ik hier toch nog nergens in hun antwoorden kunnen lezen in het verleden,  dan denk ik trouwens  ook dat de vraagstellers ook wel zouden direct reclameren indien dit niet gemeld wed dat er moet voor betaald worden en zij hiervoor de rekening gepresenteerd krijgen, nee ?

Maar jij bedoet waarschijnlijk dat er moet betaald worden voor een vast Ip adres.

Reputatie 6
Badge +3

@Martin : Klopt, voor een vast publiek IP moet je extra betalen. Een vast publiek IP adres is meer voor professionele klanten. Een MATMA sim kaart kost geld en je betaald ook extra voor het dataverbruik (soms heb je maar recht op 30 MB). Zo lopen de prijzen snel op.  Ik wou dit gewoon melden dat dit nooit gratis zal zijn.

Ok dan is dit weeral duidelijk :slight_smile:
(een vast  WAN IP adres voor je BBOX is tenslotte ook niet gratis) 

Reputatie 6
Badge +3

@Martin : Klopt is inderdaad ook niet gratis. Een vast IP adres ga je enkel maar vinden voor professionele klanten op de Proximus website.

ik dacht nochtans dat je dit als particulier ook kon aanvragen maar de vraag is of er veel zullen zijn die dit er voor willen betalen !

Reputatie 7
Badge +4

@proximus

Kunnen jullie het bovenvermeld probleem voor de auteur uit de wereld helpen a.u.b.

Het is uiteraard vervelend dat een bewakingscamera niet vanop afstand raadpleegbaar is in deze “donkere periode van het jaar” 

Dank bij voorbaat

Ref:

https://nl.forum.proximus.be/internet-10/probleem-4g-router-remote-acces-cgnat-shared-ip-47518

De bezetting zal wat minder zijn in deze periode denk ik, dus zal wat geduld vragen 

Wat ik begreep uit andere topics is dat het CGNAT voornamelijk het probleem is. Het mag best een wisselend IP adres zijn, ik maak al gebruik van een noip.com service. Ook eventuele extra kosten is geen probleem, misschien duidelijkheid voor anderen in de toekomst wel gewenst.

 

Ik wacht geduldig af met de feestdagen bezetting. 

Reputatie 7
Badge +6

Publiek is niet het zelfde als vast IP. Een vast (fixed) IP is inderdaad betalend.

Op mobiel krijg je standaard een privaat IP, vergelijkbaar met CGNAT op het fix netwerk. Je IP wordt dus in zekere zin gedeeld met andere gebruikers. Per uitzonderingen, kan dit worden gewijzigd naar een ‘public’ IP. Bijvoorbeeld wanneer je van op afstand wilt inloggen op je GSM verbinding zoals bij camerasystemen.

Zodra hier een medewerker langs komt op het forum, kan deze dit voor jou activeren. 

Reputatie 7
Badge +3

@SvenKaptein 

 

Beste,

we willen de  IP-aanpassing doen voor dat internet gsm nummer.

Kan je het betrokken nummer invullen in je profielgegevens ? 

vriendelijke groeten,

Tina

@tina.b Ik heb de gegevens net aangevuld, alvast bedankt.

Reputatie 7
Badge +4

@SvenKaptein We hebben de aanpassing gedaan en dit is vanaf morgen in orde.
Mvg, KoenN

Reputatie 1

Hallo,😀
Ik vond een post over public ipadres probleem.

Op mobiel krijg je standaard een privaat IP, vergelijkbaar met CGNAT op het fix netwerk. Je IP wordt dus in zekere zin gedeeld met andere gebruikers. Per uitzonderingen, kan dit worden gewijzigd naar een ‘public’ IP. Bijvoorbeeld wanneer je van op afstand wilt inloggen op je GSM verbinding zoals bij camerasystemen.
Zodra hier een medewerker langs komt op het forum, kan deze dit voor jou activeren.


Zou u voor mij dit kunnen activeren zodat ik mijn camera via proximus mobiel internet bereikbaar wordt?
0470014311

Bedankt bij voorbaat 😉

FYI: Morgen komen ze van Proximus terug langs op het forum en kunnen dit regelen voor u

Reputatie 1

Bedankt bij voorbaat 😉

Reputatie 1

Moet ik dat ergens aanvragen ? of lezen ze deze post gewoon?

@eriksuniverse gewoon afwachten tot de proximus medewerkers morgen hier de draad opnemen.

Reputatie 7
Badge +3

@eriksuniverse 

aanvraag is gedaan via een ticket.

vriendelijke groeten

Tina

Reputatie 1

Bedankt , @tina.b  en mensen van Proximus, om voor mij ook die aanpassing te doen.

Ik heb dus nu een publiek ipadres. Met noip en een 4gmodem kan ik dus nu de camera van op afstand bekijken. BEDANKT !!!

Reageer