Vraag

Mobiel dataverbruik op een paar uur voor meer dan de helft weg-extra data 500 MB lijkt niet te werken

  • 17 February 2021
  • 2 reacties
  • 225 Bekeken

Reputatie 2

Beste Proximus-medewerkers (ik richt mij rechtstreeks tot jullie omdat ik hoop dat jullie op mijjn vragen kunnen antwoorden ),

Wij hebben een pack Internet+TV+telefonie (2 smartphones – abonnementtype Smart+15). in dit pack hebben wij maandelijks 1 GB op elke smartphone om te surfen.

ik heb hierbij het verbruik van mijn man opgelijst sinds juli 2020: juli 20: 706,254 MB - aug. 20: 882,016 MB - sept. 20: 750,494 MB - okt. 20: 829,232 MB - nov. 20: 738,840 MB - dec. 20: 608,153 MB - jan 20: 770,925 MB.

Op zondag 7 februari 2021 krijgt hij na thuiskomst van een wandeling om 11u49 een bericht van Proximus (zie print screen) dat er nog 83 MB resterend is van de 1 GB en dit voor de rest van de maand.

 

Gezien ons dit zeer verbaasde (zie ook zijn voornoemde verbruik) en mijn man internet gebruikt heeft zoals anders, hebben wij het verbruik via My Proximus (wat wij regelmatig doen) nagekeken. De 1ste dagen zijn normaal, maar op zondag 7 februari staat er vermeld: aanvang 5u39m07sec - 400,0020 MB (volgens ons lagen wij toen nog in ons bed) en aanvang 10u53min19sec. - 196,8008 MB (zie print screen).

 

Op een paar uur tijd was hij dus 600 MB van zijn verbruik kwijt. Zeer raar, daar hij om 10u53 nog steeds aan de wandel was waarbij hij niet surft maar meestal naar Spotify luistert (wat ook nu het geval was en waarvan we weten dat dit zo’n 20 à 30 MB per wandeling verbruikt). Hij heeft dit voor alle zekerheid ook nog eens uitgeprobeerd met mijn smartphone en dit klopt inderdaad, steeds tussen de 20 à 30 MB verbruik. Vanwaar dat verbruik van 600 MB dan vandaan komt is ons een raadsel. Alle apps (en hij gebruikt er niet veel, want we zijn daarin allemaal niet zo geïnteresseerd zijn nagekeken, bij geen enkele app is dergelijk verbruik te zien). We hebben direct de 4G afgezet en omdat de maand nog maar juist bezig was hebben we via My Proximus 500 MB extra data aangekocht voor 5 euro op 09/02/2021. We kregen vrij onmiddellijk volgend berichtje:

 

 

Omdat we er niet echt gerust op zijn kijken we op 15/02/2021 nog eens naar zijn verbruik. Wij zien nu 1018,94 MB verbruikt van 1 GB; het verbruik van de extra aangekochte data staat nog steeds op 0 MB van 500 MB wat dan volgens ons nu 18,94 MB van 500 MB zou moeten zijn.

Hij durft nu geen 4G te gebruiken omdat we niet zeker zijn dat de 500 MB extra data verbruikt wordt en we geen onnodige kosten willen maken.

Onze vragen:

  1. kan dit hoge verbruik van 600 MB op 7 februari 21 eens nagekeken worden want dit klopt echt niet volgens ons – zijn gsm-nummer heb ik toegevoegd in mijn profiel in het veld telefoonnummer;
  2. enig idee hoe het komt dat er geen verbruik van de 500 MB extra data wordt afgehaald terwijl hij toch boven de 1 GB zit?

Alvast bedankt voor jullie hulp.


This topic has been closed for comments

2 reacties

Reputatie 7
Badge +4

@Sandra_065 Je 500 Mbps zijn wel degelijk geactiveerd. 1 GB is 1024 Mbps en daar zit je nog net niet aan, vandaar dat de 500 Mbps nog niet gebruikt is. De dagen erna is er weer een ‘normaal’ verbruik te zien. 

Ik kan enkel zien dat er op 7/2 inderdaad die data verbruikt is maar owv privacy kunnen wij niet zien waarvoor die gebruikt is. Je kan dit normaalgezien controleren in je GSM bij instellingen en apps. Zou het eventueel kunnen dat je je android of iOS een update gehad heeft ? 

Reputatie 2

@HadewychT : Bedankt alvast voor je antwoord. Wat de 500 MB betreft: je hebt gelijk hoor; we hebben geprobeerd en eens we over de 1024 MB zaten qua verbruik is inderdaad het verbruik van de 500 MB in werking getreden (weeral iets bij geleerd :wink: ). Toch al een geruststelling dat dit werkt en we geen extra kosten hebben (met uitzondering van de 5 euro voor de extra data). 

Zoals in oorspronkelijke bericht gezegd: alle apps zijn gecontroleerd op hun verbruik en geen abnormaliteiten vastgesteld. De laatste android update dateert van 12 januari 21, dat kan het dus ook niet zijn. Je surft toch niet echt gerust als je om de haverklap je verbruik moet controleren; we blijven ons afvragen van waar dit komt...