Vraag

Wifi 2.4 valt weg


  • Apprentice
  • 2 reacties
Hallo,

Na een uptime van enkele maanden werd een week of 3 geleden de stekker van mijn BBox3 eens uitgetrokken om de kabels te herpositioneren. De Bbox zelf is op dezelfde plaats blijven staan. Sindsdien is het Wifi 2.4GHz zeer onstabiel geworden.
Meerdere malen per uur valt het signaal voor enkele seconden tot soms enkele minuten volledig weg. Zowel smartphones, computers als smarthome devices verliezen hun verbinding. Met de home optimizer app werd het wifi kanaal al aangepast, ik heb het manueel ook al getest op andere kanalen maar het probleem blijft. De 5GHz Wifi lijkt wel stabiel, al gaat het initieel verbinden ermee ook moeizamer (verbinding geweigerd, enkele seconden later toch verbonden).
Mogelijks draait de Bbox sinds de herstart met andere firmware versie, dat weet ik niet.
Met een Wifi scanner zie ik het signaal gewoon wegvallen en terugkomen. Pingen (via een ethernet kabel) naar een device op de 2.4Ghz wifi geeft tijdens van 2 tot 2000ms, met vaak genoeg gewoon een timeout tussen. Computers met een ethernet kabel en de TV decoder hebben geen enkel probleem.
Iemand die raad weet ?

Mvg

6 Reacties

Reputatie 7
Badge +5
Probeer eens een reset van de bbox te doen
>
https://www.proximus.be/support/en/id_sfaqr_mdm_reset_adv/personal/support/internet/internet-at-home/advanced-settings/restore-default-settings-of-your-wi-fi-network.html
Reputatie 7
Badge +3
ruther hebt u de bbox al eens herstart? Groeten Els
Bedankt voor de reacties. Ik heb de Bbox al meerdere malen herstart, de wifi van kanaal verwisseld en met de tip van Martin ook eens een factory reset uitgevoerd. Het resultaat blijft helaas hetzelfde.
Ik heb vanavond een wifi analyzer op de computer geinstalleerd, en terwijl zowel de Bbox als computer op een vaste plaats stonden deze even het ontvangen signaal laten weergeven.


De blauwe lijn is de 5GHz wifi, de oranje lijn is de 2.4GHz. De 5GHz is redelijk mooi en stabiel op ongeveer -55dBm, maar de 2.4GHz wifi is er meer niet dan wel. In de Bbox configuratiepagina staat 'E-WiFi' (wat dat ook mogen wezen) uit. Als ik hetzelfde bekijk van een ander 2.4GHz wifi netwerk dat in de lucht hangt, zie ik wel een stabiel signaal. Kan het zijn dat de 'wifi module' van m'n Bbox (technicolor model) de geest aan het geven is? In mijn e-services is mijn down- en uploadsnelheid trouwens ook niet meer te zien. "Deze informatie is op dit moment niet beschikbaar omwille van technische redenen". Gerelateerd ?
Reputatie 7
Badge +5
was dit na resetten
Reputatie 7
Badge +4
Wanneer we de modem uitlezen zien we dat het wifi kanaal waarop de modem uitzend toch niet ideaal is, we zien op dat kanaal namelijk een stoorzender die deze frequentie stoort. Dit toestel zou zelf geen wifi uitsturen maar wel op die frequentie werken.

Ik zou je willen vragen in eerste instantie eens je wifi terug op auto in te schakelen zodat we van op afstand kunnen nagaan wat de modem zelf kiest.

Wanneer je dat gedaan hebt laat gerust hier iets weten dan kan ik het verder opvolgen.
Hallo Samuel,

Bizar, de Home Optimizer app heeft zelf channel 11 gekozen voor de 2.4GHz Wifi. Er is volgens een wifi scanner ook geen andere wifi die channel 11 gebruikt.
Maar geen probleem, ik heb de channel keuze op 'automatic' gezet, en hij heeft channel 6 gekozen. Er zouden 4 andere Wifi's ook channel 6 al gebruiken. Even afwachten hoe het loopt...

Reageer