Wifi-6 internet box/router blokkeert router configuratie (dus 192.168.128.1)

  • 31 December 2023
  • 7 reacties
  • 355 Bekeken

Voorheen was het mogelijk om via een standaard IP-adres, zoals 192.168.128.1, in te loggen op de router en diverse instellingen te wijzigen of te controleren. Dit is een standaardpraktijk die door internetproviders wordt toegestaan, omdat het gebruikers in staat stelt hun netwerk aan te passen aan hun specifieke behoeften en veiligheidsvoorkeuren. Door deze toegang te blokkeren, neemt Proximus een belangrijk element van persoonlijke autonomie en veiligheidsbeheer weg van zijn klanten.

Een paar zaken van zo'n configuratie hiervan zijn te configureren via de Proximus applicatie. Deze voldoen niet! Ik voel me erg bedrogen dat ik hier achteraf achter ben gekomen. 

Door deze toegang te beperken en niet te communiceren, maakt Proximus het niet alleen moeilijker voor klanten om deze essentiële taken uit te voeren, maar vermindert het ook de transparantie en het vertrouwen dat essentieel is in de relatie tussen een serviceprovider en zijn klanten.

Heroverweeg deze beslissing a.u.b. Niet elk ‘probleem’ moet opgelost worden met een app die het originele vervangt.


7 reacties

@lonac 

Tenzij ik mij vergis, maar normaal gezien zou je via de app toch de zelfde instellingen moeten kunnen doen zoals je ze zou lokaal kunnen instellen, nee?
(Dit is trouwens bij mijn weten bv bij TN  al lang het geval)

PS: PX forummedewerkers komen pas dinsdag terug langs op het forum.

Het IP domein 192.168.x.y, samen met nog een paar andere combinaties, heeft compleet niets te zien met welke provider dan ook om de eenvoudige reden dat dit internationaal vastgelegde domeinen zijn voor niet routeerbare (non-routable) interne LAN ip groepen. Daarom kan iedereen vrolijk dezelfde ip adressen gebruiken binnen zijn/haar lokaal netwerk omdat die adressen niet buiten het lokale netwerk kunnen gaan. Proximus, of wie dan ook heeft daar geen toegang toe en kan die ook niet blokkeren.

Ik snap dus ook uw vraag niet omdat om het even welke internet provider hierin niet tussen komt aangezien die ip adressen voor die provider nooit zichtbaar zijn. Ze zijn louter intern en lokaal. Net daarom kan ik evengoed in mijn netwerk iets als 192.168.128.1 gebruiken zonder dat ik u voor de voeten loop. 
De normale IP adressen daarentegen zijn uniek en routeerbaar anders kan het internet niet eens werken en was DNS een flauwe grap.

soms loopt men wel tegen configuratieproblemen aan omdat het lokale net bvb ingesteld is op 192.168.1.0 en de fabrieksinstellingen van een nieuw toestel per default op 192.168.0.254 staat. Die 2 subnetten zien mekaar niet per default. Ergo, men kan vanuit een 192.168.1.x adres niet aan het nieuwe toestel.

https://nordvpn.com/blog/non-routable-ip-addresses/

Volgens mij vraagt Lonac alleen maar waarom de Bbox4 zijn interface niet bereikbaar is via zijn Lokaal netwerk (privé IP adres) zoals het vroeger het geval was bij de bboxen ie vooraf gingen aan de bbox4.

Reputatie 6
Badge +2

Een paar zaken van zo'n configuratie hiervan zijn te configureren via de Proximus applicatie. Deze voldoen niet! Ik voel me erg bedrogen dat ik hier achteraf achter ben gekomen.

 

Als de standard instel mogelijkheden die je via “My Proximus” niet voldoen, dan mag je jezelf als een “advanced user” beschouwen.

In dit geval kan je beter een eigen router aanschaffen, die je naar believen en uitgebreid zelf kan configureren. Hiervoor biedt Proximus de bridge functie aan, zodat jouw eigen router een extern IP adres krijgt (zowl IPv4 als IPv6).

Indien je aangesloten bent op Fiber, hoef je de bridge functie zelfs niet te gebruiken: je kan je eigen router gewoon aansluiten op de ONT (Fibermodem), en de InternetBox loskoppelen.

PS

Ik ben wel benieuwd welke instellingen je vroeger kon doen via de webinterface van de B-box3, en nu niet meer kan? De instelmogelijkheden van de B-box3 waren toch ook redelijk beperkt.

Volgens mij vraagt Lonac alleen maar waarom de Bbox4 zijn interface niet bereikbaar is via zijn Lokaal netwerk (privé IP adres) zoals het vroeger het geval was bij de bboxen ie vooraf gingen aan de bbox4.

Als hij, zoals hij schrijft, via …128.1 gaat en zijn box-n staat per default op ….0.1 of …. 1.1 als default subnet dan gaat hij die box nooit vinden tenzij hij routing tabellen aanpast, maar dat is een catch22 want als je geen connectie hebt kan je het ook niet aanpassen.

Akkoord, maar wat ik bedoel is dat hij de interface van de bbox4 hoe dan ook niet kan bereiken vanuit zijn privé netwerk, het kan enkel via de myproximus-app of  http://proximus.be/myinternet tenzij er een andere truc is die ik niet ken?

Reputatie 7
Badge +5

@lonac Proximus heeft gekozen om op deze manier te werken, dit zal vermoed ik niet meer gewijzigd worden.

Reageer