Als je hier eens op het forum wat rond kijkt dan zul je zien dat dergelijke problemen heel veel gemeld worden. Zelf bij velen werd de bbox reeds vervangen en helpt het nog niet, maar je wacht best af tot maan dag als de mensen van proximus hier terug langskomen en mss gaan voorstellen van een technieker te sturen.
Je kan natuurlijk je tostellen herstarten of zelfs resetten maar ik vree er voor of het wel zal helpen, normaal zullen ze dit wel eerst voorstellen.
Hoe herstart je toestellen voor internet en tv? | Proximus
De standaardinstellingen van het wifi-netwerk herstellen | Proximus
Enkel al je een wifi booster hebt : Je Wi-Fi Booster resetten | Proximus
bbox eens vervangen kan uiteraard altijd eerst geprobeerd worden!
Wat er ook voorgesteld wordt om met zo weinig mogelijk apparaten te testen die verbinding maken met de bbox….
Zondagnamiddag, ik wil mijn scherm casten via chrome cast naar mijn tv.
Lukt niet.
Ik onderzoek dit. De Chromecast zendt een wifi netwerk uit, maar is vermoedelijk niet verbonden met mijn netwerk.
Ik log in op mijn modem, geen enkel apparaat is verbonden met het 5 netwerk, een zestal apparaten is verbonden met het 2.4 netwerk. Nochtans is mijn laptop normaal ook verbonden via het 5 netwerk, maar nu met het 2.4 netwerk.
Ik kijk op de laptop naar de beschikbare netwerken, het 5 netwerk wordt niet gedetecteerd.
Het lijkt alsof het 5 netwerk niet uitzendt.
Ik herstart modem, na enkele minuten is het 5 netwerk terug beschikbaar.
Mijn chromecast verbindt automatisch met het 5 netwerk en de chromecast werkt terug.
Mijn laptop start ik opnieuw op en die verbindt met het 5 netwerk.
Conclusie: minstens is het zeker dat mijn 5 netwerk gedurende meerdere minuten; misschien wel uren (we weten het niet) niet uitzond ...
en je bent zeker dat one ssid niet actief stond in je bbox
volledig uitleg omtrent one ssid:
Smart wifi / slimme wifi / One SSID
Wat je voor alle zekerheid eens eerst zou kunnen proberen om te zien of het probleem zich nog voordoet als je "One SSID" op de bbox deactiveerd.
Het is zo dat als je geen problemen ondervindt je zeker "One SSID" niet moet uitzetten,
pas als er wel problemen opduiken dat je dit eventueel eens kunt uitzetten,
namelijk om te zien of het er iets mee te maken zou kunnen hebben,
maar uiteraard zullen zeker niet alle wifi problemen met One SSID iets te maken hebben.
- "One SSID" wil zeggen dat éénn en de zelfde wifi netwerknaam (SSID) uitgezonden wordt voor de beide wifi frequentiebanden 2.4 & 5.0 MHz,
namelijk: "Wifi-2.4-xxxx" (of bij sommige bbox3 versies = "Wifi-home-xxxx" of ook Proximus-Home-xxx) i.p.v. de twee wifi namen respectievelijk wifi-2.4-xxxx en Wifi-5.0-xxxx als One SSID niet actief staat in je bbox. - Deze geïntegreerde functie (ook "Smart Wifi" of "Slimme Wifi" genoemd) zou er voor moeten zorgen dat alle WiFi-clients (smartphone, laptop enz...) automatisch overschakelen naar de meest optimale frequentieband (2,4- of 5 GHz-frequentieband) om altijd de beste WiFi-verbinding te maken.
Maar hierbij kunnen er zich soms met bepaalde apparaten nog problemen voordoen!.
One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
(PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
* Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.
Ook kan je later indien gewenst "One SSID" terug activeren, bv. nadat de oorzaak van het probleem zou gevonden zijn.
en je bent zeker dat one ssid niet actief stond in je bbox
volledig uitleg omtrent one ssid:
Smart wifi / slimme wifi / One SSID
Wat je voor alle zekerheid eens eerst zou kunnen proberen om te zien of het probleem zich nog voordoet als je "One SSID" op de bbox deactiveerd.
Het is zo dat als je geen problemen ondervindt je zeker "One SSID" niet moet uitzetten,
pas als er wel problemen opduiken dat je dit eventueel eens kunt uitzetten,
namelijk om te zien of het er iets mee te maken zou kunnen hebben,
maar uiteraard zullen zeker niet alle wifi problemen met One SSID iets te maken hebben.
- "One SSID" wil zeggen dat éénn en de zelfde wifi netwerknaam (SSID) uitgezonden wordt voor de beide wifi frequentiebanden 2.4 & 5.0 MHz,
namelijk: "Wifi-2.4-xxxx" (of bij sommige bbox3 versies = "Wifi-home-xxxx" of ook Proximus-Home-xxx) i.p.v. de twee wifi namen respectievelijk wifi-2.4-xxxx en Wifi-5.0-xxxx als One SSID niet actief staat in je bbox. - Deze geïntegreerde functie (ook "Smart Wifi" of "Slimme Wifi" genoemd) zou er voor moeten zorgen dat alle WiFi-clients (smartphone, laptop enz...) automatisch overschakelen naar de meest optimale frequentieband (2,4- of 5 GHz-frequentieband) om altijd de beste WiFi-verbinding te maken.
Maar hierbij kunnen er zich soms met bepaalde apparaten nog problemen voordoen!.
One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
(PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
* Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.
Ook kan je later indien gewenst "One SSID" terug activeren, bv. nadat de oorzaak van het probleem zou gevonden zijn.
Bedankt voor uw hulp maar ik heb nog eens gekeken (ingelogd) en die One SSID is uitgeschakeld, dat was vorige week ook al zo. Ik heb nooit geweten dat dit aan stond, ik wist tot over een week niet eens dat die functie bestond. Ik gebruik die functie niet.
Die One SSID (Smart wifi) kan actief komen te staan als er reset van de bbox gebeurt.
Wat bedoel je met reset? Ik heb hem nog nooit gereset denk ik. Alleen uitgezet en aangezet.
Reset is via de verzonken reset knop achteraan die je gedurende 20 sec ingedrukt moet houden.
Kan ook uitgevoerd worden via zijn webinterface http://12.168.1.1
Het kan ook zijn dat om één of anderen reden proximus het pusht van op afstand
Reset is via de verzonken reset knop achteraan die je gedurende 20 sec ingedrukt moet houden.
Kan ook uitgevoerd worden via zijn webinterface http://12.168.1.1
Het kan ook zijn dat om één of anderen reden proximus het pusht van op afstand
Martin, vermoed dat je http://192.168.1.1/ bedoeld
Van op afstand? Dat ze daar maar afblijven, want dan ben ik al mijn port forwarding kwijt.
Dit is juist wat er af en toe gebeurt (wel gelukkig niet frequent) en daarom ook zijn die een privérouter achter hun bbox hangen om vandaaruit alle instellingen naar hartlust te uitvoeren en en van de bbox instellingen af te zijn en alleen op hun bbox de decoders aansluiten.
cfr.: Je privérouter instellen als draadloze router | Proximus
Nee, de port forwarding is er nog.
Hopelijk blijft het ook zo, want wat er eigenlijk ook nog mankeert aan de bbox is de mogelijkheid om een backup te maken van de instellingen zodat je bij problemen deze direct terug zou kunnen inladen
Kan hier iemand van proximus eens antwoorden met een oplossing?
Kan hier iemand van proximus eens antwoorden met een oplossing?
je hebt geen recente aanpassingen gedaan in je installatie voor het probleem begon ?
bvb het toevoegen of vervangen van een toestel of verdere instellingen gewijzigd op de modem
nee,
de instellingen van de modem zijn ongewijzigd sinds een jaar denk ik
het is ook niet dat het probleem op een specifiek moment is ontstaan dat we weten
het is de laatste weken dat het occasioneel gebeurt dat het icoontje geen internet verschijnt op de laptop of dat een video op de gsm wegvalt, en dan zijn we beginnen nadenken…
wij zijn veel thuis onder dezelfde omstandigheden als de lockdown in het voorjaar
toen hadden we deze problemen niet
het is inderdaad heel duidelijk geworden dat de dergelijke meldingen meer en meer aan de orde gekomen zijn in het corona tijdperk waar er meer en meer van thuis uit aan het werk gegaan zijn.
IK vermoed ook door het gebruik van meer en meer toestellen tegelijkertijd...
@Igor_05 Kan je je gegevens aanvullen in je profiel zodat we dit eens kunnen bekijken?
Dit kan je doen via deze link→ profielgegevens invullen/aanvullen
Groetjes,
Daisy
Ik heb mijn naam en klantennummer toegevoegd.
@Igor_05 Ik heb net een meting gedaan en uw fysieke verbinding als uw draadloze verbinding vertonen hier geen storingen.
Groetjes,
Daisy
En wanneer is er voor het laatst een belangrijke update geweest op die modem?
En wanneer is er voor het laatst een belangrijke update geweest op die modem?
hi, er zijn geen recente aanpassingen gebeurd op je modem
het is inderdaad heel duidelijk geworden dat de dergelijke meldingen meer en meer aan de orde gekomen zijn
Dit is echt een punt. Maar ik heb de indruk dat er is GEEN coördinatie bij Proximus om dit soort van probleem te detecteren en op te lossen. Ze blijven bij routine checks en antwoorden. Of ze antwoorden gewoon niet.
Zeer, zeer frustrerend voor mensen die nu zo afhankelijk zijn geworden van deze infrastructuur. Zoals ik en veel andere, merk ik hier.
@Igor_05 heb je deze problemen ook via kabel ? Kan je eens testen met zo weinig mogelijk toestellen verbonden met je b-box, vb enkel je TV en laptop, en dan stelselmatig andere toestellen terug toevoegen om te zien of er 1 toestel is dat deze problemen eventueel veroorzaakt?
Ik zal nog eens wat testen op die manier, maar met de toestellen op de kabel heb ik geen problemen ondervonden.