Wanneer een betere lijn?


Beste,

 

Ik woon in de zone 3350.

De internetlijn en en dus ook TV lijn van Proximus zijn hier van erbarmelijke kwaliteit.

Ik ben daarom overgestapt naar Telenet.

Ik heb nog de vaste lijn en twee GSM abonnementen bij Proximus

Als ik een “pack” wil nemen met een duidelijk prijsvoordeel, heb ik maar 1 keuze: telenet.

Is er op korte termijn een verbetering te verwachten?

Bedankt

Luc J


24 reacties

best altijd hier eens natrekken als nieuwe klant > http://proximus.be/internetsnelheid 

Natrekken hoeveel TV’s mogelijk zijn → klik hier

PS: Als er betere vooruitzichten zijn daar kan alleen proximus op antwoorden als ze hier maandag terug langskomen 

Beste,

 

Ik ben al +40 jaar klant en als ik de postcode 3350 ingeef krijg ik als resultaat dat er maximum 1 TV kan worden aangesloten zonder HD. Dan weet je het wel.

Inderdaad dan kun je alleen maar hopen dat iemand van proximus zelf maandag, je kan meer info geven of er in de nabije toekomst iets voorzien is 

NB: Er is ook een oplossing voor de internetsnelheid te verhogen via een 4G modem gecombineerd met xdsl van de bbox maar dat wordt (kan) niet overal geplaatst door proximus en is ook geen oplossing voor tv mogelijkheden!   

Reputatie 7
Badge +4

Ter info:

Er komt voor maandag niemand van Proximus meer langs op dit publieke forum

Ik vermoed dat u nog aangesloten bent in adsl met +/- 4 Mbps snelheid zodat u op basis van de bovenstaande test in principe 1 SD TV  zou kunnen aansluiten

Waarschijnlijk bevindt u zich in een zgn. witte/grijze zone 

https://nl.forum.proximus.be/jouw-ideeenbus-52/breedbandinternet-in-de-grijze-witte-zones-30-mbps-in-2020-oplossingen-type-xdsl-4g-proximus-versus-kpn-50101

Lijst van de straten/deelgemeenten (Overhespen van toepassing?)

https://bipt.be/operatoren/publication/de-lijst-van-de-sectoren-met-de-nis-code-de-naam-van-de-sector-de-gemeente-en-het-gewest

Eventueel kunt u nakijken welke internetsnelheid op uw adres als nieuwe klant zou kunnen halen

https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/internetabonnementen/kies-jouw-optie/speedtest-internet-connectie.html#/input

Op basis van bovenstaande vermoed ik evenwel dat het maximum 4 Mbps zal zijn (en geen minimum opgegeven wordt)

Enkel Proximus medewerkers kunnen u info verstrekken m.b.t. de plannen voor migratie naar vdsl2(vectorised) op korte/middellange termijn, ik vrees evenwel dat u voorlopig best bij Telenet blijft voor TV/internet (en dat men u geen vooruitzichten m.b.t. eventuele aanpassingen zal kunnen geven)

Sinds eind 2013 is er geen universele dienstverplichting meer voor operatoren en is het een “cost/benefit”-oefening, alhoewel de EU een minimum verplichting voor 100% 30 Mbps en 50% 100 Mbps oplegt in/voor/tijdens 2020 zodat meerdere HD TV (3) in principe geen probleem meer zou kunnen vormen

België behoort zoals gewoonlijk niet tot de beste leerlingen van klas en bv. HH A. De Croo en P. De Backer hebben laatste verantwoordelijke ministers weinig initiatieven genomen om het probleem van de witte/grijze zones uit de wereld te helpen 

De theorie is toch altijd te mooi om waar te zijn hé :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +4

Dura lex, sed lex

https://www.nu.nl/internet/5962702/eu-legt-belgie-boete-van-5000-euro-per-dag-op-voor-te-langzaam-internet.html#:~:text=5%20live-,EU%20legt%20Belgi%C3%AB%20boete%20van%205.000%20euro,op%20voor%20te%20langzaam%20internet&text=Het%20Europese%20Hof%20van%20Justitie,en%20betaalbaar%20beschikbaar%20te%20maken.

Het Europese Hof van Justitie heeft België veroordeeld tot betaling van een dwangsom van 5.000 euro per dag. De overheid in het land heeft verzuimd om breedbandinternet makkelijk en betaalbaar beschikbaar te maken.

Volgens de Europese richtlijn voor elektronische communicatienetwerken uit 2014 moet er voor alle burgers in Europa breedbandinternet beschikbaar zijn, tegen betaalbare prijzen. Vanaf 2016 moest elke lidstaat aan de richtlijn voldoen.

 

→ In 2021 is bovenstaande dus weer eens met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid verwachten

ja maar daar is iemand die op een nog altijd traag lijntje zit wel vet mee….

en pas maar op als je traag rijdt ook :wink:

Reputatie 7
Badge +4

@Martin geduld is een schone deugd 

Bv.

Proximus zal bv. adsl(2+) niet kunnen blijven ondersteunen en “het hoger management” zal willens nillens iets (een oplossing) uit zijn/haar hoed moeten toveren (ook voor de lange trage vdsl2 lijnen)

 

Voor de wetgever/regelgever volstaat het immers gewoon de verplichting in de licentievoorwaarden op te nemen ...

 

Dat zeker,  zelfs heel, maar heel veel geduld en de grootste kunst is om ze op den duur niet te verliezen ;-)

Heb hier ongeveer hetzelfde probleem. Met dat verschil dat mijn overburen en 1 vd. 2 "zij"buren VDSL kunnen krijgen, maar ikzelf en de onpare nummers lager dan het mijne enkel ADSL hebben.

Volgens een PXS technieker had het iets met de aansluiting van deze huizen (in centrale) tov. de anderen (kast) te maken.

VDSL ligt dus wel degelijk in de straat en ook aan mijn kant ervan, maar waardoor we er niet zijn op aangesloten is een raadsel, daar ik reeds vanaf 2003 ADSL klant ben...

Nu wou ik dus switchen maar…

 

Ik hoop op een oplossing (overschakeling/plaats innemen van vrije aansluiting?) op korte termijn…

 

Als die distributiekabel van de vdls’ers ook tot bij u loopt zou dit kunnen maar alleen bij Proximus kunnen ze dit weten .

Zover ik na kan zien, loopt de kabel hier voorbij, want zowel de overbuur links als rechts van mij hebben VDSL (volgens lijntest.be). 

Maar dat zou dan willen zeggen dat hij dan aan de verkeerde kant van de straat ligt ..😑

Mijn buur met VDSL is de centrale😉

 

Als ze willen kunnen ze ook een doorsteek maken om aan de overkant te geraken maar dan is nog de vraag zijn er genoeg VDSL poorten vrij , dus het komt er weer op neer dat wij maar kunnen gissen wat eventueel zou mogelijk zijn, maar  de uiteindelijke mogelijke oplossing van Proximus moet komen.

Reputatie 7
Badge +4

@ADSL'erke nakijken welke minimaal gegarandeerde internetsnelheid u op uw adres als nieuwe klant zou kunnen halen

https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/internetabonnementen/kies-jouw-optie/speedtest-internet-connectie.html#/input

Als ik het goed begrijp zijn er ook aan uw kant van de straat vdsl-aansluitingen op de adressen met een hoger huisnr.

Dit kan de maken hebben met de afstand tot de LEX of KVD/ROP, adsl(2+) kan (eventueel) ook vanuit de straatkast geleverd worden

Maar het kan evengoed zijn zoals reeds aangestipt door @Martin dat de straatkast (nog) dient te worden uitgebreid om bijkomende lijnen vdsl2 te ondersteunen 

Op voowaarde dat de kwaliteit van de distributiekabel voldoende is (verzwakking) is vdsl2 op dit ogenblik tot op een afstand van +/- 3 km mogelijk weliswaar met een beperkte startsnelheid van +/- 8 Mbps

Misschien kunnen Proximus medewerkers vanaf maandag u informatie verschaffen m.b.t. de planning op korte termijn voor uw locatie

 

ik denk het ook dat er maar zinnig woord, uitleg , evt oplossing kan komen en die is van Proximus!

@Martin , @M_016  Bedankt voor alle info. Ik vind het enorm balen dat mijn ene buur VDSL heeft (telefooncentrale PXS), mijn andere buur niet (is PXS klant en kan enkel ADSL...maar is niet tevreden) en 5 huizen verder heb je terug VDSL. Het is net of ik op een ADSL-eiland zit (en dat is geen temptation...).

We zullen maandag hopelijk iets meer weten, zowel voor mijn buur als voor mij.

 

Tx

louter ter bijkomende info wat hier allemaal reeds gepost werd :

✠ NOG op EEN TRAGE ADSL LIJN

Ik vrees dat zo'n lijst niet bestaat; een dergelijke oplossing xdsl&4G “Tessares” wordt voor zover mij bekend “case by case” aangeboden
(=geen standaard/commercieel product spijtig genoeg)

De vereisten zijn vermoed ik dat er een voldoende 4G dekking is op uw locatie en de betrokken Poximus antenne voldoende capaciteit heeft
(dwz +/- slechts een beperkt aantal gebruikers in de regio kunnen de oplossing bekomen)
Suggestie 1:
Kijk na wat Proximus qua snelheid kan bieden op uw adres als nieuwe klant via
https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/internetabonnementen/kies-jouw-optie/speedtest-internet-connectie.html#/input
Controleer of er voldoende 4G dekking is op uw locatie 
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_map_network/particulieren/support/internet/internet-onderweg/surfen-met-5g-4g-of-3g/kaart-met-het-netwerkbereik.html
Atlas Mobiel (Bipt) https://www.bipt-data.be/nl

Kijk na of er beter aanbod is op uw adres via teledistributie (theoretische snelheid op adres)
https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/mijn-gemiddelde-haalbare-breedbandsnelheid/
Indien u van Proximus geen aangepaste oplossing kunt bekomen (+/- 30 Mbps EU richtlijn 2020 100%) en er is ook geen correct aanbod via teledistributie,
lijkt het mij aangewezen een formele klacht in te dienen bij de ombudsdienst telecommunicatie
 http://www.ombudsmantelecom.be/nl/onthaal.html?IDC=36
Suggestie 2
Indien voldoende dekking 4G Proximus eventueel een mobiel abo 5G Unlimited overwegen, 
dit is ook geldig voor o.a. 4G (met gebruik tethering op mobieltje of een 4G router)
https://www.proximus.be/nl/id_cr_msub/particulieren/mobiel/gsm-abonnementen.html
tethering = moile hotspot:
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mob_hotspot/particulieren/support/internet/internet-onderweg/surfen-met-5g-4g-of-3g/uw-gsm-of-tablet-als-mobiele-hotspot-instellen.html
Ook Orange (Flybox Huawei 4G router) en Telenet/Base (Tadaam Huawei 4G router) bieden 4G gebaseerde oplossingen indien voldoende dekking
https://www.orange.be/nl/producten-en-diensten/flybox
https://www.tadaam.be/

 

Tijdelijke oplossing mijn aansluiting nog altijd niet in orde geen internet 

cfr: https://nl.forum.proximus.be/klachten-54/tijdelijke-oplossing-50423
Ik zou klacht neerleggen bij de ombudsdienst telecommunicatie zodat op zijn minst Poximus
een intern onderzoek moet starten  om uitleg te kunnen geven en na te gaan hoe bovenstaande
en andere gelijkaardige problemen met niet opdagende technici mogelijk zijn  
(en desgevallend de betrokkenen  intern of extern kan sanctioneren)

Nu ondertussen bent u natuurlijk niet geholpen: mogelijke oplossingen:
- kijk uit naar een andere provider
eventueel kunt u naast een een aansluiting via telefoniekabel opteren voor teledistributie (coax)
- of als het snel moet gaan via 4G mobiel
zoals;
- Orange Flybox internet@home  (toestel en abo kunt u desvallend online bestellen
   en wordt op enkele dagen geleverd)
- (Telenet) Tadaam internet & TV (idem online bestellen)
- of Proximus abo 5G unlimited  ook van toepasssing voor 4G  
(te gebruiken in uw smartphone met tethering naar PC/laptop/tablet
of via een apart aan te schaffen 4G router zoals Fritz!box 6890 of Huawei B525)
https://www.proximus.be/nl/id_cr_msub/particulieren/mobiel/gsm-abonnementen.html
https://www.orange.be/nl/producten-en-diensten/flybox?msclkid=e8d4045f678e122d7d805a9b438bb81c&utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=b2c-act-nl-flybox-overview-alwayson-bra-orange&utm_term=orange%20flybox&utm_content=Flybox
https://www.tadaam.be/
https://www.coolblue.nl/product/779383/huawei-b525s-23a.html
https://www.coolblue.be/nl/product/803132/avm-fritz-box-6890-lte-international.html
&
Op het Fr-forum werd soms bij vertraging in aansluiting of herstelling een gratis datavolume (tot 3TB!) 
toegevoegd aan een bestaand mobiel Proximus-abonnement van de klant.

 

Geen VDSL Poorten meer vrij in de ROP
Als het aantal voorhanden aansluitingen (“poorten”) in de straatkast (ROP) volzet is,
is het de vraag of er een uitbreiding voorzien is in de nabije toekomst er dient,
anders dient er te worden gewacht op een opzegging door een andere klant, 
en dat wil zeggen dat er aan u heel moeilijk of geen vooruitzichten kunnen gegegven
worden door de proximus helpdesk!

Je kunt natuurlijk ook uitkijken naar een andere oplossing, zoals:
- teledistributie coax: Telenet/Orange)
- 4G (mobiel: Orange Flybox, Tadaam, Proximus 5G Unlimited ook bruikbaar voor 4G > 
https://www.proximus.be/nl/id_cr_msub/particulieren/mobiel/gsm-abonnementen.html 
&  samen met tethering > 
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mob_hotspot/particulieren/support/internet/internet-onderweg/surfen-met-5g-4g-of-3g/uw-gsm-of-tablet-als-mobiele-hotspot-instellen.html

 

Reputatie 4
Badge +1

Voor de wetgever/regelgever volstaat het immers gewoon de verplichting in de licentievoorwaarden op te nemen ...

 

Neen dat volstaat niet.

Lidstaten zijn volgens de richtlijn verantwoordelijk voor het investeren in de digitale infrastructuren om dit mogelijk te maken.

Indien de operatoren (om commerciële redenen) niet willen investeren om afgelegen gebieden van snel internet te voorzien, moet de staat er voor zorgen …

Vandaar de (terechte) boete. Alleen jammer dat wij (de belastingbetaler) er moeten voor opdraaien :worried: .

Reputatie 4
Badge +1

Zover ik na kan zien, loopt de kabel hier voorbij, want zowel de overbuur links als rechts van mij hebben VDSL (volgens lijntest.be).

 

ja, dat kan allemaal.

Zoals je wellicht weet ligt de kabel die van de ROP/KVD komt in een lus. Als je in het midden van die lus zit, kan je pech hebben.

De gebuur links krijgt zijn signaal van de ene kant, de gebuur recht krijgt zijn signaal vanuit het andere uiteinde. Beide gebuurs zijn dus “dichter” bij de ROP, hoe gek dat ook klinkt :slight_frown: .

 

Maar misschien kan je toch VDSL2 krijgen. Vorige week was hier nog iemand op het Forum waarbij de Proximus medewerker zijn lijn vanop afstand heeft overgezet van ADSL2+ naar VDSL2

Korte onderbreking en zijn B-box3 syncte op VDSL2 :slight_smile:

 

@philippe_d ik kan inderdaad niet goed volgen, moeten die buren links en rechts dan niet veel verder van ADSL'erke afgelegen zijn of liggen tussen de buren links en recht de kabel in een rol opgerold onder de grond ! want hoe kan die afstand dan zoveel groter zijn dan zijn buren? of bedoel je buren links en rechts van hem aan de overkant van de straat?

Even ter verduidelijking. Een buur aan mijn kant vd. straat heeft geen vdsl. De andere buur (ook aan mijn kant van de straat) heeft vdsl (dat is tevens ook de telefooncentrale, ttz. een een mijn beide buren is PXS...). Als ik verder ga hebben alle huizen aan een zijde (en aan mijn straatkant gelegen) van die centrale vdsl... De andere zijde (en aan mijn straatkant gelegen) niet… (voor ong. 8 huizen).

 

De overburen hebben allemaal vdsl, ongeacht of ze links of rechts van het gebouw van de centrale wonen…

 

@philippe_d : die lussen, zijn die gesloten (cirkelvorm) of is het begin niet verbonden met het einde (soort omega-vorm)? 

Groetjes

 

Reputatie 7
Badge +4

@ADSL'erke een “omega”-vorm

Elke aansluiting  beschikt normalerwijze 2 koperparen 1 in gebruik en 1 niet gebruikte/aangesloten “reserve” het zgn retourpaar

Een dergelijke lus vertrekkende vanuit de straatkast (KVD/ROP) kan 1 of meer straten (of delen van straten) dekken

Het is dus in principe mogelijk dat bv. huizen aan uw kant en aan de overkant van de straat met een kleiner huisnr dichter bij de straatkast gelegen zijn en aansluitbaar zijn in VDSL2 terwijl huizen aan uw kant van de straat en aan de overkant met een hoger huisnr dit nog niet zijn omwille van de grotere  te overbruggen afstand en er dus een soort “adsl-eiland ontstaat”

Maar zoals reeds eerder gezegd er kunnen ook andere redenen zijn zoals bv. KVD/ROP volzet en uit te breiden

Enkel Proximus-medewerkers kunnen u inlichten m.b.t. de planning op korte/middellange termijn voor uw buurt

Reputatie 7
Badge +4

@philippe_d 

Lidstaten zijn volgens de richtlijn verantwoordelijk voor het investeren in de digitale infrastructuren om dit mogelijk te maken.

Indien de operatoren (om commerciële redenen) niet willen investeren om afgelegen gebieden van snel internet te voorzien, moet de staat er voor zorgen …

Vandaar de (terechte) boete. Alleen jammer dat wij (de belastingbetaler) er moeten voor opdraaien 

Ik vrees dat bovenstaande bv. niet direct in lijn is met onderstaande

https://op.europa.eu/webpub/eca/special-reports/broadband-12-2018/nl/

Overheidsinvesteringen in breedband door de lidstaten zijn, net zoals andere vormen van investeringen, onderworpen aan de staatssteunregels, die bedoeld zijn om verstoring van de mededinging als gevolg van overheidssteun te beperken38. De richtsnoeren inzake staatssteun voor breedband werden in 2009 vastgesteld en in januari 2013 herzien. Zij geven aan welke ruimte er is voor overheidsoptreden met betrekking tot breedband met snelheden van 30 Mbps door verschillende gebieden als zwart, grijs of wit aan te merken, afhankelijk van de mate waarin er sprake is van mededinging bij het bieden van dekking39. De witte gebieden komen in beginsel in aanmerking voor staatssteun. In de grijze gebieden moet de Commissie een gedetailleerdere analyse verrichten om na te gaan of overheidsoptreden noodzakelijk is. In zwarte gebieden worden breedbanddiensten onder concurrerende voorwaarden aangeboden en is staatssteun alleen onder bepaalde voorwaarden toegestaan, waaronder de kwestie of er een “sprongsgewijze verandering” in de dienstverlening wordt bewerkstelligd.

=Staatsteun mag soms maar dient tot een noodzakelijk strikt minimum te worden beperkt

De lidstaten zijn verplicht de Europese Richtlijnen om te zetten in de nationale/regionale wetgeving, zij zijn evenwel niet verplicht de infrastructuur te realiseren of te subsidiëren

Er is geen enkele reden waarom zoals bv. reeds het geval is voor mobiele netwerken in de licenties verplichtingen voor dekking en of debiet zouden kunnen opgenomen worden.

Toegegeven ook voor mobiele netwerken is er tot op heden geen 100% dekking verplicht.

Er is evenwel niets dat belet dat de wetgever een nationale of regionale universele dienstleverancier aanduidt en dat deze een vergoeding ontvangt vanuit een door de sector te financieren universeel fonds.

Het principe van universele dienstleverancier en universeel fonds zijn reeds jaren voorhanden in de Belgische wetgeving.

Tot eind 2013 had “Belgacom” deze verplichting maar werd tenzij vergissing mijnentwege het universeel fonds nooit geactiveerd

Kortom er is in principe geen reden om de belastingsbetaler hiervoor te laten opdraaien, de toestand van onze overheidsfincanciën is trouwens reeds voldoende problematisch

 

@ADSL'erke Iemand van Proximus zou aan de achterliggende dienst moeten laten onderzoeken wat er voor u mogelijk is nu of in de nabije toekomst want anders ga je echt niet veel wijzer worden. Hier probeert iedereen de zo gezegde eventuele reden uit te vissen wat de reden zou kunnen zijn,  wat natuurlijk allemaal heel leerrijk is, maar zo komt er geen oplossing en ook geen 100% duidelijk reden waarom er nog geen oplossing mogelijk is of wanneer er eventueel een oplossing zou kunnen komen.

@Proximus Kun je voor ADSL’erken aan de specialisten vragen om wat meer uitleg en eventuele oplossingen, zodat hij tenminste toch weet waar hij aan toe is, wie weet krijg je antwoord dat ze bezig zijn met glasvezel te leggen in zijn straat :wink::relaxed:

Reageer