Hallo allen,
Wij hebben Internet Comfort van Proximus in een pack. Dit abonnement heeft een geadverteerde snelheid van 100Mbps/30Mbps. Bij herhaaldelijk uitgevoerde metingen blijkt de daadwerkelijk maximaal behaalde snelheid echter zo rond de 15Mbps/4Mbps te liggen (en regelmatig iets lager).
Die snelheid is steeds hetzelfde ongeacht of de PC via WiFi of rechtstreeks met het modem verbonden is. Het modem is een Technicolor B-BOX3.
Nu begrijp ik goed dat de daadwerkelijke snelheid afhangt van meerdere factoren en in de praktijk niet daadwerkelijk gehaald zal worden, maar dit is wel een extreem lage snelheid van bijna 10% van waarmee geadverteerd wordt. Bij veel andere klachten over lage snelheden zie ik al mensen ontevreden zijn met snelheden die 3–4× zo hoog liggen als wat wij daadwerkelijk behalen.
Als ik de Proximus-pagina bekijk van de minimaal gegarandeerde snelheid, dan geeft dit inderdaad een dergelijk lage snelheid weer:
Geadverteerde snelheid
tot 100 Mbps download - tot 30 Mbps upload
Maximumsnelheid beschikbaar voor 64% van de lijnen met jouw configuratie
15,4 Mbps download - 2,9 Mbps upload
Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid
11,2 Mbps download - 1 Mbps upload
Met deze snelheden zou ik praktisch naar een Internet Essential abonnement kunnen gaan en de helft betalen per maand, zonder enig verschil in snelheid (en eigenlijk dan nog steeds reden tot klagen hebben over een trage verbinding ten opzichte van waarmee geadverteerd wordt).
Wij wonen aan de rand van Leuven, dus ook niet in één of ander afgelegen buitengebied… valt er hier ook nog maar iets aan te verbeteren? Met name met het thuiswerken met twee mensen is het erg merkbaar dat de verbinding verre van snel is.