Vraag

Proximus verlaagt zonder reden mijn internetsnelheid !


Na jaren probleemloos het profiel 50/10 te mogen gebruiken vond proximus het vorige nacht nodig van mijn snelheid te verlagen naar 40/6. De lijnwaarden die ik kan uitlezen via Bbox3tool zijn identiek aan de jaren ervoor , een paar maanden geleden hebben we wel onze vaste lijn opgezegd , misschien heeft dit er iets mee te maken ?

Mijn concrete vraag is kan iemand die TBF procedure opstarten op nr 016 39 10 63 (staat in het faktuur) want zelfs dat kan ik niet meer zelf aangezien mijn klantennr slechts 7 cijfers heeft. 

 

De minimum beloofde upload snelheid van mijn Maxi abo word nu overigens ook niet meer behaald.


13 reacties

wat is je max gegarandeerde die men opgeeft hier → http://proximus.be/internetsnelheid 

die zou toch moeten halen 

Geadverteerde snelheid

tot 100 Mbps download - tot 20 Mbps upload

Maximumsnelheid beschikbaar voor 59% van de lijnen met jouw configuratie

45,6 Mbps download - 9,4 Mbps upload

Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid

27,9 Mbps download - 9,4 Mbps upload

Dan is je basis lijnsnelheid 30/10 van waar de DLM dan probeert om je lijn op een hoger snelheid te brengen zonde r de stabiliteit in gedrang te brengen voor en andere lijnen die in de zelfde distributiekabel zitten als de uwe, blijkbaar heeft de DLM je lijn maar kunnen stabiliseren op 40Mbps!

hieruit kan ik ook afleiden dat je spijtig genoeg nog niet op een vectorised systeem zit.

Straks als de prox forummedewerkers hier langskomen kunnen ze altijd eens het evaluatieproces van, de DLM natrekken .

Tja , verklaart nog niet waarom dlm me jaren op 50/10 laat staan en dat werkte perfect en nu zonder voorgaande sync drops of storingen me in minder dan 5 min op 40/6 plaatst. Ik heb zelf nog als technieker voor hun gewerkt en er is nog genoeg ‘overschot’ in de attenuation/noise ratio voor een hoger profiel. Afstand 697 meter tot kvd/rop met vectoring actief , tis hier op den boerebuiten , geen werken zichtbaar.

Als ik af ga op wat je formuleert 697m/rop=vectoring dan val je in VDSL2 zone 2

en dan zou inderdaad je basis snelheid al direct 50/15 moeten zijn en eventueel mogelijke verhogingen door de DLM !!!! Laat ons hopen dat de prox forummedewerkers straks de vinger op de wonde kunnen leggen :slight_smile:

VDSL2 Vectored
Profiel
+DLM Non-vectored 
Profiel
+DLM
zone 2 50/15 100/40 20/6 50/10

De werkelijke afstand tot de rop/kvd (kabellengte) is eerder 1200 meter maar nadat ze die vectoring hebben geactiveerd geeft die bboxtool 697 meter. 

Heb de stekker eens uitgetrokken en zo gaat er nog 3 meter vanaf , lol.


B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   40 000 kbps
Upstream current bit rate:     6 000 kbps

Downstream max bit rate:       50 170 kbps - > was voordien ± 56000 kbps
Upstream max bit rate:         7 344 kbps → was voordien ± 10300 kbps

Downstream attenuation:        21,7 dB

Downstream noise margin:       17,3 dB
Upstream noise margin:         15,6 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            694 m

Proximus profile name:         40/6
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no

 

 

 

Wow , geen hulp , mijn verhaal zal niet passen in hun perfect blauwpaarse wereld van tevreden klanten.

 

 

‘t zal voor morgen zijn :wink:

Is ook wel raar dat het tool ongeveer de helft van de lengte zou aangeven omdat vectoring actief wordt en je staat ook nog DSL profiel 8b ipv 17a ! of werd je vroeger vanuit een centrale gevoed en hebben ze een ROP gezet waardoor de lente van koper dan ongeveer de helft geworden is mss? Enfin ‘t zal afwachten worden tot morgen iemand van Prox het verder uitpluist.

Nee , dat van die vectoring halveert de afstand is ook maar een gok van mij maar ik weet dat de afstand tot de kvd (rop staat ernaast) dik 1 km is en de totale afstand tot de verdeler is bijna 4 km.

 

Daarmee was ik zo content met dat 50 mbit profiel  op de lange afstand hier , fiber zie ik in de komende 15-20 jaar niet gebeuren , aardgas is hier ook niet beschikbaar. Een nederlandse aannemer is hier 10 jaar geleden de lijn op het direct paar komen lassen voor vdsl 2 maar hoe de werkelijk technische situatie onder de grond of in de rop is weet ik nu natuurlijk ook niet.

Reputatie 7
Badge +4

Nee , dat van die vectoring halveert de afstand is ook maar een gok van mij maar ik weet dat de afstand tot de kvd (rop staat ernaast) dik 1 km is en de totale afstand tot de verdeler is bijna 4 km.

 

Daarmee was ik zo content met dat 50 mbit profiel  op de lange afstand hier , fiber zie ik in de komende 15-20 jaar niet gebeuren , aardgas is hier ook niet beschikbaar. Een nederlandse aannemer is hier 10 jaar geleden de lijn op het direct paar komen lassen voor vdsl 2 maar hoe de werkelijk technische situatie onder de grond of in de rop is weet ik nu natuurlijk ook niet.

hi, ik kijk of ik je snelheid terug kan verhogen naar 50/10

Dank U :relaxed:

Reputatie 6
Badge +2

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Downstream current bit rate:   40 000 kbps
Upstream current bit rate:     6 000 kbps

Downstream max bit rate:       50 170 kbps - > was voordien ± 56000 kbps
Upstream max bit rate:         7 344 kbps → was voordien ± 10300 kbps

 

Met deze lijnwaarden zal een TBF niet veel helpen, of zal een Proximus medewerker vanop afstand waarschijnlijk niet veel kunnen doen (niettegenstaande zijn goodwill :wink: ).

Als de modemwaarden op die manier dalen, dan is er volgens mij wel iets gebeurd met de lijn,  en kan alleen een technieker ter plaatse (of in de ROP) het probleem verhelpen?

Of er kan ook een nieuwe VDSL2 klant bijgekomen zijn op uw bundel, die een negatieve invloed heeft op jouw snelheid?

 

Wow , geen hulp , mijn verhaal zal niet passen in hun perfect blauwpaarse wereld van tevreden klanten.

 

Wat een reactie :slight_frown:

Heb je soms een SLA met Proximus, waarbij je 24/24 support verwacht ????

Of er kan ook een nieuwe VDSL2 klant bijgekomen zijn op uw bundel, die een negatieve invloed heeft op jouw snelheid?

Dit vermoeden had ik ook :relaxed:

maar waarom geen 17a profiel?

Reageer