Vraag

vooraanleg geraakt maar niet in orde (sinds 6/09/19 aangevraagd)

  • 19 January 2020
  • 22 reacties
  • 651 Bekeken

Reputatie 1

Ik heb op 6 september via de site een aanvraag 'vooraanleg' ingediend (920981197).  De lassers zijn eind september gekomen, maar vertelden mijn elektricien dat ze niets konden doen.  De kabel ligt aan de andere kant van de weg.  Ik kreeg een mail dat het probleem later zou worden opgelost.  Er moest iemand anders komen.  Mijn elektricien had de nodige kabels voorzien zoals te vinden op jullie site,  binnen en buiten.het is ongeveer 100m tot aan de rooilijn.  

Daarna niets meer gehoord van jullie.  Aangezien de verhuis nadert,  ben ik in december opnieuw beginnen te bellen.  Uiteindelijk heeft er mij iemand een casenummer gegeven (44014531) zodat het vlotter zou gaan als ik belde..…

Er zou ook al iemand ter plaatse zijn geweest,  een onderaannemer.  Maar het is nog steeds niet aangesloten.  Woensdagavond kreeg ik te horen dat ik moest terugbellen als de techniekers aanwezig zijn, tussen 8 en 17u.  Dus ik heb vrijdagochtend gebeld.  Na 2 keer doorschakelen,  heb ik 2 uur aan de lijn gehangen zonder dat er nog iemand opnam.  Ik heb het dan opgegeven.  

Wij moeten tegen 20 maart verhuizen,  kan iemand me aub helpen?  Wat kan ik nog meer doen?  Of moet ik een nieuwe kabel laten leggen,  aangezien Telenet niet dezelfde kabels gebruikt?

 

HELP

 

 


22 reacties

Ter info: morgen komen de medewerkers van Proximus zelf, hier terug langs om dit verder op te volgen en wat de huidige stand van zaken reeds is.

Reputatie 7
Badge +4

Dag mieke_kan6,

Ik zie dat er een dossier (44318953) volop in behandeling is.
Mijn collega is er volop mee bezig al zal je zeker op de hoogte brengen.

Alvast de excuses voor het wachten.
Mvg, KoenN

Reputatie 1

Dag Koen,

kan je mij vertellen wanneer ik ongeveer een antwoord mag verwachten?  

mvg, Mieke

 

Reputatie 7
Badge +3

@mieke_kan6 Ik zie dat het dossier inmiddels gesloten werd met de info dat deze aanvraag helaas technisch onmogelijk is. Je zou hierover ook info per e-mail hebben ontvangen. Groetjes, Antonella

Reputatie 4
Badge +1

Best nog eens herbekijken AntonellaD.
Een Proximuskabel die de overkant van de straat ligt kan m.i. nooit een reden zijn om “(definitief) Technisch Onmogelijk” te zijn.
Er zijn honderden aansluitingen in dienst naar de overkant van de weg via een “onderboring” die enkel mag uitgevoerd worden door de nutsmaatschappij en hun sowieso verplicht gecertificeerde aanmemers.
Het klopt dat er voor een onderboring een héél strenge veiligheidsprocedure geldt maar dit kan enkel een vertraging veroorzaken van 2 tot maximum 3 maand voor het inwinnen van de exacte ligging van gevaars-nutsleidingen (Hoogspanning, Fluxis etc.) én te respecteren afstanden. 

Reputatie 1

Beste Antonella, 

Ik heb geen mail ontvangen.   En ben dan ook geschrokken dat het dossier gewoon is gesloten zonder dat ik weet waarom.  Dankzij de reaktie van snor weet ik nu de reden. 

Kan je mij alsnog de mail met reden sturen? 

Gaat mijn dossier herbekeken worden zoals snor voorstelt?

 

Reputatie 4
Badge +1

Volledigheidshalve:
Een boring naar de overkant van de straat kan idd nooit een !!blijvende reden zijn voor “Technisch onmogelijk”. 
Indien er een andere reden zou zijn dan hoort u dit destemeer te vernemen.
We duimen voor succes én zijn benieuwd naar het Proximus antwoord en -gevolg. 

ik had mij ook al af gevraagd hoe weet Snor dat dit de reden is, ik denk niet dat dit echt de reden is want dit valt toch  nog voor dat dit moet gebeuren, is trouwens ook vroeger bij mijn zus moeten gebeuren.

Reputatie 7
Badge +3

@mieke_kan6 

Beste,

excuses, ik laat nog even navragen;

ondertussen heb ik een andere collega ook vernomen dat een boring onder de straat door vreselijk duur is.

Dus het zou wel kunnen dat dat niet meer wordt uitgevoerd om 1 klant aan te sluiten.  Maar ik vraag verder na bij de techn dienst.

Jammer dat onze collega van het dossier niets heeft laten weten.  Zo hoort het niet. 

vriendelijke groeten

Tina 

@Snor je gaat op den duur toch gelijk hebben ! hoe wist jij dat :relaxed:

Reputatie 7
Badge +4

Geen grondboringen meer… dit zou mij “vrij eigenaardig” lijken … hier zou het niet anders kunnen: gas, water en telefoonkabel enerzijds ondergronds aan de ene kant van de straat en anderzijds elektriciteit en kabeldistributie (tot nader order) als luchtlijnen aan de andere kant van de straat

 

 

 

 

verwonderd mij ook maar wie weet zit er nog een bunker onder de grond waar ze door moeten :wink:

Reputatie 1

Beste,

ik zou graag een mail ontvangen met de reden van niet aansluiten.  ik heb, zoals gevraagd bij een nieuwe aansluiting,  een kabel gelegd tot aan de rooilijn (meer dan 100 m) en alle kabels in huis zijn telefoonkabel.  ik wil nu wel weten wie mijn kosten gaat vergoeden.  in september vorig jaar kwam er iemand om mij aan te sluiten.  en als voorbereiding moet je dat allemaal doen.  en nu zou het niet mogelijk zijn?  te duur?  wat moet ik dan zeggen?

bovendien zit er niets onder de weg:  er is geen gasleiding,  geen waterleiding en geen riolering aanwezig in onze straat.  enkel elektriciteit (bovengronds dan nog) en telefoon (???).   maar volgens mij is dit nog niet eens onderzocht.  het dossier wordt gewoon gesloten. klantvriendelijkheid???

de vorige eigenaars hadden volgens mij telefoon,  ik dacht bovengronds samen met de elektriciteit.  maar het huis is afgebroken,  en heb geen idee waar de kabel is gebleven.

ik vrees dat als ik internet/tv/telefoon wil hebben als we verhuizen,  nu eerst via telenet ga moeten aansluiten?? dan heb ik 2 keer kosten.  pfff.  ik was er nochtans vroeg bij:  6 september heb ik de aanvraag gedaan.  zo frustrerend.  

ik hoop snel op een concreet voorstel tot oplossing.  mijn gsmnummer staat in het dossier vermoed ik?

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@mieke_kan6 Dit stond als commentaar bij de afsluiting van uw dossier 44318953klant heeft smarttube voorzien van woning tot aan de rooilijn +- 150m maar aan de kant van de woning loopt er geen blokkabel.Enkel maar aan de overkant van de betonweg die 3m breed is.Dit is een technisch onmogelijk omdat Proximus geen oversteken meer doet. Indien onze collega Tina meer verneemt of een eventuele oplossing heeft dan zal deze u hiervan op de hoogte brengen.Alvast onze excuses voor het ongemak.Groetjes,Joel

Reputatie 1

@tina.b ,

ik heb je een berichtje gestuurd.  graag antwoord tegen dit weekend.

bedankt

Reputatie 4
Badge +1

Op de Proximus site “Nieuwbouw of verbouwing” vind ik geen clausule
“technisch onmogelijk omdat Proximus geen oversteken meer doet”

 https://www.proximus.be/nl/id_cr_building/particulieren/verhuizen-zonder-zorgen/je-gaat-bouwen.html
 

  • Dat een boring niet kan uitgevoerd worden voor de forfaitaire 90€ is evident.
  • Een partikulier mag uiteraard nooit zelf  werken uitvoeren op het openbaar domein en al  zeker geen boringen onderworpen aan terecht zeer strenge veiligheidsvoorschriften sinds het drama in Ghellingen. Zelfs als er geen Gas of hoogspanning ligt moet elke nutsmaatschappij officieel bevestigen aan Proximus én aannemer dat ze’r geen leiding hebben.
    Zie  https://www.geopunt.be/catalogus/applicationfolder/klip/klip,-c-,%20lees%20meer

    Er zijn in België een honderdtal “gecertificeerde aannemers” voor nutswerken (gas, water, hoogspanning, laagspanning, Telenet, Proximus, etc.) op openbaar domein. De meeste beschikken over een multicertifikaat (gas, water, proximus, telenet, ...).
    Het ideale scenario is sowieso een boring die uitgevoerd wordt door één aannemer tbv alle nutsleidingen om de woning aan te sluiten.
     
  • Concreet Mieke
    Kreeg u een raming van Proximus voor de extra kost voor het uitvoeren van de boring?
    Zoniet best snel officieel vragen.
    nb: bij mijn weten rekent elke nutsmaatschappij extra kosten aan voor een bijzondere (bv. oversteek, flitsspaal, luchtkwaliteit, etc.) aansluiting.
     
     
Reputatie 1

@Snor ,

Bedankt voor je goede raad!

Je gaat het nooit geloven,maar gisteren is de aansluiting uitgevoerd!  Ze hebben de draad van de vorige eigenaars gevonden aan onze kant van de weg en die aangesloten.  Nu hopen dat het signaal ok is.

Ook een dankjewel voor @tina.b t,  je hebt gedaan wat je andere collega's aan de telefoon niet konden. 

Een bedankt voor iedereen die reageerde!  

Groetjes!

Reputatie 4
Badge +1

Zoveel te beter.
Uw case en mijn raad zal de komende jaren nuttig blijven voor toekomstige gelijkaardige (extra werken en -kosten bovenop forfait) bijzondere aansluitingen.

“I.v.m. signaal OK” kan u thans reeds checken hoeveel (HD)TV’s en Internet Speed  Proximus u minimum zal leveren.
Aangezien de lijn op het nieuw adres nog niet actief is kan u reeds checken op !!adres … Nieuwe klant. 
We zijn benieuwd wat de checks opleveren.

Reputatie 1

@tina.b ,

Blijkbaar zit het venijn hem in de staart...nu blijkt de lijn niet ok te zijn 😣  

De factuur van de aansluiting lag wel binnen de 5 dagen in mijn bus.  Dus ietsje sneller dan de 5 maanden wachten voor de aansluiting.  

Kan je ervoor zorgen dat ik die factuur niet moet betalen?  

Reputatie 4
Badge +1

Wat houdt dat juist in “lijn niet OK”

  • SDTV  ipv HDTV?
  • Download lager dan minimum gegarandeerd  via check?  

 

Dat je geen bandbreedte genoeg hebt om HD TV te kunnen weergeven 

Kan zijn omdat je lijnsnelheid te laag is of dat je bv decoders omgeruild hebt en deze niet van je lijn gedeactiveerd werd zodat die bandbreedte reserveert en er geen bandbreedte meer genoeg is voor je nieuwe ruildecoder die je aangesloten hebt.

Reputatie 7
Badge +3

@mieke_kan6 

De tegenboeking van de vooraanleg werd al gedaan op 5 februari.  Je zou die ondertussen in de bus gehad moeten hebben ?

Wat de lijnkwaliteit betreft : ik ga eens navragen of er verbetering/aanpassing infrastructuur mogelijk is.

mvg,

Tina

Reageer