Beantwoord

We zijn 2016 en wij zitten nog steeds op ADSL: Wanneer o wanneer geraakt dit opgelost?



Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

221 reacties

Reputatie 5
Badge +1

@HadewychT,

 

Wie kan er nog zeggen dat hij in 2022 straks aan 5Mbps kan surfen, exact even snel als meer dan 20 jaar geleden..? En upload <1Mbps is al helemaal lachwekkend, probeer maar HD-video naar Google Photos, iCloud of dergelijke te syncen.. 

Als onze factuur ook 1/200e van de maximale snelheid van anderen zou bedragen, spreken we ondertussen over een maandelijks bedrag van zo’n €0,35; dat is het duidelijk niet.

In oktober 2007 koos BELGACOM voor de VDSL2 ‘fiber to the node’ oplossing van Alcatel-Lucent. We zijn 14 jaren later en eigenlijk alweer minstens een generatie verder..

Nogmaals, stop aub met ‘vertrouwen’, dat is er na 6 jaren meer en meer afzien natuurlijk niet meer.

Stop aub met “ik kan VDSL2 aanleg niet versnellen & ‘mijn verantwoordelijken’”. Dat paraplugedoe is jullie probleem en niet het mijne. Welk bedrijf beslist uiteindelijk dan waar/wanneer/hoe e.d. VDSL2 wordt aangelegd? 

Alle infrastructuurwerken doen en dan tot de vaststelling komen dat er over de antennemast nog gediscussieerd kan worden waardoor we - opnieuw - een jaar later nog geen stap verder staan is nu eenmaal niet zo slim, en als jullie ons ten tijde van die ROP’s die jullie hier niet zoveel verder jaren geleden wel hebben gezet, ook al hadden aangesloten, hadden we deze discussie vandaag de dag simpelweg niet.

Tenslotte, wat betreft die LTE-modem.. Alle lichtjes zoals in de foto, alleen die van ontvangst geeft meestal 2 en niet 3 streepjes om eerst op je vraag te antwoorden.

In theorie is dat een mooi systeem, maar zoals dikwijls is de praktijk wat anders. Mijn huis ligt in een kom: achteraan ligt mijn tuin al 1m hoger, loopt dan nog hoger op naar achteren toe en helemaal achteraan is dan een muur waarachter de grond plots 3 meter hoger ligt. Verder is het een oud huis met heel dikke, volle stenen muren (40cm) en staan er heel veel bomen en andere beplanting rondom mijn huis. Heel deze paragraaf aub eens herlezen want dit begrijpen jullie duidelijk niet. Dit is van groot belang voor onze ontvangst.

Ik heb Proximus eveneens op mijn smartphone en ik kan eigenlijk niet behoorlijk bellen beneden op ons gelijkvloers, de verbinding is verschrikkelijk slecht en valt dikwijls weg, zelfs als je aan een van de ruiten gaat staan. Alleen al bereikbaar zijn is soms een probleem. Dus de ontvangst bij ons thuis mag ‘theoretisch’ en volgens jullie of BIPT-kaartjes wel in orde zijn, in de praktijk is dat niet zo. Het is maar als ik me naar de 1e en vooral 2e verdieping begeef, dat ik meer dan (g)een streepje ontvangst krijg. 

De telefoonlijn voor de gewone modem komt natuurlijk op het gelijkvloers binnen, dan nog aan de kant die weggericht staat van de meest dichtstbijzijnde antenne. De 4G modem moet uiteindelijk via een UTP kabel met de ADSL modem verbonden worden. De laatste 4G modem beschikt ook over een inwendige antenne, aan de vorige kon een externe antenne aangesloten worden. Dat maakte het voor mij mogelijk om een 4G antenne buiten te plaatsen en die daar vast mee te verbinden om de ontvangst veel te verbeteren, maar die mogelijkheid hebben jullie ons sinds de ‘upgrade’ van de modem ook ontnomen. Ik heb al overwogen om zelf een 4G modem te kopen waarop wel een externe 4G antenne kan worden aangesloten en dat sim-kaartje eens te proberen versteken maar waarom zou ik die kost in godsnaam ook nog maken?

Verder is het uiterst vervelend doch onvermijdelijk dat we na X aantal dagen helemaal terugvallen op oude ADSL snelheid en de 4G-modem weer opnieuw moeten heropstarten om het systeem weer te laten werken.

Alles bij elkaar is het een tijdrovende bezigheid waarbij de kortstondige ‘snelheidswinst’ die wij  krijgen niet opweegt tegen alle miserie, tijd en moeite die we er in moeten steken. Honderden keren heb ik het toestel al heropgestart ondertussen maar kom er niet mee af dat dat voor ons een goede oplossing is. Ik kan je na 5 jaar zeggen dat dat niet zo is.

Nog een uur van mijn tijd hieraan gespendeerd om geen poot verder te komen.

 

 

Reputatie 5
Badge +1

En hierbij een screenshot van de 4G testen die ik daarnet op mn smartphone doorheen mn huis heb gedaan. Die bevestigen wat ik hierboven al vertelde, zelfs op mijn 2e verdieping (10m hoog) is de kwaliteit van de verbinding bedroevend te noemen.. Hoe kan je nu verwachten dat een 4G modem een serieuze verbetering brengt??

Ik ken gemeentes in Frankrijk met een inwonersdichtheid van 7-8 inwoners per km² die in de zogenaamde “lijn van verlatenheid" liggen (die van ZW naar NO Frankrijk loopt) maar waar de 4G snelheid 50x hoger ligt. Waar zijn we hier toch mee bezig?!?

 

Reputatie 5
Badge +1

 2,5 jaar geleden:

@HadewychT schreef:

@Tim, Ik heb antwoord, en een duidelijk... 🙂
Eind 2019 wordt er een ROP geplaatst. Begin 2020 zal je dus aan een deftige snelheid op VDSL2 kunnen surfen.
De melding dat het niet lang meer zal duren zal ook niet meer weergegeven worden vermits dat inderdaad enkel voor frustratie zorgt als het dan op zich laat wachten.
Je zegt ook dat de snelheid van je lijn nu zo hard schommelt. Dit zou ook niet mogen. Normaalgezien zou je met zo'n 4G-modem op ADSL toch wel ongeveer 20Mbps moeten halen. Als je wil kan ik eens een technieker sturen om na te kijken waar daar het probleem zit.
@Martin Het bewijs is geleverd (en het is 'zij' ipv 'hij') 😉

 

1,5 jaar geleden: 

@SamuelD schreef:

@TimWitt  De installatie van de ROP is nog steeds gepland voor dit jaar, volgens de planning zal het waarschijnlijk eind van 2020 / begin 2021 zijn voordat we op je adres VDSL 2 kunnen aanbieden. Mijn excuses voor het ongemak. 

 

Al meer dan een jaar geleden:

@HadewychT schreef:

@TimWitt De voorbereidende werken zijn gestart en de activatie zal gebeuren in het eerste kwartaal van 2021. Mijn excuses voor de foutieve beloftes die eerder gemaakt zijn. 

 

En jullie beginnen dan nu plots weer over problemen met een antennemast en dan opnieuw over “4G modem die de dingen wel moet kunnen verbeteren” en zo? Ik moest al meerdere keren aangesloten zijn volgens jullie eigen prietpraat hierboven.

6 jaar frustratie over de toen al archaïsche internetaansluiting, van jullie kant enkel valse empathie en dan loze beloftes die steeds opnieuw werden verbroken… Straks is het 3 jaar geleden dat jullie ons voor het eerst hadden beloofd dat we nu bijna 2 jaar geleden op VDSL2 gingen kunnen surfen..

Het is te laat!! Talloze data en opgegeven termijnen overschreden! Nog steeds niet in orde, nog steeds.. Hoe jullie met jezelf nog kunnen leven als je dit alles hier eens opnieuw doorleest, het is mij eerlijk gezegd een raadsel maar proficiat want je moet het toch maar kunnen..

Reputatie 5
Badge +1

We zijn 2022 ondertussen, op naar 2023..

Straks 7 jaar geleden dat ik onze toen al archaïsche ADSL verbinding aanklaagde..

Een iPhone 13 was toen een iPhone 6, een Galaxy S20 een Galaxy S6. In Parijs werden er cartoonisten van Charlie Hebdo onthoofd en later dat jaar stierven er samen meer dan 130 mensen bij de beruchte aanslagen.. EU had weeral grote plannen (digitale agenda) want iedere EU-burger ging over 30Mbps beschikken tegen 2020 en jullie zijn toch volop bezig om iedereen 100Mbps te geven tegen 2025 hé?

Maar hey bedankt voor jullie jarenlange toewijding om onze koperpaartjes ongemoeid te laten en een gelukkig 2022!

 

(bron hieronder :https://www.ispreview.co.uk/)

 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

@TimWitt Wij hebben je steeds enkel de info doorgegeven die we kregen van de mensen die verantwoordelijk zijn voor de aanleg en hebben nooit de intentie gehad foutieve info te geven.

Je hebt hiervoor vorig jaar een ombudsklacht ingediend. Alle verdere communicatie hieromtrent moet nu via hen gebeuren. 

Reputatie 5
Badge +1

Na 7 jaar ben ik beschaamd in jullie plaats voor dergelijk antwoord @HadewychT, meer hoeft niet gezegd.

Reputatie 7
Badge +1

Een ding snap ik niet. Ze willen klanten dwingen naar de fiber, je ziet dit in kranten, terwijl ik weet niet hoeveel nog adsl hebben. En terwijl ze aan klanten niet kunnen aangeven wanneer de aanleg, vdsl of fiber, plaats vindt. Wanneer wordt hier in Wenduine eigenlijk de fiber aangelegd. Is dit in 2022 of over 5, 10 jaar 😷🤔

Reputatie 7
Badge +4

@Antoon1 

Cfr

Raadpleging BIPT dataopvraging vaste breedbandnetwerken - type aansluiting - snelheid - vooruitzichten | Proximus Forum

S2.2022 kunt u naar alle verwachting de planning m.b.t. de infrastructuur van de vaste netwerkoperatoren voor de eerstvolgende 3 jaar kunnen raadplegen 

 

De nieuwe telecomwet (die naar alle verwachting eerstdaags in voege zal treden) 

De Belgische Kamer van volksvertegenwoordigers (dekamer.be)

omvat o.a. bovenstaande verplichting en onderstaande info

“artikel 70, § 1, moet de eindgebruikers in staat stellen te beschikken over adequate breedbandinternettoegangsdienst”

deze adequate breedbandinternettoegangsdienst, naar behoren rekening houdende met de specifieke marktomstandigheden, met name de door de meerderheid van de abonnees gebruikte bandbreedte”

Een expliciete verwijzing naar de EU richtlijn 100% 30 Mbps & 50% 100 Mbps te implementeren in de nationale wetgeving uiterlijk 21/12/2020 is op het  eerste zicht niet voorhanden in deze tekst van +/- 1500 pagina’s wel staat er o.a.

Het vaste geografische element van de universele dienst bestaat uit de levering tegen een betaalbare prijs op het gehele grondgebied aan elke consument die daartoe een redelijk verzoek indient, ongeacht diens geografische locatie, van toegang, op een vaste locatie, tot een beschikbare adequate breedbandinternettoegangsdienst en tot spraakcommunicatiediensten, van een in de bijlage gespecifieerde kwaliteit, met inbegrip van de aansluiting op het net.”;

Indien het Instituut onder meer op basis van het in artikel 49/1 bepaalde geografisch onderzoek van oordeel is dat in één of meerdere welbepaalde geografische zones het vaste geografische element van de universele dienst niet wordt verstrekt aan éénieder die hiertoe een redelijk verzoek indient, publiceert het op zijn website een mededeling waarin het deze vaststelling motiveert en waarin de aanbieder van adequate breedbandinternettoegangsdiensten en/of spraakcommunicatiediensten uitgenodigd wordt om op vrijwillige basis de dienst te verstrekken in de betrokken geografische zones, zonder compensatie zoals bepaald in de artikelen 100 tot 102. Indien binnen één maand na de publicatie van de mededeling zich geen aanbieder heeft aangeboden om op vrijwillige basis en zonder vergoeding de dienst te verstrekken in de in de voormelde mededeling aangeduide zone, kan het Instituut overgaan tot een aanduiding conform paragraaf 3

Dus kan het BIPT indien nodig een netwerkoperator aanduiden die in de witte zones een adequate breedbandaansluiting moet leveren (en hiervoor indien nodig enige compensatie/subsidie zal bekomen)

De witte zones zijn volgens het BIPT op dit ogenblik beperkt tot de onderstaande

Ontwerp lijst witte zones BIPT -waar geen enkele telecomoperator 30 Mbps down aanbiedt | Proximus Forum

 

Reputatie 5
Badge +1

Ik zie ondertussen een paal gemonteerd staan op een andere plaats wat verderop (30 meter) en zal hiervan later nog foto’s plaatsen.

Is er nu eindelijk al een datum bekend wanneer wij van ADSL naar VDSL kunnen omgeschakeld worden?

Reputatie 7
Badge +3

@TimWitt 

ik heb dit nagekeken, maar voorlopig is hier helaas nog geen datum voor gekend.

 

Geert

Reputatie 5
Badge +1

Nu nog wachten op de zendmast?

Reputatie 5
Badge +1

De mast hangt er ondertussen maar we zijn bijna 2023 en wij zitten nog steeds op ADSL… Zit hier nog enige evolutie in want het gaat de laatste jaren weer traag traag traag vooruit? 6 Mbps in 2023 op 50km van de Europese hoofdstad. De russen lachen eens goed in hun vuistje en zelfs in kapotgeschoten Oekraïne kan Starlink sneller internet bieden dan hier bij ons thuis.

 

Reputatie 5
Badge +1

 

Gaan wij tegen 2028 één van die 4,2 miljoen gezinnen zijn of hebben we dan ook nog steeds ADSL?!?

Vergeet vooral niet de ogen uit te steken van zij die nog op ADSL zitten met jullie Fiber. Het vergelijkend grafiekje “FIBER vs VDSL” heb ik bij deze eens uitgebreid naar ADSL zodat visueel zichtbaar wordt wat het verschil en probleem is. Het zou eerlijk zijn mochten jullie dit ook op jullie site vermelden of toch tenminste na 7 jaar wat moeite doen om dit ook op te lossen.

 

 

 

 

Reputatie 1

Leuk dat jullie mijn ‘TimWitt’ account hebben verwijderd maar ik ben hier toch maar opnieuw, dit keer zonder pseudoniem en onder echte naam. Ik zal steeds wel een manier vinden om hier terecht te komen, maak jullie geen illusies. Na 7 jaren toch maar blijven vechten tegen de bierkaai is het nu eenmaal een (slechte) gewoonte geworden om hier af en toe eens langs te komen.

Doch, gezien de talloze loze beloftes die door jullie werden gemaakt en de non reactie na daarop te worden gewezen, is het voor de gewone buitenstaander wellicht niet meer dan begrijpelijk dat ik hier af en toe eens mijn gal kom spuwen.  

Bij deze: Gebruikers zomaar verwijderen en bannen omdat ze je iets te veel met de neus op de waarheid/feiten drukken, dat doen ze in Rusland ook.

Proficiat Proximus 👍

 

@Stevenvhb Ben je zeker dat dit geen fout is, want moesten ze van Proximus uit niet willen dat wat je hier gepost hebt kan gelezen worden door iedereen op het openbaar forum hier, zou ik toch veronderstellen dat ze die berichten ook zouden verwijderen die je gepost hebt?

Reputatie 1

Jep @Martin ik heb het net nog eens geprobeerd en paswoord is steeds hetzelfde gebleven (en opgeslagen in mijn google account). De boodschap die op het scherm komt is duidelijk. Ze zullen het uiteindelijk dan toch maar beu geworden zijn. Je hoort ook geen reactie meer van moderatoren he, is toch al even geleden.

Dus werd de ‘ignore’ button ingedrukt en de ‘vervelende gebruiker’ na 7 jaar maar stilletjes geliquideerd..

Inderdaad naïef want al bannen ze mijn IP ik zal er via VPN of TOR toch steeds opgeraken. Al verwijderen ze de berichten dan staan die er een dag later opnieuw op want dit topic staat al op talloze locaties geback-upt. En al verwijderen ze mijn gebruikersnaam, ik zal er steeds wel een nieuwe verzinnen..

Alles ten spijt, ze wilden de ‘quick fix’ op zijn minst toch wel eens proberen, zo blijkt.. 😄

Reputatie 7
Badge +4

@TimWitt @Stevenvhb Je account is terug vrij gezet. Het was niet de bedoeling deze te blokkeren. Onze excuses hiervoor. Zolang er op een respectvolle manier gepost wordt, zullen we niemand bannen. 

Ik zie dat er ondertussen een order lopende is om je lijn om te zetten naar VDSL2, welke info je normaalgezien ook via de ombudsdienst ontvangen hebt. Zolang het ombudsdossier open staat moet alle communicatie via daar verlopen. De informatie ivm de omvorming van je lijn zal via onze klantendienst gebeuren. 

Reputatie 5
Badge +1

Beste Proximus, Beste medewerkers en ‘long time’ bezoekers..

(@HadewychT @Bram @Elsa @Martin @M_016 @RedsFan @Wim @ThomasP @jonathandr @Gydo @SamuelD @Antoon1 @Charlotte.D @GeertC  in het bijzonder)

Met een bijna aan ongeloof grenzende blijdschap kan ik u melden dat wij, iets meer dan 7 jaar na het opstarten van dit topic, eindelijk beschikken over VDSL2 aan een meer dan behoorlijke snelheid.

Ondanks de voorafgaande jarenlange frustratie en periodes van boosheid, soms werkelijk tot treurnis toe, wil ik jullie daar toch nog uitdrukkelijk voor bedanken. Ik besef maar al te goed dat ons probleem geen eenvoudig op te lossen probleem betrof. Onderschat echter nooit de frustraties die een te langzame verbinding vandaag de dag opleveren, en dan spreek ik niet over de gevallen met ‘ik heb 374 Mbps en ik zou er 500 moeten hebben’. Als je sociaal en professioneel leven eronder beginnen te lijden, vormt dat weldegelijk een groot probleem. Dat was bij ons ook méér dan het geval. 

Ik hoop dat jullie dit begrijpen en hier sommige reacties van mij persoonlijk ook vergeven. Mijn uiteindelijke doel was er enkel en alleen op gericht om een snellere verbinding te verkrijgen voor mijn gezin en buurt/regio. Want zij verdienen beter dan een ADSL verbinding, maakt niet uit of we 2015 of 2022 zijn.

Maar als het positief is, moet dat ook gezegd worden. De laatste weken ging het aardig vooruit en de technieker die nu laatst bij me thuis is geweest om ons naar 70 Mbps om te zetten was een vriendelijke en behulpzame man. Volgens hem kan de lijn in de nabije toekomst nog naar 100 Mpbs worden verhoogd, we worden stilaan verwend naar onze normen.. Finaal hebben we samen eens goed gelachen om de hele situatie.

Nogmaals dank, vooral aan één ieder die weet dat hij tot dit resultaat vandaag heeft bijgedragen. Jullie kunnen zich niet voorstellen hoe gelukkig wij hiermee zijn. En persoonlijk was dit voor mij een kopzorg die al veel te lang aansleepte maar die ik nu eindelijk ook los kan laten.

Dit topic mag dan ook worden afgesloten wegens ‘opgelost’, daar kan ik nu wel eerlijk in zijn. De kerstman is voor ons extra vroeg gekomen dit jaar, ik wens iedereen allerhartelijke feesten en een voorspoedig, succesvol en vooral gezond 2023!

 

Over en uit..

 

 

Zoals je ziet dat de aanhouder toch uiteindelijk wint, maar je moet het wel kunnen zolang uithouden natuurlijk 😉

Voor u ook gezellige eindejaarsfeesten en het aller belangrijkste een gezond jaar 2023.

En wie weet brengt 2023 zelfs glasvezel in huis 😊

Badge +4

Das alvast goed nieuws !! :) trouwens de witte zones moe(s)ten er sowiezo uit volgens de minister 😉

Reputatie 7
Badge +4

@TimWitt Fijn te horen dat het nu eindelijk allemaal in orde is. We begrijpen zeker dat de vorige snelheden en het feit dat het zo lang duurde om VDSL2 te krijgen je frustreerde. 

Dankjewel om nu alsnog zo’n positieve post te plaatsen. Veel plezier met je verbinding vanaf nu 😊