Wij wonen/werken in het dorpje Saint Jacques 5 km buiten Trois Ponts in het Waalse gedeelte. Wij hebben al die jaren (20 Jaar) een zeer trage internet verbinding en zeer traag is nog maar voorzichtig uitgedrukt. De verbinding lag op 27 Maart op 4.6 . Een dame van proximus kon me niet verder helpen, noteerde gelukkig wel over een mogelijke mobiele oplossing, waarover men gaat terug bellen. Omdat het zo traag was heb ik nog eens contact gezocht en kon een werknemer de snelheid opschroeven tot een verbinding van 12, terwij glasvezel maar liefst ±106 is. Het ligt aan de koperen kabel koper in de grond zegt men. Jammer dat er bij gemeentes etc. weinig communicatie is anders hadden ze 3 jaar geleden bij het leggen van nieuwe elektra kabels en waterleiding in het hele parc, ook glasvezel kabel kunnen meeleggen. Maar… mijn brandende vraag is, waarom moet ik wel het volle pond betalen voor een internet verbinding van bijna niets? wij hebben 2 internet verbindingen: 1 privé/kantoor en ook in de straat een internet verbinding (dus ook 2 abonnementen) voor onze groepsaccommodatie, waar de klanten ook altijd klagen over een zeer trage verbinding. Graag zouden wij een oplossing zien voor een snelle verbinding, en als er echt niets aan te doen is 1/6 deel betalen voor de verbindingen. Misschien heeft iemand anders nog een tip? andere bedrijven heeft geen zin met de koperen kabel in de grond, er moet iets anders komen ;)
En wat is de door Proximus gegarandeerde minimale snelheid op uw adres?
Uw meetresultaten van +/-7 & .0.5 wijzen in ieder geval in de richting van adsl2+ (“korte lijn”) of eventueel vdsl2 (“lange lijn”)
Geagarandeerde bruto snelheden: (netto = +/- 10% minder)
Rue Saint Jacques 1 = +/- 28/9 Mbps (vdsl2)
Rue Saint Jacques 23 = +/- 11/1 Mbps (vdsl2 lange kabel of adsl2 korte kabel)
Parc de Saint Jacques 23 = +/- 11/1 Mbps
Parc de Saint Jacques 1 = 45/14 Mbps
Indien u - via utp/ethernet kabel lagere snelheden haalt dan de gegarandeerde, dienen Proximus medewerkers (vanaf morgen) de situatie nader te bekijken/verhelpen
Uit die resultaten is het inderdaad al heel duidelijk dat het nu aan proximus om dit verder te onderzoeken en verder voor een oplossing te zorgen.
Geadverteerde snelheid
tot 100 Mbps download - tot 20 Mbps upload
Maximumsnelheid beschikbaar voor 52% van de lijnen met jouw configuratie
23,3 Mbps download - 4,7 Mbps upload
Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid
11,2 Mbps download - 1 Mbps upload
Normaal beschikbare snelheid
De werkelijke beschikbare snelheid zal na indienstelling meegedeeld worden via MyProximus.
Je downloadvolume bevat 150 GB of is onbeperkt in een Pack.
het is duidelijk dat je zelf de gegarandeerde longreach 11.2 Mbps niet haalt en zeker geen DLM snelheid aangezien je de speedtest gedaan hebt rechtstreeks verbonden met een netwerkkabel aan de bbox. je hebt toch al eens gekeken naar de contacten aan je proximus intro verdeeldoos de NTP2007/TF32007 dat er geen oxidatie is of slechte contacten want anders kun je ook op een repair profiel terecht komen, dit kan ook als je iets aan je binneninstallatie zou veranderd hebben je bvb met een stub zit die voor reflexies kan zorgen.
Eigenlijk zouden ze ook beter eens een technieker sturen om alles eens te analyseren en uit te vissen hoe en waar je juist aangesloten bent op de straatkas enz...
1000 Gb dank voor de geweldige hulp Martin en Snor ;)
Ook voor onze locatie ligt het geleverde te laag op saint jacques 19.
www.groepsaccommodatie-ardennen.be
Groetjes Con
wat bedoel je met 1000 Gb uit welke meting haal je dit vandaan?
of bedoel je die snelheid van 100 Mbps dit is enkel als je VDSL zonz 1 zit dus laat ons zeggen op een lijn van minder dan 400 meter ongeveer
was een grapje Martin 1000 Giga maal bedankt voor uw hulp ;)
→ enkel Proximus medewerkers kunnen u toelichting verschaffen/een oplossing bieden
bv.
aangesloten op de dichtstbijzijnde straatkast (Bergerac) of eventueel om historische redenen nog op een andere verdere (Mont de Fosse)
aangesloten op een kabelpaar van mindere kwaliteit of eventueelop “een retou r paar”
….
Oei ik denk weer direct veel te technisch :)
maar al de raadgevingen die ik gegeven heb in de hoop je een beetje te kunnen verder helpen, zijn met heel veel plezier gedaan.
En nu wachten we met zijn allen op het verder resultaat van Proximus.
Ik zei het al tegen mijn vrouw haha, ik laat zeker iets weten via het forum ;)
Zeker doen zodat we ook op de hoogte blijven van het verder verloop.
Goeiemorgen,
Ik heb dit net even nagekeken. Het klopt inderdaad dat het profiel 4Mbps niet correct was. Het voorzien profiel op de lijn is 12Mbps, wat werd aangepast is inderdaad wat klopt met de realiteit. Ik geef dit hier ook door aan mijn collega’s van de administratieve dienst, dat zij kijken om een wijziging van ADSL naar VDSL te voorzien op je profiel. De voorziene snelheid staat weliswaar ook op 12 Mbps, maar door de DLM die hierop actief staat kan de lijn automatisch hoger geplaatst worden als de kwaliteit van de lijn dit toelaat.
Nu maar hopen dat de volgende stap zal zijn dat prox je kan op VDSL zetten!
Zojuist contact gehad 12 Mbps is het maximum dat ze kunnen bieden, dat varieerd en moet er al geen wifi gebruikt worden. VDSL heeft hier geen zin. Heeft u nog tip(s) ?
Dus eigenlijk zouden ze dan moet ook uitleggen waarom dit geen zin heeft of waarom je op VDSL geen hogere snelheid zou kunnen halen dan je 12Mbps nu!.
NB: natuurlijk als je in zone 7 zit is de kans groot dat je niet veel meer dan nu (12Mbps) zult halen (vergelijkbaar met zone 1 en zone 2 waar de dlm je ook in zone 2 op 100Mbps kan zetten maar in de meeste gevallen lukt dit ook niet, alleen in ideale omstandigheden bv verzwakking overeen komt met zone 1).
Migratie naar VDSL 2 zou mogelijk moeten zijn mits 3 of 4 G goed zou zijn, nameting met link van u, met 4G binnen bleek niets te zijn. Zojuist test gedaan met router zaak loopt ook niet goed.
VDSL 2 zou 12 Mbps mogelijk moeten zijn en verhogen tot 30 Mbps
voor migratie naar VDSL2 heb je geen 3G of 4G ontvangst vandoen.
Maar bvb met ADSL (algemeen DSL) is een verhoging ook mogelijk via 4G modem/DSL-gateway, deze combineert dan bv het ADSL signaal met 4G, maar inderdaad dan moet je 4G ontvangst goed genoeg zijn in feite zou er iemand van proxius zelf moeten langskomen om te bekijken wat de mogelijkheden zijn (bvb ook 4 G veldmeting doen ter plaatse ) je kunt altijd alles afleiden uit deze kaarten, tijdens mij opleiding kreeg ik regelmatig te horen “Eerst meten en dan Weten”
klopt meten is weten ik zoek nu al de hele dag naar een goede verbinding, proximus al verschillende keren aan de lijn gehad, maar… eind april kan er mogelijk pas iets gedaan worden. Wat? ik weet het niet meer pffff
Dag
Dixit eerder Proximus feedback "Het klopt inderdaad dat het profiel 4Mbps niet correct was. Het voorzien profiel op de lijn is 12Mbps"
Zoals ik vermoedde is de Proximus check- en/of adres-databse voor !!uw adres niet 100% betrouwbaar (zoals élke database is't mij gekend dat ook die van Proximus een foutmarge heeft van enkele .
U kan ook zonder bezoek technieker alsook zonder de modem uit te lezen zélf checken of u actief bent via een aloude ADSL-lijn of een performantere VDSL-lijn vanuit de ROP. Evenwel enkel als u over Proximus TV beschikt én kijkt op minimum één TV (voor twéé TV's in VDSL Long reach geldt mijn tip helaas niet)
1) Zet uw TV en Decoder aan.
2) Zap naar enkele losten en check op uw TV scherm of u kortstondig HD ziet staan. Zoniet dan zit u nog op ADSL(TV) met lagere beeldkwaliteit.
nb: het is een simplistische (nood)tip in Coronatijd die wel heel effectief is.
12 Mbps > als er ongeveer 4Mbps snelheid gemeten wordt kan dit als de HD decoder opstaat .
Vandaag hebben ze een nieuw modem geplaatst ook nog een gaan iets gaan doen bij Bergeval, nu 14 Mbps lijkt er al meer op ;)
b box3V+
Fast.com geeft wel iets meer optimistische resultaten anders nog een met
https://pxs.speedtestcustom.com/ meten.
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.