Vraag

Nog steeds geen bereik in Beffe (Rendeux)

  • 6 September 2023
  • 21 reacties
  • 236 Bekeken

Badge

Reeds 6 jaren geleden meldde Rony D dat in Beffe, deelgemeente van Rendeux vrijwel geen mobiel bereik is en dan met name in de wijken Bois d’ Arlogne en Le Concy.

De oorzaak is eenvoudig: niettegenstaande wij ons op vrij grote hoogte bevinden komt het signaal niet tot bij ons omdat de antenne zich halfweg de helling naar Beffe bevindt!

Wie bedenkt zoiets?

Er was toen kennelijk al een bouwaanvraag lopende maar tot op heden is daar niks van te merken.

De Proximus medewerker in het forum wimpelde de vraag af met de mededeling dat hij daar geen zicht op had, wat doet hij daar dan?

Wij zijn beiden 65 jr, mocht zich ooit een noodsituatie voordoen dan zijn we niet eens in staat om de nooddiensten te verwittigen.

Base heeft dit heel wat slimmer aangepakt door boven op dezelfde berg een hoge mast neer te zetten. 


21 reacties

Rer info: voorlopig zou je u kunnen verhelpen met VoWifi (bellen via wifi) indien je een proximus mobiel abonnement zou hebben.

voor wat uitleg:

Badge

Zoals verwacht wordt mijn vraag over de bijkomende antenne gewoon omzeild, overigens hebben wij ginds zelf geen internet noch wifi en die van onze buren reikt niet ver genoeg om ons enig signaal te kunnen verschaffen.

M a w alles blijft bij het oude, abonnementen worden om de haverklap duurder, de service daarentegen...

@Pierre2

Nee,  dit was gewoon ter info en in afwachting dat er een PX forum moderator hierop reageert. 

PX moderatoren zijn te herkennen op het forum aan het Proximus ⌘-symbool dat naast hun naam staat. bv. :
 

Is een voorbeeld van iemand van de PX moderators

NB: nu zullen de PX moderatoren hier niet meer reageren en zal pas morgen ten vroegste zijn.

Reputatie 7
Badge +4

Ik vrees dat u op de reactie van een Proximus medewerker (moderator) op dit publieke forum zult moeten wachten voor verder nazicht/mogelijke oplossing

Cadastre des antennes émettrices stationnaires de Wallonie

BIPT: Sitebeheer

Concreet bevinden de dichtstbijzijnde antennes van Proximus en Orange zich blijkbaar zich te 

Sous le Tonan  Rendeux en Rue de la Vierge Hampeau

en deze van Telenet te

Rue de la Vierge Hampeau en Rue de Roitelets Marcourt

De website van het BIPT geeft aan dat de dekking door de betrokken operatoren vrij uiteenlopend zou zijn bv. voor delen van Bois d’Arlogne Proximus/Orange beter dan Telenet 

ibpt | Dataportaal - Atlas mobiel (bipt-data.be)

 

P.S.

Voor nooddiensten kan gebruik gemaakt worden van om het even welk mobiel netwerk: het volstaat dat de smartphone een (nationaal) netwerk  detecteert

P.S. Voor nooddiensten kan gebruik gemaakt worden van om het even welk mobiel netwerk: het volstaat dat de smartphone een (nationaal) netwerk  detecteert

Natuurlijk denk ik dat het dan beter is dat je smartphone niet vast op Proximus netwerk staat zeker als je in paniek naar de 100 moet bellen bvb.

Reputatie 7
Badge +3

P.S. Voor nooddiensten kan gebruik gemaakt worden van om het even welk mobiel netwerk: het volstaat dat de smartphone een (nationaal) netwerk  detecteert

Natuurlijk denk ik dat het dan beter is dat je smartphone niet vast op Proximus netwerk staat zeker als je in paniek naar de 100 moet bellen bvb.

@Martin  Noodnummer 112 is altijd bereikbaar ook als je geen verbinding hebt met het netwerk van je provider. De oproep wordt gedetecteerd door de dichtstbijzijnde mast van een Mobiele provider en verbind je oproep door naar de nooddienst 112. 

Reputatie 7
Badge +4

Inderdaad via om het even welk nationaal mobiel netwerk dat automatisch door de smartphone gedetecteerd wordt 

Zolang er maar een simkaart insteekt dan?

Edit: ik vind op ‘t internet deze uitleg terug:

In een situatie waarin je 112 dient te bellen, is het van belang om te weten dat je dit alarmnummer altijd met je mobiele telefoon kunt bereiken. Dit betekent dat je geen beltegoed en geen simkaart nodig hebt om 112 te kunnen bellen. Let er wel op dat als de verbinding wegvalt, het mogelijk is dat je niet kunt worden teruggebeld als er geen simkaart in je telefoon zit (omdat er geen gegevens worden meegestuurd).

Badge

Het is goed om te vernemen dat je bij een 112 oproep toch verbinding maakt met de dichtstbijzijnde mast van eender welke provider, waarvoor dank.

Niettemin blijf ik op mijn honger zitten voor wat betreft het “gewone” telefoonverkeer alsook internet ter plaatse.

De antenne die ons (heel af en toe) bedient staat idd langs Sous le Tonan en dat is dus de helling waarvan sprake in mijn eerste post. Deze is duidelijk bedoeld om het lager gelegen Rendeux te bedienen maar wij zitten een stuk hoger.

De dekkingskaart van Proximus geeft duidelijk aan dat het Bois d’ Arlogne deels verstoken is van netwerk en daar zitten wij natuurlijk bij :(.

Overigens meende ik een aantal jaren geleden te hebben gelezen dat de providers in de toekomst elkaars masten gingen gebruiken om de wildgroei aan pylonen tegen te gaan maar dit blijkt eerder een loze belofte te zijn geweest als ik het kaartje van zendmasten.be raadpleeg.

Voor ons en onze buren ware het de ideale oplossing geweest met de hoge Base antenne op een paar honderd meter afstand maar dat te mooi geweest om waar te zijn...

Ik hoop dat ik de komende dagen toch iets concreets mag horen van een Proximus moderator. 

Reputatie 6
Badge +2

Ik volg nu toch al een tijdje dit forum en ik stel toch regelmatig vast de de moderatoren van Proximus hun best doen voor hun klanten, maar ze kunnen u ook geen mirakelen beloven, eventueel kunnen ze eens intern nagaan of er bij u op gebied van antennes iets zal bewegen of niet. En nu krijg ik weer mijn korting terug! 

Maar ik zie in uw initiële vraag een mogelijke oplossing. En nu ben ik mijn korting weer kwijt.🤔

Badge

Het blijft oorverdovend stil aan de Proximus kant, de moderatoren hebben het te warm om te antwoorden of hebben hier geen zin in (denk het laatste).

Ook de vermaarde PX forum moderatoren waarvan eerder sprake geven niet thuis.

Zodoende blijk ik met mijn vragen zitten en mag wat mij betreft het topic gesloten worden, heb geen zin om er nog tijd en energie in te steken en ijdele hoop te koesteren. Merci pour rien!

Reputatie 7
Badge +3

@Pierre2

excuseer, door de grote drukte op velerlei vlakken (forum/telefoon/dossiers) hebben we vertraging in behandeling berichten op het forum

Ik stuur je bericht ivm ontvangst en antennes door naar de betrokken dienst die ons hierover kan informeren.

groeten

Tina

en dank aan andere gebruikers om te helpen en info te geven  :-) 

Reputatie 7
Badge +3

@Pierre2 

ik heb een antwoord en vragen gehad:

Om gericht te kunnen antwoorden hebben wij het exacte thuisadres nodig van de klant = graag invullen in het forum profiel, veld Ticket

Forum profiel : (inloggen - avatar aanklikken  scherm bovenaan - profiel bewerken en ons informeren als t OK is…. )

info: “Je kan al bevestigen dat het samenvoegen van sommige antenne’s  idd bezig is en staat gepland.”

Hebben jullie internet in huis? een mogelijkheid die vaak gebruikt wordt tegenwoordig= bellen via wifi 

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_vowifi_global/particulieren/support/telefonie/gsm-en-sim-kaart/gsm-instellen/bellen-via-wifi.html, maar dan heb je wel compatibele toestellen nodig?

groeten

Tina

 

Badge

Aangezien het adres waar de problemen zich voordoen niet mijn thuisadres is maar wel dat van onze vakantiewoning kan ik dit niet wijzigen in mijn profielgegevens en ga ik dit hier niet openlijk vermelden.   Misschien kan een Proximus moderator mij persoonlijk benaderen?

Los hiervan en om op de vraag te antwoorden: neen, op dit vakantieadres hebben we geen internet, bellen met wifi is dus onmogelijk. 

Onze smartphones staan ginds voortdurend recht op de vensterbank, leunend tegen de (pvc) ramen, zodoende sijpelt er heel af en toe een sms of What’s App berichtje binnen, soms uren nadat het door de afzender werd verstuurd.

Zelf iets versturen is al helemaal een lachertje, het 4G icoontje verschijnt soms eventjes met als signaalsterkte 1 balkje van de 4 om na enkele seconden terug te verdwijnen, zéér irritant en een grote provider als Proximus onwaardig.

Reputatie 6
Badge +2

Je kunt wel uw "probleemadres of vakantieadres" bvb vermelden onder de rubriek "ticket" in uw profiel. Zie ook antwoord hierboven van Tina. En het hier dan wat uitleggen.  Uw thuisadres ga je niet kunnen wijzigen naar uw probleemadres. 

in je → ForumProfiel (terwijl je ingelogd bent) kun je privégegevens invullen. De met "privé aangeduide tekstvelden kunnen enkel door Proximus medewerkers zelf gelezen worden. In het vak "Ticket (Privé)" kun je nog bijkomende informatie vermelden, (bv. specifieke/privé info m.b.t. uw vraag). Klik tenslotte onderaan links op "sla wijzigingen op" en meldt ook hier van zodra dit gebeurd is. Zodat de Proximus forummedewerkers (moderators) hiermee direct aan de slag kunnen van zodra ze hier de draad opnemen morgen.

Badge

De profielgegevens zijn inmiddels aangepast. Heel erg benieuwd wat het wordt.

Reputatie 5
Badge +2

@Pierre2 Ik heb je adres even nagekeken en zag dat de dekking binnenhuis niet gegarandeerd is. Veel kunnen we als forum moderator daar niet aandoen. We kunnen het doorgeven aan het team dat zich bezig houdt met het uitbreiden van het netwerk maar dat is zonder belofte of er effectief een mast bij komt.

Badge

De dekking binnen is daar nul, nougatbollen. Buitenshuis moet je geluk hebben dat het icoontje even verschijnt zoals eerder gemeld maar bij een telefoongesprek word je sowieso om de paar seconden onderbroken en/of van de lijn gegooid, 

Eigenlijk kan een en ander vrij eenvoudig worden aangepast, met name door het met een aantal meter verhogen van de antenne welke zich langs de helling Sous le Tonan bevindt, ben er van overtuigd dat dit een wezenlijke verbetering kan opleveren, dit moet toch door de technische diensten van Proximus kunnen uitgemeten of uitgepeild worden?

 

Reputatie 6
Badge +2

Dat is ook zo op ons vakantieverblijf in Montegnet. Dat huis ligt in een vallei. Om eens ontvangst te hebben ga ik 50 m verder en ook 10 m hoger. En vooral : het is daar vakantie! 

ik zit hier nochtans wel goed gelegen en zowel in huis alsook als ik buiten sta dan wordt ik regelmatig onderbroken tijdens het bellen, binnen is dit niet erg dan gebruik ik vowifi. En volgens er op hun planning staat zou PX niet bezig zijn met aanpassingen te doen, die pas volgende maand voorzien zijn. Dus ik heb er het raden naar wat de reden is. Het zou erger zijn moest ik op verplaatsing die problemen ondervinden want thuis heb ik trouwens nog de vaste lijn ook.
Dus mss na de werkzaamheden van volgende maand komt het dan wel in orde !!!

Reageer