Skip to main content
Vraag

Single VLAN 20

Dag,

Ik ben al bijna 2 weken in contact met de klantendienst van mobile vikings/proximus om hen te vragen om mijn lijn over te schakelen van PPPOE vlan10/20/30 naar een single VLAN20 omdat ik mijn bbox 3 heb vervangen door een eigen router en liever niet meer PPPOE vlan 10 wil gebruiken. Ik had begrepen dat een vervanging naar de internet box sowieso mijn lijn overschakelt naar single vlan 20 dhcp, dus dacht het dan zo op te lossen, maar dat willen ze niet doen. Enkel voor nieuwe klanten.

Men denkt nu erbovenop dat ik mijn ONT wil vervangen, vraagt naar specifieke serienummers terwijl dit allemaal toch niet nodig is. Ik heb gewoon de ONT van proximus hangen en wil enkel mijn eigen router aansluiten met single vlan 20 DHCP. Net zoals in de guidelines staat.

Is er hier iemand van proximus die begrijpt wat ik bedoel en mij wél kan helpen? Niet geloven hoe een simpele vraag zo moeilijk blijkt te zijn.

7 reacties

Martin
  • 33202 reacties
  • 18 maart 2025
jornewittouck@hotmail.com schreef:

Dag,

Ik ben al bijna 2 weken in contact met de klantendienst van mobile vikings/proximus om hen te vragen om mijn lijn over te schakelen van PPPOE vlan10/20/30 naar een single VLAN20 omdat ik mijn bbox 3 heb vervangen door een eigen router en liever niet meer PPPOE vlan 10 wil gebruiken. Ik had begrepen dat een vervanging naar de internet box sowieso mijn lijn overschakelt naar single vlan 20 dhcp, dus dacht het dan zo op te lossen, maar dat willen ze niet doen. Enkel voor nieuwe klanten.

Men denkt nu erbovenop dat ik mijn ONT wil vervangen, vraagt naar specifieke serienummers terwijl dit allemaal toch niet nodig is. Ik heb gewoon de ONT van proximus hangen en wil enkel mijn eigen router aansluiten met single vlan 20 DHCP. Net zoals in de guidelines staat.

Is er hier iemand van proximus die begrijpt wat ik bedoel en mij wél kan helpen? Niet geloven hoe een simpele vraag zo moeilijk blijkt te zijn.

FYI: Je hebt geen “Internet Box” als ik het goed begrijp, want als je ondersteuning wilt krijgen van MV/PX zullen ze eerst willen dat je een Internet Box aansluit, dit staat ook beschreven in hun documenten dat als je uw eigen appartuur wilt gebruiken dat je de internet box moet behouden om bij problemen later deze te kunnen inschakelen.

Martin schreef:
jornewittouck@hotmail.com schreef:

Dag,

FYI: Je hebt geen “Internet Box” als ik het goed begrijp, want als je ondersteuning wilt krijgen van MV/PX zullen ze eerst willen dat je een Internet Box aansluit, dit staat ook beschreven in hun documeneten dat als je uw eigen appartuur wilt gebruiken dat je de internet box moet behouden om bij problemen later deze te kunnen inschakelen.

Hey Martin. Ik heb enkel de BBOX-3, die heb ik hier ook liggen en kan ik ook terug aansluiten hoor. Da’s allemaal geen probleem. Maar ik wil geen PPPOE meer gebruiken, en via single VLAN-20 DHCP connectie maken. Dit met mijn eigen router. Net zoals in de specs staat:

https://mv-s3-prd-fakta-assets.s3.amazonaws.com/legal_documents/Mobile_Vikings_router_specifications_en_m9WxLY1.pdf

DaisyS
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator
  • 2092 reacties
  • 18 maart 2025

@jornewittouck@hotmail.com Je zal hiervoor terug contact op moeten nemen met Mobile Vikings gezien wij hier geen ondersteuning op geven.

Martin
  • 33202 reacties
  • 18 maart 2025

Ik vermoed dat het het probleem bij MV het zelfde zal zijn dat ze eerst zullen willen weten of het met een Internetbox wel werkt op VLAN20/DHCP!

Maar ze willen mijn bbox-3 niet omruilen met een internetbox =). Dan is het nogal lastig om dat uit te gaan testen. Is enkel voor nieuwe klanten. Maar dan is de keuze simpel, ik zet mijn abo stop en later als “nieuwe klant” terug een abonnement afsluiten. Absurd. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Guru
  • 419 reacties
  • 24 maart 2025

@jornewittouck@hotmail.com 

Kan je niet ergens van iemand een internetbox lenen?

Ik heb er een hangen die ik nog moet terugsturen, die mag je gerust komen halen (West-Vl)

Forum|alt.badge.img+2
  • Guru
  • 419 reacties
  • 24 maart 2025

@jornewittouck@hotmail.com 

Proximus klanten, die een eigen router willen gebruiken (zowel op VDSL2 als op Fiber) kunnen via “My Proximus” hun lijn overschakelen naar single VLAN

Tot voor kort was deze pagina alleen voor klanten die een eigen Fiber modem wilden registreren. Nu kan je (lees: moet je) op de pagina “Je eigen apparatuur gebruiken” ook de lijn op VLAN20 zetten als je een eigen router wilt gebruiken (zie screenshot hieronder)

Waarschijnlijk is de Helpdesk van Mobile Vikings nog niet 100% op de hoogte, en denken ze dat je de Proximus ONT wilt vervangen (vandaar hun vraag naar modem-ID of serienummers).

Mijn advies is dus om terug contact op te nemen met MV (via mail?) en nogmaals aan te dringen dat ze jouw lijn op single VLAN overschakelen, dit om een eigen router te kunnen gebruiken.
Er is geen enkele noodzaak om hiervoor eerst een internet box te moeten aansluiten.

Verwijs hen naar hun eigen website: https://support.mobilevikings.be/hc/nl/articles/24444201274001-Aan-welke-technische-eisen-moet-mijn-hardware-voor-internet-thuis-voldoen

Bij specificaties voor de router staat duidelijk dat je je eigen router moet instellen op VLAN20 (geen PPPoE): https://mv-s3-prd-fakta-assets.s3.amazonaws.com/legal_documents/Mobile_Vikings_router_specifications_en_m9WxLY1.pdf

PS - Is er onder “My Viking” geen gelijkaardige pagina als deze op “My Proximus”?

Success.