Vraag

favoriete app en datalimiet

  • 8 February 2022
  • 26 reacties
  • 836 Bekeken

Mijn zoon kreeg net een bericht dat zijn data bijna op zijn. Zijn favoriete app is instagram en uit de gegevens op zijn smartphone blijkt verbruik zoals op de foto hieronder. Beschikbare data in zijn bundel per maand 5GB. Er zou reeds 4,4 GB verbruikt zijn. Maar het verschil tussen de gratis app (instagram) en de rest is dus maar 1,23 GB. Dat maakt een enorm verschil, zeker nu we pas begin van de maand zijn. Bij de klantendienst kunnen ze niet helpen. ( al gebeld) Van waar komt dan dit verbruik ? Waar kan je hiervoor terecht ? 

 


26 reacties

geen andere apps of software updates gebeurd

Nee, denk het niet. Mij lijkt het dat het verbruik van instagram wel aangerekend wordt. 

Reputatie 7
Badge +3

Dag @hendrikg vul je het nummer in kwestie aan op je klantprofiel hier? Dan laat ik dit graag verder nakijken. Groetjes, Heidi

Beste Heidi,

 

Waar in mij  klantenprofiel moet ik dat opnemen ?

Ter info : 

Het betreft het gsmnummer dat mijn zoon gebruikt. In mijn pack zitten in totaal 3 nummers + een vaste lijn 

Reputatie 7
Badge +4

U vermeld dit GSM-nr gewoon in uw forum login profiel (uw avatar rechts boven wanneer u ingelogd bent en meer concreet in een vrij veld “ticket” - profiel wijzigen en opslaan), aldaar enkel zichtbaar voor Proximus medewerkers

Beste Heidi,

 

Waar in mij  klantenprofiel moet ik dat opnemen ?

Ter info : 

Het betreft het gsmnummer dat mijn zoon gebruikt. In mijn pack zitten in totaal 3 nummers + een vaste lijn 

In het vak "Ticket (Privé)" in je → ForumProfiel, in de met "privé aangeduide tekstvelden, enkel proximusmedewerkers kunnen deze info bekijken.
In het vak "Ticket (Privé)" kun je bv. nog bijkomende informatie zetten.
Klik tenslotte onderaan links op "sla wijzigingen op"

Nummer ingevuld in ticket

Reputatie 7
Badge +3

Dag @hendrikg dossier 50175603 werd opgemaakt voor nazicht en oplossing door de achterliggende dienst. Zij zullen jullie verder contacteren. Groetjes, Heidi

Beste,

Iemand  belde mij in verband met dit dossier. Ze liet een bericht achter maar ik kan die persoon blijkbaar niet contacteren. 

Kan deze persoon terugbellen ?

Men heeft duidelijk het bericht hierboven en de bijhorende screenshot niet gelezen. 

Waar kan ik trouwens in my proximus de stand van het dossier opvolgen ?

 

 

Ondertussen contact gehad. Bedankt

Weet je ook wat het probleem nu juist was ?

Nee, nog steeds geen idee wat het probleem is. Wachten op factuur van de periode omdat men dan pas details kan geven van het verbruik. Wachten tot maart dus 😕

Reputatie 7
Badge +3

@hendrikg  ik heb je dossier opnieuw geopend met de vraag dat ze je opnieuw contacteren. Groetjes Luc

Beste,

 

We zijn nu een maand verder, mijn factuur met betrekking tot die periode is ondertussen binnen. 

Ik ben nu zelf de verbruiksgegevens gaan nakijken. Deze bevatten echter onvoldoende detail om dit na  te kijken. Ik krijg een datum en een start-uur maar geen verbruik (hoeveel data) per periode/start-uur. Kan Proximus mij deze details bezorgen zodat ik dit kan nazien ? 

Reputatie 7
Badge +3

@hendrikg 

via MyProximus kan je je facturen en verbruik meer in detail bekijken

Deze bemerking kan je eventueel dan krijgen: “Omwille van privacy tonen we deze alleen van gsm-nummers die hiervoor toestemming gaven. Wil je dit voor al je gsm’s zien? Stuur, met elke gsm waarvan je de verbruiksdetails wilt zien, eenmalig de sms-boodschap ‘TONEN’ naar 8787. De dag nadien verschijnen de verbruiksdetails.”

groeten

Tina

Beste Tina, 

 

Ik heb deze details op die manier opgevraagd, zoals ik zei in mijn vorige bericht. De gegevens bevatten echter enkel een datum en tijdstip, geen verbruik. (het gaat hier om verbruik mobiel internet). 

De gegevens opgenomen in de tabel die je krijgt als je het verbruik opvraagt, volstaan niet om dit na te zien. 

Men stuurt ons nu al bijna 2 maanden met een kluitje in het riet. Eerst kunnen jullie dit niet zien omwille van privacy-redenen (wat ik eigenlijk niet begrijp, als je als klant toestemming geeft zou dit toch consulteerbaar moeten zijn), en nu geven jullie een uitleg hoe ik gegevens moet consulteren terwijl ik in mijn post zelf zeg dit reeds gedaan te hebben. De verbruiksgegevens bevatten enkel een starttijd, geen volumes. Om je verbruik na te kijken lijkt mij het volume vrij essentiële gegevens. De starttijd zegt namelijk niets over verbruik. 

Ik stel voor dat proximus nu eens wat moeite doet en mij deze gegevens bezorgt. Aangezien jullie beweren dat de datalimiet overschreden is moeten jullie  dat toch ook kunnen aantonen. 

Uit de data van de smartphone blijkt hoofdzakelijk verbruik van ‘mijn favoriete app’. Deze zou ook in Luxemburg en Frankrijk gelden. 

 

Reputatie 7
Badge +3

@hendrikg Ik heb van de laatste 2 facturen de verbruikdetails aangevraagd. Je gaat deze per post ontvangen. Indien hier niet de gevraagde informatie zou opstaan, laat je ons dan terug iets weten? Groetjes, Antonella

Ok, dank je 

Beste, 

 

De gegevens die ik thuisgestuurd kreeg bevatten enkel de gegevens van de vaste lijn. Voor alle gsm-nummers staat er ‘wegens een technisch probleem hebben we u het gedetailleerde overzicht van de gesprekken voor dit nummer niet kunnen sturen’. 

Dit is er toch ver over. Met wie zijn voeten spelen jullie eigenlijk ? 

Het enige dat we nodig hebben/hadden was het data-verbruik van één van deze gsm-nummers. 

Ik stel voor dat proximus mij deze gegevens met betrekking tot het dataverbruik bezorgt of mij hetgeen ik extra betaald heb voor bijkomende data terugbetaalt. En anders brengt een klacht bij de ombudsdienst telecommunicatie misschien wel een oplossing. 

Dit spelletje heeft lang genoeg geduurd. De eerste contacten met betrekking tot dit probleem dateren van begin februari. We zijn morgen april. Als slechte 1 april grap kan dit document van jullie trouwens tellen ;-(  

Op die manier kunnen we niet vertrouwen dat bij gebruik in het buitenland (Europa) er geen extra data zullen aangerekend worden. 

 

FYI: daarom dat AntonellaD het volgende geschreven heeft

“Indien hier niet de gevraagde informatie zou opstaan, laat je ons dan terug iets weten?”

Dus gewoon een verder reactie/onderzoek afwachten.

Reputatie 7
Badge +3

@hendrikg Zie mail met PDF in bijlage. Groetjes, Antonella

@AntonellaD,

 

Ik heb de gegevens ondertussen ontvangen en bekeken. 

Wat mij direct opvalt is dat het verbruik internet (pag 3 van de pdf) gelijkloopt met het verbruik instagram (favoriete app, pag 1). Beide vangen op hetzelfde tijdstip aan. Op sommige momenten is het verbruik van de app en het internet (data) zelfs identiek. vb. 4/2 - 22:36 u 

Volgens mij klopt hier dan toch iets niet. De favoriete app is inbegrepen en  toch wordt het verbruik ervan nogmaals geteld als verbruik data ? 

 

 

FYI: hier komt pas maandag iemand van Proximus zelf terug langs. 

Reputatie 7
Badge +3

@hendrikg Dit is mogelijk nadat er bijvoorbeeld een update geweest is van de betrokken favoriete app en deze nog niet verwerkt werd in onze systemen. De kost van €5 voor de aankoop van 500 MB extra werd gecrediteerd. Een gratis databundel van 1GB werd geactiveerd op het betrokken gsm-nummer. Deze bundel is 1 maand geldig. Groetjes, Antonella

@AntonellaD 

 

Dank je wel

 

Nog 1 vraagje : op het document dat wij ter bevestiging kregen stond eveneens toegevoegd : blokkering information content en blokkering adult content 

 

Ik heb nochtans niets aangevraagd. Hoe komt dit daar ?

 

 

Reageer