Skip to main content
Beste Proximus,



we zijn ondertussen al bijna 2016 en nog steeds zitten wij op ADSL. Wanneer kunnen wij eindelijk omgeschakeld worden naar VDSL2? Het feit dat deze vraag de laatste jaren steeds minder opduikt op dit forum verontrust mij enorm gezien wij blijkbaar tot een marginale groep gebruikers gaan behoren waarvoor er geen VDSL2 wordt mogelijk gemaakt.

Jarenlang zie ik met lede ogen aan hoe bijna overal rondom VDSL2 wordt mogelijk gemaakt maar bij ons in de buurt blijft dat onmogelijk.

Ondertussen steken jullie wel onze ogen uit met de aangekondige 100/10 'snelheidsverhoging', Netflix en andere HD-content die voor ons gewoon ontoegankelijk blijkt..

Vandaag kunnen jullie ons 5,5Mbps download en 0,4Mbps aanbieden, dat betekent downloaden aan 700kb/sec en uploaden aan 40kb/sec. Wij kunnen 1 Tv aansluiten, HD kijken is niet mogelijk. Als wij Belgacom Tv kijken daalt de internetsnelheid naar het nulpunt.



Ik woon op 5 kilometer van centrum Ronse, je kan dat maar bezwaarlijk 'in the middle of nowhere' noemen. Er staan hier tientallen huizen in mijn straat.



Bovendien moeten wij evenveel betalen als klanten waarvoor jullie wel kiezen te investeren en VDSL2 beschikbaar te maken. Ik las net op www.proximus.be/tarieven dat het tarief voor mijn Comfort pack naar €63,95 wordt verhoogd maar geen paniek want daarvoor zou ik moeten terugkrijgen:

- Vanaf 1 januari zal de downloadsnelheid van vast internet in de Comfort en Maxi Packs verhoogd worden tot 100 Mbps, waardoor u een betere internet- en tv-ervaring zal genieten

- Ook de uploadsnelheid van internet in al onze Packs zal op 1 januari opgetrokken worden.



Wij kregen al het gevoel dat wij moeten betalen voor de investeringen bij een ander, dit wordt hierdoor alleen nog maar bevestigd. Wat zal onze snelheidswinst worden va 1 januari? Vele mensen die nu al aan 70Mbps zitten zullen naar 100Mbps worden overgeschakeld, terwijl wij die nog aan voorhistorische snelheden rond 5Mbps zitten voortaan niet een 15x maar 20x tragere snelheid aangeboden krijgen voor een hogere prijs of waar lees ik het verkeerd? Hoe kan je dat nu nog verklaren?

Een "kosten/baten" verdediging is allemaal wel mooi maar als je gewoon meer geld voor een 20x lagere snelheid begint te vragen gaat die vlieger ook niet meer op. Dan betalen zij met de lagere snelheden simpelweg voor de investeringen bij zij met de hogere snelheden, meer analyse is daar toch niet voor nodig. Zelfs tegenover jullie 'laagste' abonnement krijgen wij 10x lagere snelheden aangeboden!



Bovendien hebben wij hier geen enkele alternatieve internetoperator, dus aanraden om bij een ander te gaan is geen alternatief. We zijn al jarenlang klant maar toch blijkt dat ook van geen tel en worden de nodige investeringen niet gedaan. Ik ben een jonge vader met opgroeiende kinderen. Hoe moet ik hen gaan uitleggen dat we in 2016 in een modern West-Europees land bij de grootste operator die beweert een kwaliteitsvol netwerk te bezitten en voortdurend evolueert om ons de beste ervaring te kunnen bieden qua infrastructuur danig beperkt en in de steek gelaten worden?



Is dit nu echt nog eerlijk in jullie ogen? Kunnen jullie echt niet de moeite doen om voor ons een oplossing te zoeken?

@TimWitt 

Op dit moment hebben echter enkel een adsl technologie met 4,6Mbts beschikbaar. 

Enig zicht op de plannen om de technologie te wijzigen naar VDSL of fiber hebben we helaas nog niet.

Ik heb dit opnieuw doorgestuurd helaas heb ik geen verdere info hierover. 

Onze oprechte veronschuldigingen hiervoor. 

 

Geert


Bijna 6 jaar oud is dit topic en we staan dus terug bij ‘Start’?

 

Hallo Proximus, ik weet niet of dit tot jullie doordringt maar we zijn 2021, straks 2022. We hebben een pandemie achter de rug waarbij iedereen van thuis uit moet werken. Ons anno 2021 vragen om via een 4,6Mbps lijn download (we zwijgen beter over upload) van thuis uit te werken is absurd. 

 

Nogmaals, na 6 jaar vechten kan ik het niet minder dan een schande noemen en als ik binnen enkele weken Starlink beschikbaar heb zullen jullie buitenvliegen ten voordele van een Amerikaanse firma die mij 20x sneller internet kan bieden dan het koperlijntje waarin jullie niet willen investeren.

De gewone Belgacommedewerker zal dit geen fluit kunnen schelen maar het toont aan hoe erg het is gesteld met  onze Belgisch-Europese investeringen en de achteruitgang zal zich alleen maar verder zetten.

 

Blijf vooral zo voort doen!!


Al antwoord?!? 2022 komt eraan..


Als de antennepaal (±6m hoog, bevestigd op oranje sokkel met uitstekende PVC-buis) !!plus antenne bovenop de paal  er reeds staat is mijn inschatting dat het activeren iets zal zijn voor begin 2022.
Het is een primeur die m.i. extra tests zal vergen vooraleer de ROP actief wordt voor VDSL.

Idem mbt doorstroming/verwerking naar de checkdatabases en commercialisering.
We zijn reuzebenieuwd.

  


Hier zelfde verhaal als @TimWitt . Ik woon ook op 5km van ronse in het dorp Saint-Sauveur. 

Haal amper snelheden op oude adsl lijn van 3.9mpbs . Lachwekkend is dit we zijn eind 2021!

Kan er mij iemand van proximus zeggen wanneer er werken voor ons gepland staan?

 


@WernerDV is er voor u dan mss zo’n oplossing met een 4G modem mogelijk (zoals aangehaald door een Prox medewerker HadewychT, → hier) om de snelheid voorlopig toch wat op te krikken tot er betere oplossingen aangeboden kunnen worden.
Natuurlijk kan dit ook maar aangeboden worden als de mobiele ontvangst bij u voldoende is  


Hier zelfde verhaal als @TimWitt . Ik woon ook op 5km van ronse in het dorp Saint-Sauveur. 

Haal amper snelheden op oude adsl lijn van 3.9mpbs . Lachwekkend is dit we zijn eind 2021!

Kan er mij iemand van proximus zeggen wanneer er werken voor ons gepland staan?

 

Dit is wat ik bedoel. Deze klanten worden aan hun lot overgelaten de volle pot betalen terwijl de minderheid die fiber heeft een gratis upgrade krijgt. Dit is in deze tijd te gek voor woorden. Typisch Belgenland. Iedereen kijkt gewoon naar zichzelf. Dit vindt ik gewoon bar slecht van PX😷🥲🥲


@WernerDV 

De ROP naast de KVD  op de foto is alsvast actief voor VDSL en HDTV

  • Binnen een straal van 1,5km tot !!maximum 2km (kabelafstand via de weg) rond bewuste KVD/ROP is er reeds VDSL en HDTV beschikbaar (testen als NIEUWE klant)
  • Indien u via bewuste KVD/ROP aangesloten bent op >2km  is VDSL/HDTV uitgesloten. 
  • Indien u NIET aangesloten bent via bewuste KVD/ROP graag eens op zoek/wandel gaan en uitkijken naar een KVD zónder ROP (of recent geplaatste ROP + recente sokkel tbv antennemast).
    Zo ja, m.i. zelfde vooruitzichten als voor @TimWitt 

 


Er staat zo een nieuwe kast op 1,3 km van mijn woning. Als ik mijn straat uitrij moet ik naar links om er voorbij te rijden en blijkbaar gaat mijn telefoonlijn naar rechts richting frasnes lez buissenal zo een 7km verderop....schandalig dat ze ons dan niet op de nieuwe kasten aansluiten.


Als de kasten volzet zijn (VDSL Kaarten = geen ingangen meer vrij) kunnen ze dit al niet en dan zouden ze kunnen andere UDVDSL kaarten steken waarbij de aansluitcapaciteit verdubbelt .


@GeertC 


Inderdaad triestig dat dit nog bestaat! 


Ja inderdaad @Martin!

Bedankt @WernerDV, mijn zus woont in St-Sauveur op Avenue des Hauts. Zij heeft 2-tal jaren geleden upgrade gekend naar VDSL maar ook aan minieme snelheden.​​​​​  Proximus 4G netwerk is daar ook erbarmelijk overigens..

 

En van Proximus en al zijn medewerkers en supporters doorheen de jaren, ik vernoem ze hierbij even chronologisch: @Elsa  @Bram @ThomasP @Wim @SamuelD @Charlotte.D @HadewychT @jonathandr @GeertC 

GEEN SPOOR MEER..!


Gewoon ter info:
De samenstelling van de het forumteam van Proximus is ondertussen veranderd, als ik mij niet vergis zijn het nog de volgende van deze die je opgesomd hebt, die van het Proximus forumteam deel uitmaken:

 @SamuelD  @HadewychT @jonathandr @GeertC 


Ik weet het @Martin, ik heb ze allemaal meegemaakt en (bijna) allemaal hebben ze ons met het zogenaamde kluitje het riet in gelokt. Er werd mij al meermaals beloofd dat ik binnen nu en X maanden wel vooruitzicht had op VDSL. Op 7 jaar tijd.. Ze zouden zich allen diep moeten schamen!!

@WernerDV : voor wat het uitmaakt, ik heb nog eens klacht ingediend bij BIPT over onze situatie. Of het echt iets uithaalt valt maar te betwijfelen maar je kan dat zelf ook steeds doen en ik ga er toch van uit  dat - zoals doorgaans - hoe meer mensen dat doen, hoe vlugger je zal geholpen worden..

 

 


Ga ik zeker doen! @TimWitt 


 

Ombudsdienst voor telecommunicatie : Hoe klacht indienen ? (ombudsmantelecom.be)


Nog steeds geen reden genoeg voor Proximus om je als klant eens te contacteren blijkbaar.

Ze viseren je veel liever en zitten samen achter je gat bij een koffietje te kletsen dat ze je in de gaten moeten houden, en zijn dan bovendien zo onvoorzichtig om dat allemaal op internet te gooien.. Je vindt nogal wat terug in hun archieven!! Ik heb al verschillende bezwarende topics gevonden en backup genomen op ‘way back machine’ etc. omdat ik het gevoel heb dat ze vlug offline gehaald zullen worden eenmaal gekend maar aan de snelheid waarmee een Proximus-medewerker hier blijkbaar passeert kan dat toch even duren…

En ze zullen het zeker aan de ‘verantwoordelijke’ moeten vragen.. Nu, ik ga al die verzamelde links ook eens aan het BIPT doorgeven als ik de kans heb! Het heeft hier allemaal lang genoeg geduurd!

 

 

 


Ai ai ai, zo zie je eens hoe ‘eerlijk’ de Proximusmedewerkers werkelijk zijn..


Schandalig van Proximus! Het is hun te veel om zelf nog eens te reageren.Proximus is dan ook één van de smerigste en oneerlijkste bedrijven in België. 

Als je je factuur eens 2 dagen te laat betaal zijn ze er wel rap met hun rappel of het afsluiten van de lijn maar een oplossing zoeken voor voorhistorische problemen hebben ze niet.

Ik heb zonet een abonnement bij Edpnet aangevraagd. Veel goedkoper en er staat geen downloadlimiet meer op. Ik gun die afzetters géén cent meer ! 


@TimWitt Ik heb me opnieuw geïnformeerd over de stand van zaken. De ROP is geïnstalleerd, normaalgezien had de mast ondertussen ook geïnstalleerd moeten zijn. Er is echter protest gekomen tegen de plaatsing van de mast waar wij hem wilden zetten. Hierdoor hebben we de werken stil moeten leggen en is  nieuw overleg bezig met de gemeente en de mensen die protest hebben aangetekend. Wij hopen snel een oplossing te vinden en u en uw buren zo snel mogelijk te kunnen aansluiten. Mijn excuses voor de nieuwe vertragingen. 

De info die u hierboven publiceerde is inderdaad interne communicatie die niet op het openbare internet had mogen verschijnen. Ik wil me excuseren voor de gebruikte toon. Het is ook heel normaal dat u uw situatie zo breed mogelijk wil aankaarten in de hoop op een oplossing. Ook wij zouden dit graag zo snel mogelijk in orde zien.

@WernerDV Ik heb ook voor u geïnformeerd. Eind dit jaar wordt in een deel van u straat vdsl2 mogelijk. Uw huis bevindt zich jammer genoeg te ver van de nieuwe kast die geplaatst wordt. We zijn nog op zoek naar een oplossing voor de huizen die te ver staan, maar ik kan daar nog geen datum voor geven. 

 


De kast staat op 1,3 km van mijn woning. Is dat te ver? Volgens mij loopt mijn kabel gewoon niet langs de goeie kant en is het is jullie te veel om die paar kabels te verleggen en ons daarop aan te sluiten. 


@HadewychT

 

Wat verwachten jullie nu eigenlijk?

6 jaar van mijn leven hiermee bezig en miserie. Bijna 10% van een mensenleven.

Ik 38jaar, mijn vrouw 36jaar, 3 kinderen die tienerjaren bereiken.

 

6 jaar geleden was de snelheid al erbarmelijk, nu is ze onbeduidend.

6Mbps DL / 0,6Mbps UL  

600kB/sec DL, 80kB/sec UL in de praktijk

 

6 jaar geleden nauwelijks HD tv, 4K staat voor mij voor het jaar waarin we misschien geholpen zullen worden

6 jaar geleden geen Netflix, Disney, Amazon. Ik weet niet hoe dat eruit ziet

6 jaar geleden geen Covid en wettelijk verplicht thuiswerken met continue up/downstream naar de ‘cloud’ van je pc, smartphone en dan nog gelijktijdig skype-meetings met 4 andere personen.

 

Hallo Proximus, we zijn bijna 2016

Hallo Proximus we zijn bijna 2017

Hallo Proximus we zijn bijna 2018

Hallo Proximus we zijn bijna 2019

Hallo Proximus we zijn bijna 2020

Hallo Proximus we zijn bijna 2021

Hallo Proximus we zijn bijna..2022?

 

Nogmaals: Wat verwachten jullie nu eigenlijk? 

Het gaat hier niet over vragen als ‘dat ik geen +topics meer kan lezen via mijn proximus sinds dat gelinkt werd met HLN..’. Het is eerder een situatie waarbij je je hele huis van tegenwoordig via één stopcontact zou moeten voeden en de elektriciteitsmaatschappij zou weigeren om je aansluiting te komen verzwaren omdat de zekering steeds springt..

 

Jullie onderschatten schromelijk wat dat met een mens teweeg brengt. En de minachting die blijkt uit de verscheidene topics die ik in jullie archieven teruggevonden heb, bevestigt eigenlijk mijn gelijk. Daar hoeft ook niet veel meer over gezegd. Dat ik die ene uiteindelijk ook gepost heb, is daar niet meer dan een logisch gevolg van. Waren wij gedurende al die jaren met respect behandeld geweest dan had ik dat ook nooit gepubliceerd. Ik zie wel wat ik met de overige opgeslagen topics doe, ik reageer niet graag impulsief en na 6 jaar wachten lijkt me dat ook niet meer nodig.

Wel krijg ik dan plots weer een zoveelste uitleg waarom het toch nog steeds niet in orde is. Ik heb er eerlijk gezegd lak aan. Was er in al die voorbije jaren een kabel getrokken dan zaten we hier niet over een mast te discussiëren. Windmolens en masten zijn niet al te populair dus dat ze die hier niet met open armen verwelkomen hadden jullie toch kunnen verwachten en er zich bijgevolg dan ook op voorbereiden?

Waarom zijn die werken dus in godsnaam al uitgevoerd als er daarna nog over gediscussieerd kan worden?

De sokkel voor de mast staat er ondertussen wel en de wachtbuis naar de kast ligt al onder de grond, het verplaatsen van de mast betekent onherroepelijk weer het verschuiven op de lange termijn. Dat weet jij ook maar dat durf je ons gewoon weer niet te vertellen. Het bewijs is er eigenlijk al want volgens de toenmalige planning ging ik nu ongeveer een jaar geleden over VDSL2 beschikken en vandaag kan je ons opnieuw zelfs geen datum opgeven!?

Wat verwachten jullie nu eigenlijk?

Er bestaat wellicht wel weer een ander bulletin board dat onder medewerkers gebruikt wordt om achter de rug te bekokstoven wat er precies in plaats van de waarheid zal verteld worden maar ons eens persoonlijk contacteren om de situatie ten gronde uit te leggen, dat wat eigenlijk zou moeten gebeuren, ho maar, dat is een andere zaak.

 

*Zucht*

Het probleem is eigenlijk zo overduidelijk en schrijnend dat het gewoon weerzinwekkend is dat ik er al 6 jaar talloze uren - ondertussen wellicht dagen -  aan heb moeten spenderen, er bovendien al verscheidene datums volgens de planning zijn beloofd die vervolgens één na één overschreden werden en dat allemaal zonder enige verbetering tot op dit eigenste moment.. We zijn meer dan 2000 dagen verder..

Jullie zullen jullie slaap er niet voor laten, wij doen dat ondertussen wel. De hoop dat wij hier echt serieus behandeld, correct geïnformeerd of gepast geholpen zullen worden, die hebben jij en je collega’s al lang aan diggelen geslagen. 


De links offline halen heeft overigens geen enkele zin, ik heb alle compromitterende topics op verschillende plaatsen opgeslagen..

https://web.archive.org/web/20210628212913/https://nl.forum.proximus.be/archieven-2010-2017-44/tim-wittebrood-timwitt-uit-frasnes-lez-anvaing-en-zijn-adsl-lijn-33316

 


@TimWitt Ik begrijp dat uw vertrouwen hierdoor minder is op dit ogenblik. Ik kan zelf jammer genoeg de aanleg van VDSL2 niet versnellen en u enkel de uitleg doorgeven die ik van de verantwoordelijken krijg. Ik heb ook contact gehad met de mensen die je ombudsklacht behandelen. 

Wat betreft je snelheid moeten we deze toch beter krijgen. Je hebt ook zo’n LTE-modem om je snelheid via 4G te verhogen en dan zou je toch richting 20-max 40Mbps moeten kunnen gaan. Welke lichtjes branden er op dat toestel ? Als de lichtjes branden zoals hieronder op de afbeelding kan je eens proberen om het toestel te herstarten. Indien dat niet helpt zou ik graag een technieker ter plaatse sturen om je op die manier toch al sneller te kunnen laten surfen in tussentijd.