Beste,
Wij hebben thuis een netwerk met een proximus modem en een switch. Er zijn diverse apparaten aangesloten: laptop, gsm’s, vaste computes, synology, airco’s, camera’s, …
Sinds enkele weken ondervinden wij problemen inzake het draadloos netwerk. Het draadloos netwerk lijkt zo nu en dan kort weg te vallen op onverwachte momenten voor korte periodes. Dit is occasioneel, niet systematisch. Met het programma StarTrinity Continuous Speed Test op de wifi laptop heb ik wat testjes gedaan en er treed soms een jitter op van een seconde als er op een desktop pc bijvoorbeeld iets wordt gedownload. Ik weet niet of dit verband houdt.
Voordoen hebben wij nooit problemen gehad. Ook de wifi van de gsm van mijn vrouw valt soms weg. Bij het bekijken van een video op de laptop schokt die soms of komt er op “your network is instable”. Soms staat op de laptop een symbooltje van “no network connection”, terwijl op dat moment de toestellen op het vaste netwerk een goede internetconnectie hebben
De laptop en de living (bv. gsm) staat op enkele meters van de wifi modem en er is enkel één stenen muur tussen. Die situatie is al 4 jaar ongewijzigd, de laptop is ook al 2 jaar dezelfde.
Ik heb de indruk dat er zo ergens een update moet geweest zijn op die modem die er voor zorgt dat de firmware/software bij het afhandelen van de wifi signalen niet meer optimaal werkt. De vertragingen en korte uitvallen waren vroeger niet aanwezig.
Wij zijn dus op het punt gekomen dat het wifi netwerk uitgezonden door de modem dus niet meer als betrouwbaar kan worden gezien en dat wij aan het denken zijn:
- bestaat er een nieuwe versie van die modem die een betere afhandeling van het wifi signaal garandeert?
PS: wij hebben de indruk dat het heropstarten van de modem tijdelijk voor verbetering zorgt, maar dat is tijdelijk