Vraag

e-sim Japan

  • 14 July 2023
  • 11 reacties
  • 117 Bekeken

Mijn dochter heeft een Mobile Flex S Full Control abonnement en zit nu in Japan. Om de kosten voor data-gebruik te drukken hadden we gedacht om een e-sim aan te schaffen. Kan dit? Waar moeten we rekening mee houden om deze te activeren? Is er een beter alternatief?

 


11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@ingelola  Je bedoelt een e-sim van een Japanse operator?

@Luc.M ja dat klopt

Reputatie 7
Badge +4

Met een Full Control abonnement worden extra bijkomende kosten op diensten zoals speciale telefoonnummers (0900, ...), internationale telefoongesprekken, roaming (buiten Europese Unie) en diensten van derden.vermeden

= het abo laat normaal niet toe er gebruik van te maken buiten de EU (tenzij via belkrediet vermoed ik)

 

Bij een Proximus abo zou mijns inziens de Full Control optie van het betrokken abo moeten geschrapt worden en kan het vervolgens lokaal (en naar België) gebruikt worden op basis van een automatisch geactiveerde Daily roaming pass; Japan is zone A = 5.95 euro/dag (& Belgische bel/data tarieven van toepassing voor het betrokken mobiele abo dat desgevallend eventueel ook indien nodig tijdelijk bv. van Mobile X naar Mobile Y kan worden aangepast)

 

Gsm-abonnementen zonder verplichtingen | Proximus

&

Internationale en roamingtarieven per land | Proximus

 

Uiteraard kan eventueel overwogen worden om in Japan tijdelijk gebruik te maken van een 2e SIM (of e-SIM) in het betrokken toestel (indien ondersteund) 

Japan's Cheapest Cell Phone Plans Compared | Tokyo Cheapo

Price Plans | Mobile | SoftBank

Charges | NTT DOCOMO

 

 

Dus concreet zou ik haar full control tijdelijk moeten laten afzetten en om het niet te kostelijk te laten worden een e-sim laten gebruiken?

De daily roaming pass lijkt me iets te kostelijk voor een verblijf van 3 weken. Dan betalen we meer dan 100 euro extra.

Als ze de e-sim gebruikt worden er geen Daily roaming pass geactiveerd?

Kan ze ook een e-sim gebruiken zonder de full control af te zetten indien haar toestel met de e-sim compatibel is?

Aan deze e-sim hadden we gedacht. Lijkt compatibel met haar toestel (Samsung S 22).

https://www.simcardgeek.com/product/japan-esim-50gb-data-16-days/

 

Ik wil natuurlijk zeker weten of dit een optie zou zijn en dat er dan niet nog eens surplus een daily roaming pass wordt aangerekend.

Reputatie 7
Badge +4

???

Zij kan in Japan gebruik maken van een 2e SIM of e-SIM van een lokale Japanse operator indien haar smartphone dit ondersteunt (= door haar een keuze tussen SIM 1 Proximus en SIM 2 operator XJapan in functie van elk type van communicatie)

&

Voor zover mij bekend kan bij een Full Control abo geen gebruik gemaakt worden van roaming buiten EU (tenzij eventueel met een supplementair belkrediet aan hoge Pay&Go tarieven)

→ eventueel Full Control optie ook tijdelijk verwijderen ?

 

Bv in een vrij recente iPhone of Samsung Galaxy (en andere toestellen) kan er naast SIM 1 een 2e (e-)SIM geïnstalleerd en gebruikt worden 

Reputatie 7
Badge +4

Dit kan uiteraard een goede optie zijn indien er enkel data nodig is (50 GB/16 = 3 GB/dag voldoende?)

Ik ga ervan uit dat @Luc.M of een andere Proximus moderator u zullen bevestigen (cfr website Proximus & info hierboven) dat bij een Full Control abo geen roaming verkeer buiten EU mogelijk is en er geen daily roaming pass (ongevraagd) zal geactiveerd worden 

Reputatie 7
Badge +3

@ingelola  Ik zou dit ook doen wat @M_016 laat weten. Blijft ze lang ginder?

Ze blijft er nog tot 30 juli

Ik vermoed dat 50 Gb wel voldoende zal zijn. In het hotel waar ze verblijft kan ze gewoon wifi gebruiken. Het is enkel wanneer ze niet over wifi kan beschikken dat de data gebruikt zal worden. Het is iig 5x meer dan dan wat er nu in haar abo zit.

Op zich zou ik dan haar huidig abonnement kunnen behouden als ze haar data via die e-sim kan gebruiken? Op die manier zijn we ook zeker dat er geen daily roaming pass wordt aangerekend?

Of is het net door haar haar full control abonnement dat ze die e-sim niet zou kunnen gebruiken?

Sorry voor de vele vragen, maar ik wil gewoon zeker zijn voor ik iets aankoop.

Reputatie 7
Badge +3

@ingelola  Als ze voor de esim Japan kiest op haar toestel  zou er geen Daily travel mogen geactiveerd worden.

 

Reageer