Vraag

Slimme Wifi - Verbinding met mijn tablet is niet langer stabiel

  • 7 April 2020
  • 2 reacties
  • 190 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1
  • Practitioner
  • 57 reacties

Gisteren heb ik “Slimme Wifi” ingesteld op mijn BBox 3V+. Achteraf heb ik enkel de Wifi Bridge voor mijn digitale TV opnieuw moeten koppelen met de BBox, maar voor het overige ben ik geen moeilijkheden tegengekomen.

Ondertussen blijkt mijn tablet (Asus Memo Pad Fhd 10) echter geen stabiele verbinding meer te kunnen onderhouden met de BBox. Ik gebruik de tablet voornamelijk om via internet naar de radio te luisteren, en sinds de omschakeling naar “Slimme Wifi” valt de ontvangst om de paar minuten uit.

Ik heb daarom eens geprobeerd, mijn tablet te koppelen met de mobiele hotspot van mijn smartphone, en dat blijkt wel goed te werken. De tablet, ook al is hij niet bepaald nieuw meer, lijkt dus nog in orde.

Ik gebruik op dit moment een Wifi Repeater (Tp-link N300 Repeater Tlwa850re), waarmee ik mijn tablet gekoppeld heb, en die ik op zijn beurt met de BBox gekoppeld heb. Ook deze combinatie lijkt goed te werken. (Een uurtje of wat geleden is de ontvangst weliswaar weggevallen, maar het DSL lampje op de BBox knipperde, dus ik ga er dan maar vanuit, dat er een probleem was met het DSL signaal.)

Zou het kunnen dat oudere apparaten niet goed om kunnen met de nieuwe mogelijkheden van zo’n moderne BBox? Een kennis, die recent een nieuwe BBox geïnstalleerd heeft, meldt mij alleszins, dat het Wifi-lampje op haar (oude) laptop geregeld aan en uit knippert sinds ze die nieuwe BBox in gebruik heeft genomen.


2 reacties

@luvr het is zo dat je ook best je apparaten zo instelt dat ze met wifi-2.4-xxxx automatish moeten connecteren.

toestellen die vroeger ingestelde stonden op wifi-5.0-xxxx dus nu op wifi-2.4-xxxx laten verbinding maken desnoods kun je eerst wifi-5.0-xxxx laten vergeten op je toestel.

Er zijn  echter toestellen die inderdaad problemen blijven hebben met slimme wifi (“One SSID”) 

Moest je echter de reden niet kunnen achterhalen waarom dan kun je altijd slimme wifi weer deactiveren en ook kun je altijd op je beslissing terug komen door deze terug te activeren 

dan kun je gewoon via de bbox3 zijn web GUI dor te surfenn naar  http://192.168.1.1
(inloggen als User met User wachtwoord dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is One SSID uitgeschakeld,
en kan je normaal terug inschakelen op identiek de zelfde manier.

NB: een wifi lampje dat knippert is op zich niet een probleem, want het duidt aan dat er data passeert en hoe meer data er continu passeert hoe meer het de indruk geeft dat het ledje continu oplicht en anderom bij weinig dat verkeer dat het knippert, dit kun je ook vasstellen op het wifi lamoje van je bbox.

Dat het DSL lampje even knippert is natuurlijk niet zo normaal, al wat je kunt proberen is de bbox een reset te laten uitvoeren en als het dan nog voorvalt eventueel eens One SSID uitschakelen om te zien of het dan nog voorvalt ,
Als je DSL wegvalt zou er ook geen TV meer mogen zijn op dat moment.

Reputatie 2
Badge +1

Martin,

Hartelijk dank voor je snelle reactie!

Mijn tablet en die oude laptop die moeilijk doen, hebben nooit het 5.0 netwerk als optie aangeboden, en zijn dus sowieso altijd met het 2.4 netwerk verbonden geweest.

Goed om te weten, dat ik die Slimme Wifi eventueel ook weer zou kunnen deactiveren. Voorlopig laat ik het maar zo, maar mochten er nog problemen optreden, dan kan ik die optie wel eens uitproberen, en dan laat ik nog wel iets weten.

Ik neem ook wel aan, dat het TV signaal eveneens weggevallen moet zijn op het ogenblik dat het DSL lampje op de BBox is gaan knipperen, maar mijn TV stond niet eens aan, dus daar had ik geen last van. Mijn laptop was op dat moment zijn internetverbinding in ieder geval ook wel even kwijt.

Op dit moment werkt alles trouwens naar behoren (met de tablet gekoppeld aan de Wifi Repeater).

Reageer