Vraag

Vraag rond Fiber installatie

  • 18 May 2021
  • 3 reacties
  • 132 Bekeken

Hallo,

Ik heb recent Fiber laten installeren. Helaas hebben de installateurs de fiber lijn op mijn eerste verdieping geïnstalleerd waardoor ik op het gelijkvloers met een veel zwakkere connectie zit dan vroeger. En laat net daar TV, Sonos boxen en diverse andere toestellen geïnstalleerd staan waar 90% van mijn connectie voor dient,...

Proximus heeft dit tijdens de installatie “opgelost” door mijn Develo stekkers te gebruiken die ik vroeger in de omgekeerde richting gebruikte (verdieping 0 => verdieping 1).

Helaas is dit nu niet werkbaar. Ik heb beneden amper 10 a 20 MBPS wat veel te weinig is voor al die toestellen en belachelijk is nadat mij Fiber werd opgedrongen.

Omdat ik via Proximus geen oplossing kreeg aangereikt ben ik zelf aan de slag gegaan met een mesh netwerk. Dit heeft het probleem grotendeels opgelost. Ik heb op de meestal plaatsen in mijn huis nu 200-300 mbps. (Ja, ik weet dat ik beter een kabel zou moeten laten trekken tussen de verdiepen maar ook daar wacht ik al bijna 2 weken op een beloofde offerte)

Er is echter nog 1 groot probleem. Mijn TV moet ik helaas nog steeds via de ethernet aansluiting van de Devolo stekker laten connecteren. Wanneer ik dit probeer te vervangen door een kabel in de ethernet poort van de mesh satelliet werkt de tv wel nog maar blijft hij steevast hangen tijdens het zappen en komen sommige zenders niet door. Zwart scherm of geen verbinding. Andere zenders werken wel. Wanneer ik de kabel in een laptop insteek en test vanuit zowel de Devolo als mesh satelliet stel ik nochtans vast dat de mesh aansluiting minstens 20x sneller is (!!!) en vanuit dezelfde IP range komt (192.168.1.X).

Ik zou uiteraard de trage Devolo willen afschaffen maar voorlopig laat ik die noodgedwongen in leven voor de TV. Wat zou de oorzaak kunnen zijn de bekabeling vanuit een trage Develo ethernet wel stabiele tv geeft in tegenstelling tot deze vanuit een mesh satelliet die 20x sneller is en op de laptop bij testing een beter resultaat geeft ? Zeer frustrerend...


3 reacties

Heb je toevallig een v7 decoder

speedtest kan goed zijn als er hier en daar een pakketjes verloren gaan door de correctie die er gebeurt,  bij TV multicasting wordt een verloren pakket niet gecorrigeerd.

Bedankt voor je reactie.

 

Ik zie op de decoder een sticker met “V5 compact”.

Dus het zou kunnen dat dit vanuit een mesh satelliet nooit kan werken ?

de V7 en V6 zeker niet en vermoed voor de V5-compact ook niet meer als de eerste node van het mess sysyteem als router werkt, omdat deze decoders de bbox moeten zien , daarom zou de eerste node als switch bv moeten kunnen ingesteld worden. Een mesh systeem is bedoeld om overal wifi te hebben maar daarmee is ook alles gezegd! Als je niet overal bekabeld kunt werken is een access point nog het beste maar dan heb je vanaf de bbox of switch als ene tussen staat, een utp nodig om het AP te verbinden.

Reageer