Beantwoord

Snelheid internet na installatie van fiber

  • 6 April 2022
  • 7 reacties
  • 504 Bekeken

Reputatie 3
Badge +1

Hallo, er is sinds vandaag fiber geïnstalleerd, ik heb de snelheidstest gedaan met het programma

Ookla speedtest.

Met smartphone Android-versie 12 super resultaten=>

 Ping 9, Download 305Mbps, Jitter 1, Upload 54Mbps.

Met PC Windows 10 heel slechte/povere resultaten=>

 Ping 7, Download 11Mbps, Jitter 2, Upload 30Mbps.

Wel een heel merkwaardig verschil, is er hier iets verkeerd gegaan misschien?

M.v.g. Lieve

icon

Beste antwoord door Martin 7 April 2022, 10:57

Bekijk origineel

7 reacties

Op welke manier maak je verbinding met de bbox3 met de verschillende apparaten

is het via wifi en indien wel is het via de wifi 5.0GHz bad of via de wifi 2.4GHz band, op 2.4 heb je meer kans op slechte resultaten 

en ook 

sta je dicht bij de bbox als je de test doet met je apparaten, hoe verder van de bbox hoe meer kans op slecht resultaat  en staan er ander draadloze oplossingen tussen (plc’s, wifi repeater , wifi booster...) bvb ook i.v.m. je pc moest je niet via wifi werken en draait er niks op de achtergrond of gelijktijdig terwijl je de test doet?

Als je de test doet met je pc, zet dan eens wifi uit op de bbox3 (via knopje vooraan) en leg alle netwerkkabels die op de bbox vertrekken eens los behalve deze waar je pc mee verbonden is en doe dan nog eens de test, als je bvb een switch tussen je bbox en je pc staan hebt haal deze er ook eens van tussen en die dan de test.

Reputatie 3
Badge +1

Beste Martin,

Allereerst bedankt voor de snelle reactie, Beide toestellen liggen naast elkaar en zijn verbonden via Wifi, afstand tot de bbox is +/-3 meter en hij hangt op +/-1m hoogte zoals voorgeschreven, voor de test met de smartphone maakt het niet uit of er nog andere toestellen zijn verbonden, resultaat is altijd uitstekend, voor de test met de laptop heb ik alle andere toestellen uitgeschakeld maar het resultaat blijft bedroevend, download tussen de 4 en 12Mbps, ik kan enkel op 2.4GHz werken en dit geld ook voor beide toestellen. Het eigenaardige is dat de fiber helemaal geen resultaat heeft op de laptop, het lijkt wel of er ergens iets niet geactiveerd is? Ik heb van Proximus een mail ontvangen na installatie van de fiber waar mailadressen op staan om hun te contacteren maar geen enkel van deze adressen werkt……

M.v.g. Lieve

voor de test met de laptop heb ik alle andere toestellen uitgeschakeld maar het resultaat blijft bedroevend, download tussen de 4 en 12Mbps, ik kan enkel op 2.4GHz werken en dit geld ook voor beide toestellen

aangezien het resultaat maar slecht is voor één van beide toestellen  op 2.4GHz wil dit zeggen dat je het niet echt in de bbox moet gaan zoeken, nu kan het zijn dat op één van beide toestellen gestoord wordt door ergens een stoorsignaal en dit kan een voedingsadapter zijn of ander toestel dat op 2.4 GHz werkt of het kan zijn dat bvb dit toestel gestoord wordt door naburige 2.4 wifisignalen, wat je eventueel kunt controleren door een gratis app “wifi analyzer” te installeren en zo kan zien of je door andere wifi signalen gestoord wordt.

NB: Controleer bv. via Wifi Analyzer-app of InSSIDer de voorhanden WiFi netwerken en de gebruikte kanalen en ander binnenkomende naburige wifi signalen:
Wifi analyzer vind je ook in de windows Store bv voor op je windows laptop/pc en ook google play store...
inSSIDer 3.1.2.1 Download | TechSpot
MetaGeek | inSSIDer - Defeat Slow Wi-Fi

Reputatie 2
Badge

Ik denk ook dat het probleem eerder bij je laptop te zoeken is.

Reputatie 3
Badge +1

Hallo iedereen, nogmaals bedankt voor de respons, ik heb ondertussen contact gehad met een héél vriendelijke en héél bekwame dame van Proximus en zij wist mij te vertellen dat jammer genoeg de meeste huidige computers niet in staat zijn om ten volle gebruik te maken van de voordelen van fiber m.a.w. Proximus is niet geheel eerlijk en volledig in wat zij de mensen informeren/beloven, mijn laptop die slechts 2 jaar oud is hoort jammer genoeg reeds bij de niet geschikte toestellen wat volgens mij betekend dat voorlopig waarschijnlijk bijna geen enkel toestel ten volle voldoet, ik ben verder even in de specificaties van beide toestellen gedoken en mijn laptop heeft wifi 4 en de telefoon wifi 6 en dat zou volgens de informatie die ik terugvind op internet de oorzaak van het verschil in snelheid zijn.

Ik ga nog wel het advies van Martin opvolgen en nog wat verder speuren en ik hou jullie op de hoogte!

M.V.G. Lieve

Reputatie 6
Badge +3

Met wifi 4 zou je toch nog 80Mbps moeten halen.

Wat is Wi-Fi 4?

Wi-Fi 4 is in 2009 uitgebracht en wordt door de meeste apparaten met wifi ondersteund. De techniek droeg vroeger de naam 802.11n en kan zowel op 2,4 als 5 GHz gebruikt worden. Goedkopere routers zenden alleen op 2,4 GHz. Met een goede router en een apparaat met goede wifi-apparatuur kunnen snelheden tot de 100 à 150 Mbit/s gehaald worden, maar in de praktijk haalt veel apparatuur rond de 70 Mbit/s.

https://radar-avrotros-nl.cdn.ampproject.org/v/s/radar.avrotros.nl/amp/wat-is-het-verschil-tussen-wi-fi-4-5-en-6/

Reputatie 3
Badge +1

Nuttige informatie, bedankt Frank!

M.v.g. Lieve

Reageer