Vraag

Bilocatie

  • 4 September 2020
  • 7 reacties
  • 361 Bekeken

Onlangs was ik op reis in Noord-Frankrijk, Normandië. Plots krijg ik een sms van Proximus waarin mij gezegd wordt dat ik mij op de Britse eilanden bevind. En dat mij daar 14,52 euro per MB gaat aangerekend worden.

Ik bevind mij dus op 2 plaatsen tegelijk: fysiek aan de Franse kust en volgens de satelliet van Proximus op de Britse eilanden.

Dan krijg ik kort na mekaar 6 sms’en:

- de eerste die zegt dat ik al aan 10 euro extra voor mobiele data zit

- de tweede méér dan 10 euro

- de derde dat ik aan 25 euro zit

- dan dat ik aan 60 zit en dat mijn internetverbinding tijdelijk uitgezet wordt

- maar toch nog een dat ik aan 48 euro zit

- ten slotte dat mijn bundel de 50 euro heeft overschreden.

Die sms’en kwamen zo snel, dat ik geen maatregelen kon nemen. In MyProximus kan ik zien dat ik voor 60 euro extra kosten heb.

Nu dit berust manifest op een technische fout: volgens Proximus zou ik op de Britse eilanden geweest zijn, terwijl ik Frankrijk helemaal niet verlaten heb! Dit is duidelijk een onnauwkeurigheid van de satellietverbinding.

Heeft iemand nog dergelijke ervaring gehad? En hoe heeft Proximus dat opgelost?


7 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb recent op het Fr-forum iets gelijkaardigs gelezen

Waarschijnlijk hebt u (onbewust) contact gemaakt met een antenne op “de Kanaaleilanden” (Jersey)

https://en.wikipedia.org/wiki/Channel_Islands

Deze behoren niet tot EU en er zijn derhalve roaming kosten van toepassing 

Elektromagnetische golven stoppen niet op landsgrenzen ; u kunt zulks in de nabijheid van grenzen vermijden door manueel voor een lokale (Franse) operator te kiezen 

Gelijkaardige problemen kunnen zich bv. ook stellen in de buurt van Zwitserland en Andorra

 

Dit is inderdaad een probleem dat altijd terug boven komt en zoals je zegt zou je eigenlijk zelf dan moeten een operator kiezen om voor geen verrassingen komen te staan!

Reputatie 6
Badge +2

De tarieven zijn volgens mij voor Groot Brittannië niet veranderd door de Brexit, maar geldt dat ook voor sommige belastingparadijzen. Wat die tarieven zijn weet ik niet. Dat uw GSM contact maakt met GB is technisch niet helemaal verwonderlijk, tussen GB en Frankrijk is enkel open ruimte en zee, geen hindernissen die electromagnische golven tegen houden. De sterkste of de rapste wint het dan. 
Het zou toch nuttig zijn dat een medewerker van Proximus dit eens bekijkt.De prijzen lijken mij zeer hoog, maar ik weet ook niet wat u allemaal doet. En met welke maatschappij u geconnecteerd waart. Vul uw forumprofiel correct aan. 

En ik zou om verdere catastrofen te vermijden uw GSM anders instellen. Of gewoon uitdoen. 
 

Inderdaad niet voor niks dat er bij mij het automatisme inzit van mobiel alleen aan te zetten op het moment dat ik die echt nodig heb.

Ook voor iemand die een bv een cruise maakt en een gepeperde rekening krijgt wegen verbinding over satelliet enz….

voor jersey is dit inderdaad 14,52 € /MB → 

https://www.proximus.be/nl/id_cr_roaming/particulieren/mobiel/internationaal-en-roaming/international-en-roamingtarieven.html

Bedankt voor de reacties. Ik nam snel na het gebeuren contact met Proximus, maar kreeg nog geen reactie. 
de connectie met GB was voor mij op die plek totaal onverwacht. Ik kon dus niet tijdig maatregelen nemen. Zoals de voorgestelde. 

Reputatie 6
Badge +2

Ik zie dat op mijn zeer oude gsm de selectie van het netwerk op automatisch staat. En dat is dus blijkbaar wel gevaarlijk op reis. Dat is reizen om te leren zeker.

Default is dit inderdaad automatisch wat natuurlijk voor uw eigen gemak, maar ook voor uw eigen zak is :relaxed:

Reageer