Vraag

Trage internetsnelheid


Ik het internet maxi (theoretische max van 100mbps down en 20mbps up)

nu haal ik via een speedtest (via kabel ~30 mbps down en ~4mbps up)

 

de proximus central ligt hier volgens mij op een ~100 a 150 meter van men woning (gebouw met gsm mast, geblindeerde ramen en proximus op de deur)

 

is er iets dat ik hier kan aan doen?

ik weet dat de theoretische snelheid meestal niet te halen valt maar 3 keer lager dan geadverteerd is toch veel neen?


23 reacties

de gegarandeerde max snelheid die je zou moeten kunnen halen kun je hier terugvinden 

→ http://proximus.be/internetsnelheid 

het abonnement duidt alleen aan wat je max kunt halen op voorwaarde dat je lijn waarop je modem aangesloten staat dit toelaat/aankan.

zie → Internetpolicy (proximus.be)

Reputatie 4
Badge +1

Op ±150 afstand tot LEX of ROP zou het de 100Mbps moeten benaderen.

Benieuwd naar't resultaat via link die Martin doorstuurde.

Zeker ook eens testen als nieuwe klant, resultaat !!soms beter.

Zo ja is upgrade mogelijk

Dan zit ik boven de maximale snelheid 

Daar staat 23 mbps down en 4 mbps up

@bavodaniels 

Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de beter de concrete situatie in te kunnen schatten
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.

Reputatie 4
Badge +1

150m versus 23Mbps?? 

Aangezien Proximus  23Mps meldt via de checksite duidt het op een kabel die (wellicht) rond de huizenblok loopt. 

Het is inderdaad niet omdat je op 150m een ROP of LEX ziet staan dat die distributiekabel die eruit vertrekt naar je huis de kortste weg volgt.

ok volgens de sagemtool is het inderdaad dat men lijn wss rond de blok loopt 

 

 

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0 -------------------------- Device:                        B-Box 3 Sagem

 

Downstream current bit rate:   30.057 kbps Upstream current bit rate:     3.058 kbps

Downstream max bit rate:       30.057 kbps Upstream max bit rate:         3.058 kbps

Downstream attenuation:        16,7 dB

Downstream noise margin:       0,0 dB Upstream noise margin:         11,6 dB

Vectoring down:                no Vectoring up:                  no Modem vectoring compatible:    no ROP vectoring compatible:      no

DSL standard:                  VDSL2 Annex B DSL profile:                   unknown Estimated distance:            565 m

Proximus profile name:         30/3 Proximus DLM profile:          yes Proximus repair profile:       no


zie wel dat vectoring uit staat, geen idee of dit invloed heeft

 

 

je zit in zone 2 aan de afstand te zien en non-vectored = geen gevectoriseerde lijnkaarten in de ROP .

  vectored non-vectored
Attloop @ 800 Hz profiel DLM profiel DLM
zone 2 50/15 100/40 20/6 50/10

 

maar er schilt wel iets met je lijn blijkbaar / downstream noise margin is niet goed.

De @Proximus forummedewerkers kijken best eens voor een lijntest als ze hier de draad opnemen

je zit in zone 2 aan de afstand te zien en non-vectored = geen gevectoriseerde lijnkaarten in de ROP .

  vectored non-vectored
Attloop @ 800 Hz profiel DLM profiel DLM
zone 2 50/15 100/40 20/6 50/10

 

maar er schilt wel iets met je lijn blijkbaar / downstream noise margin is niet goed.

De @Proximus forummedewerkers kijken best eens voor een lijntest als ze hier de draad opnemen

moet ik hier iemand een bericht voor sturen of gaan de proximus medewerkers dit wel lezen?

De @proximus forummedewerkers lezen dit hier inderdaad, maar ieder heeft zo wat meer zijn specifieke branche en daarom dat je soms vaststelt dat er al berichten beantwoord werden en andere nog niet.

nu heb ik wel een down noise margin iig 

[code]
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   30.057 kbps
Upstream current bit rate:     3.058 kbps

Downstream max bit rate:       38.650 kbps
Upstream max bit rate:         3.058 kbps

Downstream attenuation:        16,7 dB

Downstream noise margin:       11,6 dB
Upstream noise margin:         10,5 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      no

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   unknown
Estimated distance:            565 m

Proximus profile name:         30/3
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
[/code]
 

Reputatie 4
Badge +1

Thx, mogelijk ets bijgeleerd.
1) Aan de lijn rond de blok is in regel niets te doen, het zijn bestaande kabels
2) Vanuit de LEX blijkbaar nog “niet altijd”  vectoring beschikbaar waardoor anders de snelheid (bij optimale lijn) zou kunnen uitstijgen boven de 23Mbps van de checksite. 

Ik duim voor de bevinding van Martin “downstream noise margin is niet goed”  voor verbetering.
 

@bavodaniels De DLM heeft je wel al een verhoging toegekend van het VDSL non-vectoring startprofiel van 20Mbps naar 30 Mbps. 

Anders als je dit zelf eens wilt proberen kun je ook zelf een automatische lijntest doen 

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart (TBF).
    - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt.

 

heel tof, tot je uitkomt op gelieve je klanten nummer in te geven dit nummer bestaat uit 9 cijfers

 

mijn klantnummer heeft er maar 8 en krijg dan te horen dit klantnummer is niet geldig xD

inderdaad er zijn er nog die met hun klantnummer van 8 cijfers dit voor hebben, dan zit er niks anders op dan af te wachten tot iemand van het @Proximus forumteam je hierbij verder helpt.

Reputatie 6
Badge +2

nu heb ik wel een down noise margin iig 


B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   30.057 kbps
Upstream current bit rate:     3.058 kbps

Downstream attenuation:        16,7 dB

Estimated distance:            565 m

Proximus profile name:         30/3
 

Met deze waarden (Downstream attenuation 16,7 dB) gok ik dat je in zone 3 zit, met een 8d profiel.

Gezien geen vectoring (lijn uit de LEX?) zijn de snelheden in deze zone:

  • basis snelheid: 16.5/2
  • DLM: maximum 30/4

DLM heeft jou dus reeds verhoogd van 16.5/2 naar 30/3.

Dit is volgens mij dus het maximum dat je lijn aankan :rolling_eyes:

Ik zou Proximus toch eens contacteren voor een lijntest (TBF) en waarom je geen vectoring hebt op jouw lijn. Met vectoring zou je lijn starten op 30/10, en met DLM tot max 60/15 :slight_smile:

zou inderdaad kunnen maar een lijn van 600m en DSA van minder dan 18 dB deed mij denken aan  zone 2 ! maar de upstream doet mij dan weer denken aan zone3 al is die wel 3Mbps !! maar zeker te laag voor zone 2

  vectored non-vectored
  profiel DLM profiel DLM
zone 2 50/15 100/40 20/6 50/10
zone 3 30/10 60/15 16,5/2 30/4
Reputatie 7
Badge +4

Inderdaad

provisioning profile startsnelheid LP281 (16.5/2) i.p.v. LP 266 (20/6) Mbps (omwille van upstream noise margin)

30/3 Mbps zal met quasi zekerheid de - via de DLM (DLM profile) - maximum te halen snelheid zijn (met dergelijke down/up noise margins van +/- 10 dB) 

enkel Proximus medewerkers kunnen u inlichten over eventuele Proximus-plannen m.b.t. een omschakeling van non-vectorised naar vectorised  (en merkelijk hogere snelheden) voor de dsl-lijnen in uw buurt 

Daar moeten we zeker niet aan twijfelen dat het alleen Proximus is die zekerheid en eventueel een betere oplossing kan brengen :relaxed:

Reputatie 7
Badge +5

@bavodaniels Wat iedereen hier voor mij heeft gezegd klopt. Ja basisprofiel wordt verhoogd door DLM. Dit kan eventueel nog een beetje verhoogd worden door een extra 4g modem die er bij geplaatst zou kunnen worden. 

kan iemand van proximus mij vertellen of er in maria ter heide (brasschaat) iets op de planning staat ivm omschakeling van non-vectorised naar vectorised?

Reputatie 7
Badge +4

@bavodaniels Hier is geen zicht op op dit moment. De snelheid van je lijn is op dit ogenblik wel verhoogd van 16.5 naar 30 Mbps. Owv de afstand tussen je woning en het aansluitpunt bij ons zou vectoring de snelheid ook niet zo heel veel meer kunnen verhogen. 

@bavodaniels ik vermoed dat je in zone 3 zit :

VectorisedLine
 

30/10

VectorisedLine
+ DLM

Max 60/15

NonVectorsedLine
 

16,5/2

NonVectorisedLine
+ DLM

max 30/4

Reageer