Skip to main content

Beste, 

ik heb maandag mijn iPhone ontvangen met abonnement. Dit was met een epic beats abonnement. Alles ging prima maar ik wou toch overschakelen naar Tutimus XL omdat ik nogal een data gebruiker ben… toen ging het allemaal mis. 

Ik ontvang enkel 4g en heb geen toegang tot 4.5g voor hogere snelheden. In mijn instellingen staat VoLTE aan maar echter wanneer ik bel gaat dit over naar 3G en is de gesprekskwaliteit niet al te best…

Daarnaast krijg ik geen verificatieberichten binnen voor verscheidene applicaties (via sms) voor Hello bank, Apple Pay, Gmail, noem maar op... 

ik heb al meerdere keren naar de technische dienst gebeld dit was ook nogal een avontuur. Eerste haakte midden gesprek af. Tweede probeerde me goed te helpen, ze had een belafspraak ingepland en vroeg me mijn simkaart uit de telefoon te halen. Dit heb ik gedaan. Toen belde de technieker en haakte direct af… Ik heb dan maar weer eens terug gebeld en al een geluk kwam ik weer bij dezelfde persoon terecht. Die heeft dan weer een afspraak ingepland. Die belde dan later op dag. Ik vertelde men verhaal nog eens toen was het eventjes stil en vroeg hij mij mijn gsm aan en uit te zetten om te zien of het werkt en hij ging terug bellen om te checken. Dit heb ik gedaan maar hij heeft nooit terug gebeld…. terwijl ik nog altijd met de problemen zit. 

Hopelijk vinden we een oplossing want ik begin het jammer te vinden dat ik van provider ben veranderd… zeker als je ongeveer 60€ voor een abonnement met telefoon gedurende 24maand moet ophoesten…

 

ter info: volgens de specificaties is inderdaad 4G 4G+ 4.5G en Volte  ondersteund:

https://www.proximus.be/nl/id_cr_apple-iPhone-se-2020-256gb-black/particulieren/toestellen/winkel/apple-iphone-se-2020-256gb-black.html


Ok eventjes een update

ze hebben VoLTE geactiveerd want deze stond niet aan.

echter nog steeds geen oplossing voor de verificatie sms’en. Ik heb ook naar Apple gebeld alles gedaan wat gedaan moest worden en het ligt niet bij hun. 
ik heb het ook geprobeerd met een andere telefoon en die ontvangt de berichten ook niet…. dus ik denk dat het eerder aan de provider ligt en niet de telefoon. 
ik moest ook voor Paypal een code krijgen en die kreeg ik dan weer wel. (Nummer 8810)

maar andere nummers voor Verificatie codes van Hello bank en Apple Pay, Gmail enzo krijg ik niet binnen… :/ 


er zou een blokkade kunnen actief staan op je simkaart maar dat zou iemand van proximus zelf kunnen natrekken natuurlijk als ze hier de draad opnemen.


@bryan_v Ik heb even nagekeken en ik zie in elk geval geen blokades op je gsm nummer. Dit wil zeggen dat er aan onze kant dus ook geen smsen zullen tegen gehouden worden. Volgens het dossier dat ik heb kunnen terug vinden is ook bevestigd dat de smsen zijn afgeleverd.

 

Edit:  Indien je de problemen toch blijft ervaren kan je dan even per privé bericht specifieke voorbeelden bezorgen van smsen die niet zijn toegekomen? Datum en tijdstip , eventueel het nummer van waar ze verzonden worden als je die info hebt natuurlijk. 


@SamuelD 

beste, 

ik heb dit in een ander toestel geprobeerd zonder enig resultaat. Daar krijg ik ook geen berichten van speciale nummers binnen. Normale gsm nummers krijg ik wel binnen 

ik begin hier een beetje hopeloos te worden :(


@SamuelD

beste, 

ik heb dit in een ander toestel geprobeerd zonder enig resultaat. Daar krijg ik ook geen berichten van speciale nummers binnen. Normale gsm nummers krijg ik wel binnen 

ik begin hier een beetje hopeloos te worden :(

 

Ja, ik had het te laat gezien in je vorige post, ik heb ondertussen mijn post hierboven aangepast. 


@SamuelD 

hoe kan ik nu specifieke voorbeelden geven… ik krijg de berichten niet binnen punt. Ik kan moeilijk een foto nemen van mijn inbox die leeg is : ‘ ) 

ik had met Apple gebeld, gsm meermaals geïnitialiseerd, dit zowel met als zonder iTunes, iOS ge-update, gsm aan en uit gezet, simkaart uit gehaald, simkaart in een andere gsm gestoken, instellingen bekeken en aangepast, paypal van nummer 8810 kreeg ik wel binnen. 


@SamuelD

met andere woorden die info heb ik dus niet


@bryan_v  door de info te vragen aan het bedrijf waarvan de verificatie berichten zouden moeten komen dus in jou geval van Hello bank en Apple Pay en Gmail 


@SamuelD 

 

ik heb naar Hello bank gebeld en ze zeiden dat ik start moest sturen naar 8667, sindsdien krijg ik berichten voor Hello bank en Apple Pay binnen 😉 er zijn dus effectief speciale nummers geblokkeerd. 
ik geraak wel niet aan het nummer van Gmail… is deze niet zichtbaar bij jullie? 


Ter info: misschien kan onderstaande u vooruit  helpen

https://support.google.com/mail/thread/26363171?hl=en

Sommige bankdiensten maken  inderdaad gebruik van  8667 maar ik vrees dat bv. Apple en Gmail gebruik maken van (zenden vanaf) gewone (internationale) nummers (+ CC NDC SN)


heeft dit dan iets te maken met het feit dat na het  overschakelen naar Tutimus XL  allemaal mis ging ?


ik heb er het raden naar, maar ik vermoed dat het eerder zou kunnen te maken hebben met de verandering van toestel (of van operator**) 

 

** enkele maanden geleden waren er “ietwat gelijkaardig lijkende” problemen voor klanten met nummers uit nieuwe mobiele reeksen (046x)


Maybe !


@M_016 

bedankt voor de link heb mij via omwegen kunnen aanmelden op Gmail.

ik ben al blij dat VoLTE opgelost is, maar ik heb nog steeds geen toegang tot 4.5G (ook niet als ik het in een andere telefoon steek) 

en ik ontvang nog steeds geen sms’en van speciale nummers, gisteren wou ik Steam guard instellen en daarvoor moet ik een sms ontvangen met een code, die ik zoals ik had verwacht, niet ontvang. 
Zoals @Martin zei, mss dat er iets mis ging met de overschakeling, of zoals jij zei van operator. 
Begint toch wel knap lastig te worden :/ 


@bryan_v 
nog steeds geen toegang tot 4.5G (ook niet als ik het in een andere telefoon steek) 
Dan is het duidelijk dat het niet aan het toestel ligt

De enige die hier van Proximus zelf is, namelijk @SamuelD ging het laten nazien, 
maar pas maandag komt hier iemand van hen terug langs op het forum.


De iPhone SE 2020 ondersteund geen 4,5 G enkel 4G. Zie hier : https://www.apple.com/benl/iphone-se/specs/ en ook hier: https://www.gsmarena.com/apple_iphone_se_(2020)-10170.php Dit ligt puur aan de ingebouwde radio en is hardwarematig. Enkel de Oppo Find X2 Pro ondersteund 4,5 G. 


Dan staat het verkeerd op de prox site aangegeven ❗️


Dan zal het aangepast geweest moeten zijn want wanneer ik nu kijk staat er enkel maar 4G vermeld.  Ik geloof je wel hoor.


Ja ik ben inderdaad nu niet meer gaan kijken, dus ik denk dat er toch wel meer  gevolgd  wordt wat hier gepost wordt, dan we zelf denken :slight_smile:


Er staat wel degelijk op de Proximus website aangeduid dat Iphone SE2020 4.5G LTE ondersteunt

https://www.proximus.be/nl/id_cr_apple-iPhone-se-2020-64gb-red/particulieren/toestellen/winkel/apple-iphone-se-2020-64gb-red.html

Nu 4.5G LTE is een vlag die diverse ladingen dekt bv. zie onderstaande

https://www.proximus.com/en/news/20170811_45g

https://techpulse.be/achtergrond/180755/snel-mobiel-internet-het-verschil-tussen-4g-4g-en-4-5g/

Beter/duidelijker is te spreken over LTE, LTE-A(dvanced) en LTE Advanced Pro

https://www.etsi.org/technologies/mobile/4g

https://en.wikipedia.org/wiki/E-UTRA#UE_Category

Dus vanaf Rel 13 kunnen we spreken van LTE A Pro en dus voldoet Iphone SE2020 zeker aan de(ze) (“strikte(re)”) definitie

https://www.gsmarena.com/apple_iphone_se_(2020)-10170.php

Speed HSPA 42.2/5.76 Mbps, LTE-A (5CA) Cat16 1024/150 Mbps, EV-DO Rev.A 3.1 Mbps

 

Wat het probleem van de auteur zelf betreft nl. geen 4.5G LTE kunnen zien/kiezen, heeft mogelijkerwijze te maken met beslissingen van Proximus(-systemen) om de beschikbare bandbreedte (tijdelijk) te beperken in functtie van de bezetting van de lokale antennes

Ik heb reeds elders het voorbeeld aangehaald dat mijn LTE Fritz!box (cat 6 = 300 MHz) soms een bandbreedte van 150 soms een bandbreedte van 75 MHz toegewezen krijgt

 


Dan gaat mijn theorie weeral in het water dat ze heel goed opvolgen wat op het forum gepost wordt :smiley:

Als je googelt vind je wel tamelijk vlug de lijst met toestellen die 4.5 ondersteunen en deze staat er in ieder geval niet bij, of het zou moeten zijn dat hun lijst ook al niet up-to-date is!

Maar de SE versie ondersteunt blijkbaar maar alleen  2x2 MIMO!

Dus altijd opletten met wat je op het internet vindt, maar de praktijk zal het op den lange duur wel uitwijzen wie gelijk heeft :relaxed:


Normaal gezien wanneer er 4,5 of 5 G ondersteund wordt dan staat dit expliciet vermeld op GSM arena. Dan staat er 5G bands. De SOC die er insteekt is de Apple A13 Bionic die ook gebruikt werd in de Iphone 11 die ook niet 5G of 4,5 G ondersteund. Proximus spreekt zich zelf tegen, wanneer je op specificaties klikt dan wordt er enkel maar 4G ondersteund onder connectiviteit maar wanneer je gewoon leest bij de technische specificaties staat er inderdaad 4,5 G wat incorrect is. Zie ook deze review waar ze enkel over 4 G spreken: https://tweakers.net/reviews/7358/7/apple-iphone-11-serie-review-erop-en-erover-hardware-en-prestaties.html


Alles duidt er inderdaad op dat het niet ondersteunt wordt als TS in de toekomst nergens 4.5G kan gebruiken zal het ook duidelijk worden en je hebt naast het feit als 4,4 mogelijk zou zijn dan nog het aspect behaalde snelheid die  tov van 4G en dat ziet er volgens bepaalde gegevens ook niet positief uit.


Anders had Proximus ook de Iphone moeten vermelden wanneer je 5G smartphones selecteert. Proximus zou beter hun website moeten controleren op tegenstrijdigheden in hun informatie. Het klopt dat je een iets betere download en upload snelheid kan halen wanneer de Proximus infrastructuur dit ondersteund, zoals jezelf al aangaf.


Reageer