Skip to main content

Ik heb sinds enkele jaren een Iphone 6S en sinds een jaar een Mobile coverage Extender (MCE) V1. Alles werkte voortreffelijk.  Dit omdat het ontvangst via de masten niet bestaande is.

Sinds kort heb ik een Iphone XR. Telkens (bij het telefoneren) komen er storingen op de lijn en wordt het gesprek onverstaanbaar.  Ik kan dus niet meer normaal bellen met mijn gsm. De MCE V1 werd in middels omgewisseld voor een MCE V2.  Het probleem is exact hetzelfde.  Mijn Iphone XR werd inmiddels omgewisseld voor een andere Iphone XR.  Het probleem blijft ook nu exact hetzelfde.  de Iphone XR lijkt dus niet compatibel met de MCE.

Ik heb al wat geëxperimenteerd met telefoonsettings in de trend van 3G, 4G, VoLTE.  Het fenomeen doet zit voor bij zowel met als zonder oortje telefoneren, dichtbij of veraf van de MCE telefoneren. 3 op de 4 gesprekken bezorgen problemen. Mijn vrouw haar Motorola (met android) werkt trouwens feilloos.

Momenteel ben ik radeloos om volgende redenen.

  • Ik heb mijn gsm nodig voor mijn werk (dat ik vaak thuis doe). Mijn Iphone XR is van mijn werk dus ik kan niet zomaar een ander model of merk eisen.
  • Bij de helpdesk van Proximus krijg ik geen gehoor omdat ik daar alleen telefonisten aan de lijn krijg maar geen specialisten.   Hun enige actie was de MCE omwisselen en daarmee was de kous af.

Heeft iemand ervaring met deze problematiek / degelijke en transparante oorzaken of oplossingen.  Kan ik ergens een specialist ter zake raadplegen.

 

Heb je deze storingen dan voornamelijk bij het rondwandelen of ook als je stil zit?

Heb je dan ook al geprobeerd om de GSM geruime tijd enkel op max 3G ingesteld te laten? 


Storingen zowel stilstaand als wandelend, dichtbij en veraf van de MCE.  Andere mogelijk stoorbronnen ook uitgesloten zoals bluetooth, alarmsysteem, elektrische geleiders.  GSM staat al een tijd op 3G. Ik ben al maanden aan het testen en analyseren.  Zonder resultaat.


Dit is een gekend probleem van de Iphone XR met zowel mobile extender als met Wi-fi extenders. Lees hier: https://www.macrumors.com/2018/09/24/iphone-xs-xs-max-wifi-lte-connectivity-issues/  en hier een meer recent artikel: https://www.which.co.uk/news/2020/01/o2-admits-to-apple-iphone-xr-problem/ dit zou te maken hebben met welke modem er precies in jouw iphone XR steekt. Probeer eens om de netwerk instellingen te resetten: https://support.apple.com/nl-be/guide/iphone/iphea1c2fe48/ios Blijkbaar is er een fix in de nieuwe IOS update: https://www.cultofmac.com/681227/ios-1331-eliminates-iphone-xr-connectivity-issues-o2/ Probeer eens te upgraden.


het probleem met de iphone XR met mobile coverage extender was toch op 4G maar niet op 3G op de MCE.


Aangezien er zowel Qualcomm als Intel LTE-modems gebruikt worden in de Iphone XR kan het zijn dat het enkel maar op 3G werkt met 1 van deze modems. Normaal gezien zou de firmware upgrade van IOS soelaas moeten brengen. Zelf Apple heeft bevestigd dat er problemen zijn met de Iphone XR.


Als je op 3G alleen werkt met de XR zou het toch moeten werken op de MCE volgens ik hier vroeger al gelezen heb, dit is wat ik eigenlijk bedoel.

en toch werkt het niet volgens TS.


Dat had ik begrepen,  voor de gebruikers waar het wel lukte op 3G met de MCE kan het zijn dat in hun exemplaar de andere modem zit die geen problemen heeft. Dat is wat ik wou duidelijk maken. Zo gemakkelijk is het niet wanneer er 2 verschillende modems gebruikt worden voor dezelfde smartphones. Meestal is dat maar 1 type modem voor een model.


Ok, maar nu  ben ik wel benieuwd of het gaat lukken met de procedures die je hebt gevonden, maar dat zullen we van @Reinhards wel vernemen dan ….


Interessante artikels.  Een update doe ik spoedig, incl. netwerkverbinding resetten, en nadien zal ik vanzelf wel horen of het beter is. 

Wat nog zinvol is om te melden is dat er hoe dan ook geen problemen zijn met wi-fi of data ( want daar lijkt het in de artikels toch ook over te gaan). En bellen buitenshuis (dus connectie via gsm mast) gaat altijd goed.

Ik heb hier 2 exemplaren liggen van de XR. De ene heeft het heel erg. De andere ook maar merkelijk minder.  Ik bericht jullie later over de uitkomst.


Zeker doen, ben benieuwd of het wel gaat lukken.


Bedankt voor de extra informatie. Ik ben ook benieuwd naar de uitkomst. Misschien kan Proximus eens horen of er geen firmware upgrade beschikbaar is voor uw MCE. Andere oplossingen of mogelijke oorzaken weet ik jammer genoeg niet meer. Buiten eens jouw Iphone XR in safe mode op te starten en te zien of je dan beterschap hebt: https://www.quora.com/How-do-you-access-safe-mode-on-an-iPhone


Een update: 10 dagen geleden: update naar IOS 1331,  evenals reset netwerkinstellingen.

Na een 15 tal telefoons op 10 dagen tijd zowaar nog geen enkel probleem gehad.  Elke gesprek is goed verlopen.  Ik heb de indruk dat de connectie vaak scherper is dan voorheen.

Ik ben zelf min of meer kritisch en zal het over langere termijn nog evalueren maar sinds 10 dagen geleden dus geen enkel probleem meer gehad.  Straf, na maanden gesukkel.

In dit IOS kan ik bij de instelling “gesprekken” geen “Volte” aan of uit meer kiezen maar enkel tussen 4G en 3G.  Deze instelling staat op 4G.

Gr,

R.

 

 


spijtig dat je niet in stappen gewerkt hebt, dus ik bedoel eerst bv updaten van ios dan zien of het opgelost is en indien niet dan netwerkinstellingen resetten om weer vast te stellen of dit het probleem had opgelost of natuurlijk de omgekeerde volgorde, dit gewoon omdat ik benieuwd was welke van beiden het probleem opgelost heeft.


Ik vermoed de IOS update omdat deze speciaal werd gemaakt voor dit soort problemen op te lossen met andere providers hun netwerk.Bedankt, voor jouw update. Hopelijk ben je nu verlost van jouw problemen.


Dat was inderdaad ook mijn eerste vermoeden


Vorige week een update gedaan naar IOS 13.5 (omdat het moest van mijn werk) én sindsdien terug dikke miserie tussen Iphone XR en Mobile Coverage Extender Proximus.  Net mijn netwerkinstellingen gereset en nu maar afwachten. 


Reageer