Vraag

wifiboosters koppelen lukt niet meer

  • 3 August 2023
  • 12 reacties
  • 157 Bekeken

Ik heb mijn netwerk veranderd naar 2,4 GHz maar nu kan ik mijn wifiboosters niet meer koppelen. Ik heb zowel mijn internetbox alsook mijn wifiboosters(een gewone en een v2) gereset maar zonder resultaat.

Bij het proberen te koppelen gaat op de gewone wifi booster enkel het lampje van 5GHz  branden, niet de 2,4.


12 reacties

FYI: ik weet niet welke bbox je juist hebt maar voor een bbox3 heb je boosters V1 en voor een bbox4 (= Internet box) V2 vandoen.

Ik heb een bbox4(internetbox) en heb een v1 en v2 booster. Deze hebben allebei gewerkt maar sinds ik geswitcht ben naar 2,4 GHz lukt het niet meer

Reputatie 7
Badge +4

Wat bedoelt u met “Ik heb mijn netwerk veranderd naar 2,4 GHz”?

Hebt u OneSSID gedeactiveerd (= 1 SSID voor WiFi 2.4 en 1 SSID voor WiFi 5.0 en hebt u WiFi 5.0 uitgeschakeld)?

Voor zover mij bekend heeft Proximus altijd gesteld dat voor de internetbox u Boosters van het type v2 nodig hebt

&

Ter info:

Bij sommige andere apparaten (bv. PLC met WiFi) is bij het gebruik van aparte SSID voor 2.4 en 5.0 tweemaal WPS synchronisatie nodig 

 

 

&

Als je wifi 5.0 uitgeschakeld hebt, zal bij mijn weten de wifibooster niet werken!

Wat bedoelt u met “Ik heb mijn netwerk veranderd naar 2,4 GHz”?

Hebt u OneSSID gedeactiveerd (= 1 SSID voor WiFi 2.4 en 1 SSID voor WiFi 5.0 en hebt u WiFi 5.0 uitgeschakeld)?

Voor zover mij bekend heeft Proximus altijd gesteld dat voor de internetbox u Boosters van het type v2 nodig hebt

&

Ter info:

Bij sommige andere apparaten (bv. PLC met WiFi) is bij het gebruik van aparte SSID voor 2.4 en 5.0 tweemaal WPS synchronisatie nodig 

 

 

Ik heb dit inderdaad gedeactiveerd en 5.0 uitgeschakeld.

Mijn booster v1 heeft gewerkt met de internetbox

&

Als je wifi 5.0 uitgeschakeld hebt, zal bij mijn weten de wifibooster niet werken!

Waarom staan er dan 2 lampjes op de v1 versie, nl. 2.4 en 5.0

die lampje duiden op het uitzenden van data op 2.4 en 5.0 maar de booster moet ook kunnen communiceren met de bbox en daarvoor is ook 5.0 nodig.

Reputatie 1

het volgende al eens geprobeerd:
de wifibooster terug connecteren via WPS. vermoedelijk is het door verandering van de wifi de connectie verloren gegaan.
note: doorgaans moet je ze voor WPS dichter bij elkaar zetten.

als je zoals eerder vermeld de wifi5 terug aanzet zal het ook wel lukken.
de 2.4 en 5.0 op de booster gaan branden als er een connectie is met een toestel van die band.
er is een apart lampje dat de connectie met de internetbox weergeeft.

 

Reputatie 7
Badge +4

Cfr info dave ds

waarom zou u WiFi 5.0 uitschakelen, deze band geeft de minste storingen en de hoogst mogelijks WiFi snelheid

=

OneSSID eventueel uitschakelen ok,  maar uw toestellen automatisch zelf de voor hen beste band laten kiezen (of bv. zelf op uw PC/smartphone de betrokken SSID-keuze maken), zij kunnen toch verder onderling communiceren vermits het hetzelfde lokale netwerk blijft

 

als je dan toch 5.0 wilt perse uitzetten 

zou ik de boosters eerst resetten en synchroniseren, terwijl zowel 2.4 en 5.0 opstaat, met de wps methode,  terwijl de booster dicht bij de bbox staat en als je ze dan op de uiteindelijke plaatst zet waar ze moeten komen dan nog eens 5.0 uitzetten om te zien of het blijft werken. 

Reputatie 7
Badge +3

@Danbro 

Bij deze nog wat extra informatie:

Installatie van de Wi-Fi Booster | Proximus

 

je mag je klantnummer nog toevoegen op je profiel dan kijk ik je verbinding eens na.

 

 

Geert

Reputatie 3
Badge +1

Een booster (maakt niet uit v1 of v2) kan nooit (in repeater of station stand) werken indien de 5ghz uitstaat op de b-box3 of internet box (b-box4).

Daar ga ik ook van uit want ik heb ooit eens een heel goeie uitleg gelezen hierover op Userbase, alleen was ik niet zeker of er bv niets veranderd was in dit opzicht voor de nieuwere versies?

Reageer