Beantwoord

wifi kanaal gaat naar 1


Reputatie 5

Omdat ik op kanaal 1 geen goede wifi heb door verschillende Telenet modems die op kanaal 1 zitten zet ik mijn kanaal op 8. Dit garandeert een goede ontvangst verder van de modem. Het probleem is dat het kanaal na een paar uur weer op 1 staat. Dus als ik weer eens slechte ontvangst heb met de wifi dan weet ik dat het weer naar kanaal 1 gezet is. Het staat niet op automatisch dus waarom gaat het altijd terug naar 1. Dit is al bezig van wanneer ik deze modem in gebruik heb en ik begin dit een beetje beu te worden om telkens in te moeten loggen in de modem om mijn kanaal terug op 8 te zetten. Vroeger met de b-box 2 had ik dit niet. Wat kan ik hier aan doen zodat het kanaal blijft staan waarop ik het zet?

mvg

icon

Beste antwoord door Jamo 19 November 2020, 16:47

Bekijk origineel

260 reacties

Badge

Hier identiek zelfde probleem. Splinternieuw gebouw, nieuwe Bbox3V+. Beste kanaal is 11. Via Proximus Home Optimizer op 11 gezet. Verspringt gewoon naar willekeur. Heb de One SSID uitgeschakeld en het 2.4 GHz kanaal op 11 gezet. Ik merk wel dat het 5 GHZ kanaal zowel op auto als op vast gezet kan worden. Hoe 2.4 GHZ vast te zetten op 11?

@VeerleLangbeen dat begrijp ik toch niet goed ik heb ook de bbox3v+ (one ssid niet actief)  en wifi2.4 blijft op k11 staan (wifi5.0 op k36)  bij mij , 

lees eens de software versie en hardware versie uit van je bbox, mss zit daar ergens een verschil

 die van mij is de volgende:

  • Software Version 8c.310A

  • GUI Version 7.3.8

  • Hardware Version 1.0

  • Datapump Version A2pv6F039f3.d24n

Reputatie 6
Badge +3

Om de hardware versie te weten te komen, moet je klikken op my modem,general. 

 

Badge

 

dus het enigste dat lijkt anders te zijn is de hardware versie, maar het is toch de software versie die dit aanstuurt die bepaald dat je bvb voor wifi2.4 kanaal één vast instelt !

Badge

Ik heb met zowel de Home Optimizer app als de GUI het kanaal al op 11 gezet. Een paar uren later keert dit terug naar kanaal 1. 

 

 

ik begin mij af te vragen of de reden niet is dat je dit via de “Home optimizer” doet/gebruikt, ik heb die nog nooit gebruikt.

Badge

Heb ook al via webinterface op 11 gezet. Geen oplossing, staat iets later terug op 1.

Als je het kanaal op 11 gezet hebt en dan op OK klikt word het mss niet weggeschreven in de bbox!

Badge

Heb alles gereset naar fabrieksinstellingen en terug geconfigureerd op kanaal 11. Duimen maar.

Badge

Staat alweer terug op kanaal 1 :-(

Reputatie 6
Badge +3

Er wordt ook gesproken van automatische optimalisatie met de home optimizer app wat bij mij overkomt als automatische aanpassing van het kanaal naar jouw bbox3 modem/router : https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wifi_app/particulieren/support/internet/internet-thuis/wifi-netwerk/verbeter-uw-wifi-met-de-myproximus-app.html (namelijk de optie De beste wifi-ervaring in je huis en  Je wifi is geoptimaliseerd!.

maar dat verklaart toch nog niet waarom het bij mij wel op het vast kanaal blijft staan (bbox3v+) en bij @VeerleLangbeen met bbox3v+ niet ! zeker als je zelf met een wifi analyzer kunt vaststellen dat k1 het slechtste is en K11 het beste, wat bij mij zeker het geval is, dus volgens mij is het Niet de beste wifi-ervaring in je huis en  Je wifi is niet geoptimaliseerd!. :relieved:

Badge

Home Optimizer App overal afgegooid. Kanaal via webinterface terug op 11 gezet. Na paar uren stond kanaal terug op 1. Is er werkelijk geen enkele competente medewerker van Proximus die hier een antwoord op heeft? Ik run een business en deze zaken nemen teveel kostbare tijd in beslag.

‘t zal voor morgen zijn 

Reputatie 6
Badge +3

Het gaat wel om een andere hardware revisie. Dat is het enigste wat nog een rol kan spelen.

Dat is de conclusie die ik ook gemaakt heb maar wel raar als je het mij vraagt, ik zou eerder de sturing van de software verdenken, maar de specialisten moeten dit toch weten, ze moeten het nog alleen aan ons willen vertellen :wink:

Reputatie 6
Badge +3

Of zit er toch een nieuwe functionaliteit ingebakken in de nieuwere hardware revisies die dit automatisch bepaald, maar dat wij met heel beperkte rechten namelijk user die optie niet kunnen uitschakelen maar wel als expert of admin. Dit is maar een veronderstelling. Jammer genoeg heeft Proximus dit nog niet bevestigd of willen vertellen. Het valt wel regelmatig voor de laatste tijd.

we zullen moeten blijven hopen dat ze ons wat uitleg willen geven en wij kunnen maar blijven gissen!

Reputatie 6
Badge +2

Wat uitleg willen geven!!??? Proximus moet dat gewoon eindelijk eens oplossen..

Reputatie 5

Ik snap ook niet waarom we zelf niet mogen bepalen op welk kanaal we de modem zetten. Ik heb het wel kunnen oplossen maar ik heb wel een bijkomende investering moeten doen voor iets dat normaal mogelijk moet zijn met de standaard modem die in bruikleen wordt gegeven.

Wat uitleg willen geven!!??? Proximus moet dat gewoon eindelijk eens oplossen..

dat is o.a. wat ik bedoel met uitleg geven dat ze ook de reden moeten geven waarom het nog niet opgelost is, want met een halve uitleg zijn we geen stap verder, nu weten we zelf niet of ze van zin zijn om die functionaliteit er terug in te voorzien.

Of zit er toch een nieuwe functionaliteit ingebakken in de nieuwere hardware revisies die dit automatisch bepaald, maar dat wij met heel beperkte rechten namelijk user die optie niet kunnen uitschakelen maar wel als expert of admin. Dit is maar een veronderstelling. Jammer genoeg heeft Proximus dit nog niet bevestigd of willen vertellen. Het valt wel regelmatig voor de laatste tijd.

waarom zouden ze dan met expert of admin rechten deze functie niet bij alle bbox3V+ uitgezet hebben.

Er werd hier al trouwens in het verleden duidelijk gezegd dat het de bedoeling is dat je zelf een kanaal zult zelf kunnen blijven kiezen zonder dat je daarvoor admin of expert rechten nodig zou hebben.

Net het zelfde op de vraag of je ook zelf nog zult kunnen zelf beslissen om smart wifi uit te schakelen, daar werd eveneens op bevestigd dat dit zou altijd mogelijk zijn.

Reputatie 6
Badge +3

Fabrieksinstelling in de nieuwere hardware revisies. Ik vermoed ook niet dat Proximus dit altijd controleert wanneer er een nieuwe revisie wordt geleverd door Technicolor of Sagemcom. Anders kan ik geen reden bedenken van waar dit afwijkende gedrag. Dat zou je dan normaal gezien moeten kunnen aanpassen met expert of admin rechten .

Reageer