Vraag

Activeren VoWiFi en VoLTE


Reputatie 6
Badge +2

Als ik het goed begrijp zijn er eigenlijk 3 voorwaarden die moeten vervuld worden vooraleer je gebruik kan maken van VoWiFi en/of VoLTE:

  1. jouw toestel moet geschikt zijn (en je moet de optie VoWiFi / VoLTE activeren in de settings van je telefoon).
  2. jouw toestel moet ondersteund zijn door Proximus (tot op heden een beperkte lijst van merken / toestellen).
  3. Proximus moet VoWiFi / VoLTE activeren op jouw nummer.

Wat dit laatste punt betreft begrijp ik de politiek van Proximus niet zo goed.

Stel, er zijn 1 miljoen Proximus klanten die een toestel hebben dat VoWiFi / VoLTE ondersteunt. Dat wil dus zeggen dat de Helpdesk 1 miljoen keer gecontacteerd moet worden, en dit manueel moet activeren voor iedere individuele klant (of SIM kaart). Hoe zot klinkt dat niet?

Ik neem aan dat iedere klant recht heeft op VoLTE en VoWiFi te gebruiken. Bovendien is VoWiFi een “geschenk uit de hemel” voor de operatoren: ieder gesprek via WiFi betekent minder drukte op de GSM masten, en 100% bereikbaarheid (= tevreden klant).

Daarom begrijp ik niet waarom deze optie niet standaard geactiveerd wordt op alle GSM nummers? Van zodra de klant een toestel heeft dat ondersteund wordt, en de klant activeert “bellen over WiFi”, dan zou deze feature onmiddellijk gebruikt kunnen worden. Waarom is daar nog een interventie van de provider voor nodig??

Alternatief is de klant de mogelijkheid te geven om deze (gratis) optie zelf te activeren op zijn lijn (via Mijn Proximus) …

Ben gewoon nieuwsgierig in de technische achtergrond waarom zo’n manuele interventie nodig is?


30 reacties

Wat punt 3 betreft, denk ik dat dit default actief staat want we hebben hier vier smartphones in huis en en bij geen één hebben we dit moeten aanvragen om te activeren.
De OS versie moet natuurlijk ook ondersteund worden.

Reputatie 6
Badge +2

Waarom staat het hier dan vol met posts van klanten die via deze weg vragen om deze optie op hun lijn te activeren?

En met antwoorden van de Proximus medewerkers dat ze het nodige gedaan.n hebben?

 

Kan een PX medewerker bevestigen dat voor VoWifi / VoLTE geen manuele interventie (meer) vereist is, en dat het dus default actief staat voor alle nummers?

En wat met Pay and Go?

“Vol” hoeveel procent is dat op totaal gsm abonnees ?

Net zoals het dan vol staat van klanten dat hun 4G moet geactiveerd worden enz….

“Vol” zou ik dus eerder beschouwen enkele klanten van de velen waar dit om één of andere reden (fout in het systeem?) niet geactiveerd 

Jij weet zeker zo goed als ik dat een forum voor 99% alleen gebruikt wordt om problemen te melden en dus komen de vele anderen waar geen problemen zijn niet te voorschijn hier, nee?

NB: ook op mijn P&G gsm’s was dit geen probleem, ik kan natuurlijk maar voor mijn eigen spreken en enkele kennissen waarvan ik het weet!

Reputatie 6
Badge +2

OK

Wat jij zegt is dus dat bij alle Proximus klanten de optie “ VoWifi / VoLTE” actief staat (op de SIM kaart).

Waar dit niet het geval is, is eerder een uitzondering, waar er iets misgelopen is.

Zoals het moet zijn, dus :relaxed: ...

Ja dat is weer helemaal een ander verhaal…..  er loopt blijkbaar regelmatig iets mis, cfr. alle posten op het forum :relaxed:

Reputatie 6
Badge +2

Wat punt 3 betreft, denk ik dat dit default actief staat want we hebben hier vier smartphones in huis en en bij geen één hebben we dit moeten aanvragen om te activeren.
De OS versie moet natuurlijk ook ondersteund worden.

 

Kan een Proximus medewerker (@antonella ?) bevestigen dat VoWiFi / VoLTE default actief staat op alle Proximus GSM lijnen (en dat een interventie van de Helpdesk dus eerder uitzonderingen zijn, waar er een probleem is) ?

Reputatie 7
Badge +4

VoWifi wordt nomaalgezien standaard geactiveerd op de nummers die een compatibel toestel hebben. Af en toe moeten we toch tussenkomen en dit handmatig activeren als er, zoals Martin al zei, iets misloopt in de automatische procedure zoals het herkennen van het type toestel.

Reputatie 2
Badge

Na zo’n manuele interventie, hoe snel staat vowifi normaalgezien actief?

En: is er een bepaalde wachttijd na portering van een andere operator?

Thx

Reputatie 7
Badge +5

@LPS 5111 Dit is per direct als wij het technisch actief zetten.

Reputatie 2
Badge

@DaisyS Oei, dan is er na 2 contacten met jullie klantendienst toch iets misgelopen. De eerste was wat verward, de tweede kon duidelijk bevestigen dat het actief staat. Toch staat het op deze sim1 nog niet actief (dualsim met 2x Proximus sim, waarbij het voor sim2 wél actief staat op netwerk + gsm, en actief gebruikt kan worden).  Aan het toestel, instellingen, of locatie kan het dus niet liggen. 

 

Toch misschien ergens een server die enkele uurtjes / een nachtje moet updaten om het te laten werken?

Reputatie 7
Badge +5

@LPS 5111 Kan je in je forumprofiel de 2 gsm nummers toevoegen waar het over gaat? Dan kijk ik het even na.

 

Reputatie 2
Badge

@DaisyS Ik heb het tweede nummer toegevoegd.

Reputatie 2
Badge

@DaisyS Stavaza: sim1 na een nachtje nog geen vowifi.

Reputatie 2
Badge

Er kan evt. gekeken worden naar welke stappen ondernomen werden voor de casus van @Martin in de volgende topic met heel gelijkaardige situatie: 

Zonder vowifi zijn gesprekken quasi niet mogelijk (1 kamer...). Vowifi is de reden waarom ik overschakelde van Mobile Vikings naar jullie.

Reputatie 7
Badge +5

@LPS 5111 Excuses voor het late antwoord maar ik ben niet elke dag aanwezig op het forum. Het was nog niet geactiveerd voor je particuliere nummer. Dit is bij deze wel gedaan.

Reputatie 2
Badge

Bedankt! Het staat nu inderdaad wel actief (na even over te schakelen op vliegtuigmodus).

 

Ik vind het wel bijzonder dat de klantendienst (6000, begin van de week) 2x bevestigde dat het actief stond, waarna ik op dit forum polste en het nu uiteindelijk toch niet actief bleek te staan. Is er iets extra geactiveerd of stond er een andere blokkering op? Indien mogelijk zou ik dit graag weten, om deze info in de toekomst te kunnen aandragen als ik hetzelfde probleem zou tegen komen (you never know). Merci

Normaal gebeurt deze setting door het systeem automatisch, af en toe is dit niet gebeurd en moet iemand manueel de setting aanpassen.

Reputatie 7
Badge +5

@JLPS_ wat @Martin zegt klopt. In principe gaat dit automatisch van zodra een toestel compatibel is. Helaas loopt het daar soms mis. Wat de klantendienst betreft hangt het er vanaf naar welk nummer ze hebben gekeken. Op uw particulier nummer stond dit nog niet actief maar op het professioneel wel, als ze hier een vergissing hebben gemaakt kan het lijken alsof het al actief stond.

Reputatie 2
Badge

@LPS 5111 Excuses voor het late antwoord maar ik ben niet elke dag aanwezig op het forum. Het was nog niet geactiveerd voor je particuliere nummer. Dit is bij deze wel gedaan.

@daisys Sinds kort heb ik een tweede nummer bij Proximus. Kan een Proximus medewerker aub voor dat nummer (zie profiel, ********24) ook vowifi + volte activeren? Dit lijkt na een tussenkomst gisteren beide nog niet actief te staan. Ik hoop dat het via deze weg wel lukt.

Bedankt.

 

Reputatie 5
Badge +2

@JLPS_ De opties zijn geactiveerd.

Reputatie 2
Badge

Is in orde, thanks!

Het blijft bijzonder dat ik keer op keer hier succesvol geholpen wordt, nadat mijn probleem via de telefonische klantendienst niet opgelost is hoewel ze beweren van wel...

Reputatie 2

Hallo,

Kan er iemand mij helpen om VoWifi te activeren?Via klantendienst lukt het niet,ze sturen mij wat linken door die ik al meermaals tevergeefs geprobeerd heb.Wa

Reputatie 5
Badge +2

@Michael_0118 Is geactiveerd voor u.

Reputatie 2

@Michael V Super,Bedankt! Al wist ik niet dat de vraag al op forum stond.Daarom dat deze zo abrupt stopt zonder enig bedankt woord.

Bij deze,bedankt dat u dit wel in orde kan brengen en de klantendienst niet.Terwijl ik ze nog zeg/ vraag of ze iets moeten activeren hiervoor.Maar nee dat was niet zo,stuur wel informatie.

Als ik naar klantendienst bel wil dat zeggen dat het probleem echt niet zelf op te lossen is.

Bellen naar PX is echt wel de laatste wanhopige stap hoor.Spring nog liever van een brug(als niet te hoog is):grinning:

Kan PX niet met een soort kennis graadmeter werken als je belt.Als iemand belt die niets van technologie kent,de naam dan in het rood op het scherm komt.En iemand die wel op de hoogte is hiervan dat die naam in het groen staat en deze niet moet behandelen alsof hij een geestelijke beperking heeft.

Swat,het is in orde nu.Nogmaals bedankt!!!!!

 

 

Hallo,

Ik heb hulp nodig met de activatie van Vowifi op mijn nummer. Gistereen werd dat blijkbaar geactiveerd voor mij, maar ik heb nog steeds geen Vowifi.

Alvast bedankt!

Reageer