Vraag

vaste lijn voor alarmmelding na fiberaansluiting

  • 26 January 2024
  • 8 reacties
  • 147 Bekeken

Ik heb de mogelijkheid om de overstap te maken naar Fiber.

Prijskaartje: +- € 2500

Vernieuwen van mijn alarmsysteem, ga ik niet doen.

Voor alle alarmsystemen die ouder zijn dan 5 - 6 jaar is er geen telefoonverbinding met fiber mogelijk. De koperen verbinding wordt afgesloten.

Ik denk dat het hier over heel veel klanten gaat.

Werkt Proximus hiervoor aan oplossing ?

 

Walter 

 


8 reacties

Ter info:

Ik weet waarom je voor fiberaansluiting moet betalen bij mijn weten is dit toch nog gratis? 

Sluit jouw woning aan op fiber - Supersnel internet | Proximus

Telefoon aansluiten op de bbox4 / Telefoon aansluiten op bbox4

 


Vermoedelijk vraagt de installateur 2500€ voor de aanpassing van het alarmsysteem naar fiber en is de vraag wat ongelukkig gesteld.
Of dat de aansluiting van een alarmsysteem op de telefoon via fiber al dan niet mogelijk is of dat de installateurs graag een graantje meepakken, dat weet ik niet.
 

ivm alarmsysteem over fiber:

Dat hangt af van de aansluiting van je alarmsysteem:

  • Via wifi of ethernet naar je bbox? Dan hoef je niets te doen.
  • Via de analoge lijn? Dit type verbinding zal na de overstap naar fiber worden verwijderd. Je zult dus ofwel een aparte analoge lijn moeten bestellen of contact moeten opnemen met je installateur om je alarmcentrale te updaten.
  • Via je telefoonlijn? Vraag je alarminstallateur om na installatie een test te doen. Vergeet niet een back-upbatterij te plaatsen zodat je modem ook werkt bij stroomuitval.
  • Via een centrale meldkamer? Vraag je alarminstallateur om te controleren of de installatie goed werkt.

Dus is de oplossing simpel, analoge telefoons zijn standaard ondersteund bij zowel de bbox3V+ en de  Internet Box, de internet box bbox4/bbox4+ krijg je bij een fiber abonnement die 2 analoge telefoonaansluitingen heeft via de groene RJ11 aansluitingen.

Reputatie 7
Badge +4

Vermits “analoog” telefoonverkeer ook op koperparen reeds geruime tijd in de straatkasten (KVD/ROP) naar VoIP omgevormd wordt zie ik niet direct in waarom het bij de overschakeling naar fiber - met gebruik van VoIP via de internetbox (groene RJ11 porten) zich problemen zouden kunnen stellen

Toegegeven een eventuele omvorming van alarmsystemen van een telefoonaansluiting naar een internetaansluiting  kan duur uitvallen en mogelijks biedt dan een ander nieuw systeem een betere/goedkopere” oplossing (via internetaansluiting, via 4G/5G …?)

 

Aanpassingen voor mijn alarmsysteem zijn niet meer mogelijk wegens de ouderdom.

Vandaar de kosten voor het vernieuwen van het systeem.

Momenteel heb ik nog een analoge lijn via de koperen leiding maar die wordt blijkbaar afgesloten bij de overgang naar fiber.

Hoe kan ik dan opnieuw een aparte analoge lijn bestellen?

 

@Walter Hellemans

In verband met je vraag:  “Hoe kan ik dan opnieuw een aparte analoge lijn bestellen?”

Best dat je afwacht tot maandag zodat een PX moderator je verder kan helpen en meer uitleg geven.

 

Aanpassingen voor mijn alarmsysteem zijn niet meer mogelijk wegens de ouderdom.

Vandaar de kosten voor het vernieuwen van het systeem.

Momenteel heb ik nog een analoge lijn via de koperen leiding maar die wordt blijkbaar afgesloten bij de overgang naar fiber.

Hoe kan ik dan opnieuw een aparte analoge lijn bestellen?

 

maar volgens mij zal dat inderdaad een voip omvorming worden naar gewoon koper.
gelijkaardig zoals je een analoge telefoon nog kunt aansluiten via fiber:
Analoge Telefoon aansluiten op je internet box(proximus.be)

Reputatie 7
Badge +4

Voor alle duidelijkheid een analoge telefoon of een alarmcentrale via telefoonlijn kan normalerwijze aangesloten worden via 1 van de 2 groene RJ11 poorten op een internetbox (of Bbox3v+)

Internet Box - Telefoon aansluiten (proximus.be)

 

Uiteraard is er bij uitval van de elektriciteit bij fiber geen communicatie meer mogelijk via de internetbox (tenzij  eventueel via een batterypack)

Indien u over én een 1e aparte lijn voor uw vatse telefoon én een aparte 2e lijn voor het alarmsysteem beschikt dient door Proximus te worden nagegaan/bevestigd of er 2 lijnnummers aan een internetbox/Bbox3v+ kunnen toegewezen worden (via 2 groene RJ11 poorten gebruiken)

Reputatie 1

Er is helemaal geen oplossing nodig, analoge telefoons zijn standaard ondersteund.

De nieuwe BBOX3V+ of de Internet Box+ die je krijgt bij een fiber abonnement hebben een aansluiting voor 2 analoge telefoons via een RJ11 plug.

Reageer