Beantwoord

e-SIM

  • 1 February 2022
  • 6 reacties
  • 380 Bekeken

Reputatie 3
Badge

Hallo. Ik heb een vraagje in verband met e-SIM. Misschien zijn er hier al enkele gebruikers aanwezig?

Ik kan mijn telefoonnummer omzetten naar een e-SIM. Het betreft een nummer dat ik heb via mijn werkgever. Hij mailt me dan de QR-code door om alles in te stellen.

Mijn vraag is nu: vermits die mensen van het bureau bij ons ook die QR-code hebben, vrees ik dat zij bijvoorbeeld achter mijn rug die code ook gaan inscannen en dan op mijn nummer bellen. Is dat mogelijk? Of moet men altijd eerst het nummer afmelden van de telefoon waar het actief is?

En wat als mijn GSM uitgeschakeld is? En op dat moment iemand anders mijn QR inscant?

 

Ik neem aan dat bij privé-klanten deze vrees minder speelt, maar in een bedrijf ligt het soms wat anders.

 

Dank bij voorbaat!

icon

Beste antwoord door Michael V 2 February 2022, 12:54

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4

In afwachting van een rectie van een Proximus-medewerker (moderator)

Mijn vraag is nu: vermits die mensen van het bureau bij ons ook die QR-code hebben, vrees ik dat zij bijvoorbeeld achter mijn rug die code ook gaan inscannen en dan op mijn nummer bellen.

Dit is in principe mogelijk maar concreet zou dit wel inhouden dat indien X dit zou doen u nadien zelf terug de betrokken QR-code zou moeten gebruiken voor om de betrokken e-SIM terug terug naar uw toestel over te dragen (en om terug te kunnen gebruiken)

Om je eSIM over te kunnen zetten, heb je de voucher met de QR-code nodig die je gebruikte om je eSIM te activeren. Je kunt deze meermaals gebruiken.

→ 

weinig waarschijnlijk dat zulks zal gebeuren en in principe kan op basis van de IMEI in het netwerk van Proximus het toestel van X (en dus X) normalerwijze gevonden worden

@M_016 Wat ik mij afvraag kun je dan niet met  iemand anders zijn sim bellen als je die in uw gsm steekt of is dit het zelfde systeem dat Sim en IMEI een geheel moet vormen, vooraleer je er kunt mee bellen, persoonlijk denk ik dat je geen ermee kunt bellen, nee?.

Volgens mij is QR code scannen bij e-sim gelijk aan een simkaart in je gsm steken.  

.

Reputatie 3
Badge

Volgens mij kun je wanneer je de SIM-kaart uit een telefoon haalt, die meteen in een andere telefoon steken en bellen. Zo heb ik het altijd gedaan wanneer ik een nieuwe GSM kocht. Maar dat is nog relatief veilig.

Ik zou het niet veilig vinden mocht iedereen die je QR-code inscant, jouw nummer ineens op zijn toestel zetten (en het van het jouwe schrapt). Zeker bij een bedrijfsabonnement waar je geen enkele controle hebt over wie je QR code nu wel allemaal heeft..  

Kan iemand hier verduidelijken?

Reputatie 7
Badge +4

@Martin 

Wat ik mij afvraag kun je dan niet met  iemand anders zijn sim bellen als je die in uw gsm steekt 

Inderdaad is dezelfde werkwijze 

of is dit het zelfde systeem dat Sim en IMEI een geheel moet vormen, vooraleer je er kunt mee bellen,

Nee er is geen verband/geheel tussen beide

 

@Igor-Alberic 

Ik zou het niet veilig vinden mocht iedereen die je QR-code inscant, jouw nummer ineens op zijn toestel zetten (en het van het jouwe schrapt). 

Uiteraard is er geen sprake van schrapping 

= indien X uw  QR code overneemt hebt u een “toestel zonder nr en SIM” = uw toestel onbruikbaar tot u deze QR code opnieuw/terug gebruikt

 

→ 

mijns inziens heeft u er in dergelijke omstandigheden geen enkel belang bij over te schakelen op e-SIM indien u uw werkgever/collega’s niet 100% vertrouwt/kunt vertrouwen 

Bovenvermelde werkwijze stemt mijns inziens niet direct overeen met de “Proximus richtlijnen” dienaangaande

 

FYI

Je eSIM activeren en gebruiken | Proximus

 

Reputatie 5
Badge +2

@Igor-Alberic Vanaf het moment een e-sim op een toestel actief is kan de qr-code niet op een tweede toestel tegelijkertijd ingesteld worden. Dan krijgt de tweede persoon de melding ' Cellular Plan Cannot Be Added '. Alleen als het abonnement gedeactiveerd en verwijderd word van het 1ste toestel kan dit door een ander toestel worden toegevoegd.

Reputatie 7
Badge +4

@Michael V 

Misschien dan best ook de procedure voor overzetten vermeld in onderstaande

Je eSIM activeren en gebruiken | Proximus

laten aanpassen/vervolledigen

maar inderdaad de “overdracht” van de e-sim naar het “nieuwe” toestel dient te worden goedgekeurd op het “oude” toestel zodat het risico eerder beperkt tot onbestaande is

bv.

Uw huidige simkaart overzetten of converteren naar een eSIM op uw nieuwe iPhone - Apple Support (BE)

Reageer