Skip to main content

Sinds een korte tijd heb ik een vervelend probleem: de mails verzonden via de webmail komen in “verzonden” items terecht maar verdwijnen systematisch na een tijdje. Ze zijn ook nergens terug te vinden in de prullenbak of dergelijke en daardoor ben ik al deze mails kwijt denk ik.

Naast webmail gebruik ik eveneens de App op verschillende toestellen (tablets en smartphone). Deze mails komen bij verzending in andere mailboxen terecht (sent, sent mail en verzonden items) en deze blijven wel degelijk behouden. Voor zover ik kan uitmaken zijn de settings op deze toestellen correct (IMAP).

Alvast bedankt voor advies.

@Wim38  Na hoelang verdwijnen je emails? Heb je de instellingen van de webmail al eens nagekeken?


@DaisyS : de enige mails die ik nog terug vind in de box dateren van na 10 december, alle voorgaande zijn verdwenen.

In de instellingen van de webmail vind ik, voor zover ik kan vinden, geen settings terug betreffende behoud van verzonden mails gedurende een bepaalde periode. Bij mijn weten heb ik ook recent niets gewijzigd aan deze settings.


@DaisyS : de enige mails die ik nog terug vind in de box dateren van na 10 december, alle voorgaande zijn verdwenen.

In de instellingen van de webmail vind ik, voor zover ik kan vinden, geen settings terug betreffende behoud van verzonden mails gedurende een bepaalde periode. Bij mijn weten heb ik ook recent niets gewijzigd aan deze settings.


je hebt verschillende mailboxen zie ik
ondervind je dit met alle mailboxen of maar met 1 ?


@jonathandr De andere mailboxen worden gebruikt door de kinderen maar worden nooit gebruikt om mails te versturen via de webmail (zij gebruiken enkel de mailApp op de tablet of smartphone) dus daar heb ik geen ervaring mee. Ik zal het voor de zekerheid navragen maar, tenzij tegenbericht,  mag u ervan uitgaan van niet.


Deze morgen de klantendienst van Proximus aan de lijn gehad betreffende probleem in onderwerp.

Het antwoord was enigszins voorspelbaar “wellicht door het gebruik van verschillende Apps op verschillende toestellen, zal er een fout geweest zijn bij de synchronisatie waardoor er mails zijn verloren gegaan”. Daarom wordt aangeraden om de Proximus App te gebruiken. Daarenboven “de enige manier om eventueel mails te recupereren is een IT-specialist raadplegen”.

Nog een paar bedenkingen hierbij:

  • het gebruik van deze specifieke App wordt nergens aangeraden. Integendeel, op de site van Proximus vindt men expliciet Info mbt het gebruik van andere mailApps;
  • Ondertussen heb ik ook gemerkt dat voor verzonden items vanaf één van de devices de bijlagen zijn verdwenen.

Conclusies en suggesties

  • indien de diensten van Proximus op dat vlak onvoldoende betrouwbaar zijn, zou men toch verwachten dat men specifiek aanraadt om enkel en enkel de mailApp van Proximus te gebruiken;
  • Men zou ook verwachten dat er dan op zijn minst een oplossing bestaat om op regelmatige momenten een lokale backup te maken van zijn mails in één of andere bestandsvorm. Voor zover ik weet, bestaat er geen manier om Proximus mails te exporteren. De enige oplossing die ik zie is systematisch een kopie van alle mails doorsturen naar een tweede provider (vb. GMail) om daar een backup op te bouwen;

Bijkomende suggesties en reacties zijn welkom in de hoop dat Proximus hiermee aan de slag gaat. Ik hoop ook dat dit het correcte forum is om dergelijke suggesties te lanceren: buiten de klantendienst en dit forum zie ik niet direct waar ik anders met mijn grieven terecht kan.

 


FYI: voorstellen en verbeteringen kun je altijd hier op het forum posten onder de rubriek “Ideeënbus”


@Wim38 Er zijn in de webmail zelf inderdaad geen instellingen om je sent items na een bepaalde tijd te verwijderen. Als de apps op de andere toestellen via IMAP ingesteld zijn is het wel zo dat je mails in de webmail verdwijnen als je ze op 1 van die toestellen verwijderd. Zou dit eventueel het geval kunnen zijn ?


@HadewychT: Bedankt voor deze input maar ik kan mij niet voorstellen dat ik alle verzonden mails per ongeluk zou hebben verwijderd via de Apps op andere toestellen. Het zal wellicht een mysterie blijven. Proximus heeft mij aangeraden om enkel te werken met de Proximus mailApp, die ik ondertussen ook op al mijn toestellen heb geïnstalleerd. Hopelijk blijven de problemen nu achterwege.