Vraag

Verlaging internet snelheid.

  • 7 December 2022
  • 9 reacties
  • 145 Bekeken

Reputatie 4
Badge +2
  • Grand Master
  • 245 reacties

Sinds enkele weken is mijn internet snelheid verlaagt van 90 naar 75 Mbps.

Wat kan hier de reden van zijn ?

Heb reeds de modem herstart, maar zonder resultaat.

 


9 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Waarschijnlijk een gevolg van “een DLM-beslissing” op basis van automatisch lopende testen/metingen voor xdsl-aansluitingen die tot doel hebben dat klanten met koperparen in de zelfde distributiekabel elkaar storen (bv. nieuwe klanten, interventies/reparaties van Proximus)

 

Via de Bboxtool voor een Bbox3(v+) van het Sagemtype kunt als user met het user password voorhanden op de Bbox via een PC/laptop Windows in afwachting van een reactie van een Proximus moderator zelf een beter beeld van de situatie van uw aansluiting bekomen

 

Bv.

 

current bit rate = huidige snelheid down/up in Mbos

indien de noise margin groter dan 10 dB is in principe een automatische snelheidsverhoging via DLM mogelijk (na enkele dagen/weken)

wat je evtueel wel kan proberen is een automatische lijntest 

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je op myproximus of ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart (TBF).
    - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel (50/15?), waarna DLM terug opgestart wordt.

TBI:  Lage downloadsnelheid | Proximus Forum

Reputatie 4
Badge +2

@M_016 Ik kan deze test niet doen, heb geen Sagem Bbox.

@Martin Lijntest gedaan, maar geen verhoging.

 

Reputatie 7
Badge +4

Dit lijkt mij een profiel 85/30 (→ +/- 78/27 netto down/up)

Ik vrees dat u met een Bbox type Technicolor zult moeten wachten op een Proximus moderator om te kijken of uw profiel eventueel manueel kan verhoogd worden zonder verdere automatische DLM acties te moeten afwachten (mogelijkheden: startprofiel 70/30 → 85/30 → 100/30 voor uw lijn vermoed ik)

@M_016 Ik kan deze test niet doen, heb geen Sagem Bbox.

@Martin Lijntest gedaan, maar geen verhoging.

 

Het is ook niet altijd zo dat de verhoging direct gebeurt maar zoals door M_016 aangeeft kunnen PX forummedewerkers verder natreken wat de evaluatie van de DLM aangeeft.

Reputatie 4
Badge +2

@ De specialisten:

Ik heb onlangs een derde telefoon aangesloten op de NTP in mijn garage waar de lijn binnenkomt.

De andere 2 telefoons zijn aangesloten op de NTP in de woonkamer, waar ook de modem is aangesloten op de GSL filter.

Kan dit een oorzaak zijn van de verlaging in snelheid ?

 

als je hem aansluit op de twee RJ11 stekkers van de NTP2007  (waar je TF2007=DSL-filter stekker op ingeplugd is) of op het groen klemmenblokje TF,  kan dit geen kwaad.

 

Reputatie 4
Badge +2

@Martin 

Bij mij staan 2 NTP (in de garage en in de woonkamer).

Telefoons zijn aangesloten via RJ11.

 

dan zal inderdaad je telefoon op de eerste NTP in de garage voor problemen zorgen op VDSL/snelheid 

Je kunt dit gewoon testen door deze los te leggen.

En dan een lijntest uitvoeren (als dit ondertussen werkt, sommigen melden dat dit niet werkt) , gewoon even proberen anders kunnen de PX moderatoren deze uitvoeren voor u .

Dan de speedtest eens doen maar zou kunnen dat je ook enkele dagen moet wachten tot de snelheidsverhoging komt (die door de DLM wordt toegekend na analyse) na uitvoering van de lijntest.

Reageer