Vraag

wifi valt kort weg

  • 22 January 2023
  • 9 reacties
  • 171 Bekeken

Op sommige avonden valt het me op dat de WiFi telkens kort uitvalt, en vervolgens weer terugkomt. Het gaat dan over intervallen van enkele minuten. Op moment van deze storingen zit ik op zo’n 5 meter verwijderd van de bbox, in dezelfde open ruimte. 
 

Wanneer ik vlak naast de bbox ga staan, doet dit probleem zich niet voor.

 

Recent schakelde ik de smart WiFi in, maar ook voordien deed dit probleem zich soms

voor.

 

De toestellen die op UTP werken zoals TV, vertonen deze storing niet.


9 reacties

is dit met alle toestellen dat dit voorvalt op wifi.

Je zou al kunnen beginnen met de bbox eens te resetten door het verzonken resetknopje achteraan ingedrukt te houden tot alleen nog het powerlampje nog oplicht en dan loslaten.

Dit is inderdaad met alle toestellen die op de WiFi zitten. Ik probeer eens te resetten om te kijken of dit het probleem zou oplossen.

Helaas zorgt de reset niet voor de oplossing. Het probleem blijft zich op dezelfde manier voordoen.

het heeft toch  niks te maken dat je ‘s avonds soms een toestel opzet die zou kunnen de oorzaak zijn dat wifi verstoord wordt bv opladers van toestellen  enz..

Zou het kunnen dat de Proximus tv box deze storing veroorzaakt? Ik heb soms de indruk dat de storingen zich meest voordoen als de TV opstaat maar ben niet 100% zeker van deze samenhang.

je zou mss indien mogelijk eens je internet box wat verder kunnen zetten tov de TV box of je internet box wat verder zetten op een ander stopcontact !

Daar zijn helaas geen mogelijkheden toe, ze staan allebei aan het totaal ander uiterste van de woning. Verder uit elkaar is dus niet mogelijk.

als ze zo ver uiteen staan dan zal dit wel niet direct de reden zijn dan.

Maar het kunnen ook andere apparaten zijn zie bv uitleg hier Van deze apparaten wist je niet dat ze je wifi-signaal verstoren (caiway.nl)

Daar spreekt men van wifi kanalen veranderen maar dat kun je niet als smartwifi actief staat op je bbox en zou je eerst weer moeten uitschakelen.

PS: 

Smart wifi / One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
 * Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.
Ook kan je later indien gewenst "One SSID" terug activeren, bv. nadat de oorzaak van het probleem zou gevonden zijn.

Opmerking:

Bij een bbox4 = "Internet Box"  moet je One SSID uitschakelen via MyProximus App in de Wifi instelling: 

ook kun je het WiFi netwerk en de gebruikte kanalen controlern bv. met de "Wifi Analyzer" app of "Fritz!App WLAN" app, die daar erg geschikt voor zijn, op google play store en apple app store. Zo kun je zien of naburige kanalen jou ingesteld kanaal te veel verstoord.
Wifi analyzer vind je ook in de windows Store bv voor op je windows laptop/pc.
Ook met "InSSIDer" kan je dit controleren.
inSSIDer 3.1.2.1 Download | TechSpot
MetaGeek | inSSIDer - Defeat Slow Wi-Fi

Bedankt Martin. Ik heb de One SSID toch opnieuw uitgeschakeld, en het probleem lijkt opgelost te zijn. Ik wacht nog even af aar op eerste zicht geen problemen meer. In dat geval kunnen we die smart wifi dus beter laten voor wat die is.

Reageer