Vraag

zeer traag internet


Als zakelijke klant neem ik een flex abbo met tv op een bijkomend adres ikv inrichting nieuw kantoor.

Bij opstart IT blijkt er slechts 15 Mbps maximaal mogelijk download en 2 Mbps maximaal mogelijk upload via ethernet niettegenstaande abbo met flex. Alle interne testen bevestigen dit.

Het kantoor ligt op ca. 100m van een stadscentrum (Lommel)!

Als feedback van support Proximus krijg ik de opmerking van sorry, helaas….u betaald niet voor 100 Mbps! Ok begrijp ik, maar slechts 15 Mbps in 2022 voor een zakelijke klant?

Ik betaal voor dit 2de abbo ca. 100 euro/maand met een een totaal abbo ca. 350 euro/ maand.

Begrijpt u Proximus dat ik mij als zakelijke klant behoorlijk bedrogen voel?

Zo ja, gelieve mij dan asap een gepaste oplossing aan te bieden aub.

 


12 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Proximus medewerkers (moderatoren) zijn pas vanaf maandag terug aanwezig op dit publieke forum

De minimaal gegarandeerde snelheid op uw adres is terug te vinden via

Speedtest internet connectie | Proximus

Deze moet u op één of andere manier kenbaar gemaakt worden bij de afsluiting van uw contract (eventueel met verwijzing naar bovenstaande website)

 

De snelheid van een dsl aansluiting is functie van de gebruikte technologie (vdsl vectorised of non vectorised bv.), van de kwaliteit van de lijn (diameter koperparen bv?), van de lengte van de lijn, en van de bezetting van de lokale distributiekabel (aantal klanten met koperparen in deze kabel)

 

De DLM (Dynamic Line Management system) kan de beginsnelheid X verhogen tot een maximum Y (<=100 Mbps)

Deze limiet Y iwordt bepaald door bovenvermelde elementen = basis vermijden dat klanten mmet koperparen in dezelfde lokale distributiekabel elkaar storen

 

Als business klant kunt u ook beroep doen op  de business helpdesk 0800 22500 of de u eventueel  toegewezen contactpersoon

 

 

 

Geadverteerde snelheid

tot 100 Mbps download - tot 30 Mbps upload

Maximumsnelheid beschikbaar voor 59% van de lijnen met jouw configuratie

45,6 Mbps download - 9,4 Mbps upload

Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid

27,9 Mbps download - 9,4 Mbps upload

Normaal beschikbare snelheid

De werkelijke beschikbare snelheid zal na indienstelling meegedeeld worden via MyProximus:

Snelheid via MyProximus:

Downloadsnelheid: 15.3 Mb/s

Uploadsnelheid: 1.7 Mb/s

 

Hier klopt toch iets niet Proximus? 28 Mbps garanderen en slechts 15 Mbps krijgen maar wel betalen voor een geadverteerde snelheid tot 100 Mbps?

Op mijn hoofdkantoor op ca. 1km afstand heb ik 85 Mbps ter beschikking in idem abbo!!!

@Jean-Pierre Hamblok heb je dit ook gecontroleerd als nieuwe klant.
Er durven ook wel eens fouten inzitten zodat deze waarden niet kloppen in hun database.

Indien u een Sagem BBox3 van het type Sagem hebt kunt u met het Sagemtool als User en met het User password (vind je terug op een sticker van je bbox) op uw Bbox inloggen om de situatie meer in detail te bekijken, daar kun je onder ander de lijnsnelheid aflezen van je lijn waarop de bbox synchroniseert.
→ Sagemtool downloaden

Reputatie 7
Badge +4

Ik vermoed dat u mogelijks via een “vdsl2 non vectorised” lijn aangesloten bent op uitrusting in het gebouw van de lokale centrale van Lommel gelegen in de straat “Einderpad”

Op basis van de voorhanden info zou u aansluiting inderdaad minimum 30/10 Mbps down/up moeten halen

Enkel Proximus medewerkers evenwel uitsluitsel geven met betrekking tot de redenen  waarom de minimum gegarandeerde snelheid niet gehaald wordt (en hoe dit kan verholpen worden)

Cfr info Martin de resultaten van de BBox/Sagemtool kunnen u eventueel meer detailinfo over uw aansluitingslijn verstrekken (is eventueel op termijn een verbetering via DLM eventueel mogelijk?)

 

Reputatie 6
Badge +2

Ik vind bijna dagelijks dat klanten zich eigenlijk bedrogen voelen. Ik weet nu wel al heel lang dat “tot 100 Mb” eigenlijk gebakken lucht is. Als van die 100 er dan uiteindelijk maar 15 Mb overblijven dan zou Proximus eerlijk moeten zijn en zijn prijs aanpassen. Ik weet nu wel dat “tot 100” betekent dat de hoogst haalbare snelheid 100 Mb is, maar bij het afsluiten van een contract zouden ze wel echt de waarheid mogen zeggen. Als ik een auto koop en die kan een snelheid “tot 150 km/uur” halen kan hij zeker 140 halen. Er is veel te veel reklamepraat en te weinig eerlijkheid tegenover vooral nieuwe klanten. 

Ter bijkomende info: → Conditions_internetpolicy | proximus

Nogmaals teruggebeld naar Proximus en sturen morgen technieker langs voor controle!

Reputatie 7
Badge +5

@Jean-Pierre Hamblok Is onze technieker vandaag ter plaatse geweest?

Technieker is ondertussen langs geweest en heeft de snelheid al (voorlopig) kunnen verhogen tot 27U/8D, wat nog te laag is. Ik vermoed het veiligheidsprofiel wat aangepast.

Ten laatste vrijdag weet ik of de snelheid nog (intern) kan verhoogd worden of dat er een grondploeg moet langskomen om de ondergrondse kabel te controleren aangezien uitgevoerde werken enige tijd geleden en slecht veiligheidsprofiel van deze lijn.

 

Reputatie 7
Badge +5

@Jean-Pierre Hamblok Ik vermoed dat je snelheid nog wel zal stijgen, alles is juist geconfigureerd. Nu moeten we DLM zijn werk laten doen.

De snelheid is sinds de interventie niets meer gestegen. Nog steeds 27/8!

Ik zou vandaag bericht krijgen van technieker van Proximus doch geen gehoor!

Wanneer verwacht ik positieve resultaten van DLM op mijn lijn @DaisyS ?

Reputatie 7
Badge +5

@Jean-Pierre Hamblok Dit kan wel enkele dagen duren. DLM gaat enkel je snelheid verhogen als de verbinding stabiel blijft dus dit is even af te wachten.

Reageer