Vraag

Proximus glasvezelmodem

  • 25 March 2022
  • 76 reacties
  • 4919 Bekeken


Toon eerste bericht

76 reacties

Hetgeen ik altijd voorstel is de bbox aan te sluiten op de ONT en de WAN van je eigen router aansluiten op een gele LAN poort van de bbox, dan kun je de decoder aansluiten op de LAN van de bbox en alle internetverkeer laten lopen via je eigen router ( dan heb je geen VLAN’s nodig in je eigen router, dit is zeker het simpelste zonder veel gedoe) waar je dan al je andere toestellen op aansluit.

Reputatie 7
Badge +4

Priority 0-7

The priority level values range from zero (best effort) to seven (highest). These values can be used to prioritize different classes of traffic. The VLAN ID tag specifies the VLAN to which the frame belongs. The priority bits define the priority with which the frames are processed.

0 = intenet best effort (maar in principe weinig belang vermits via Deco X90 enkel internet VLAN 10 behandeld wordt )

Deco X90

Op dir toestel zijn er slechts 2 poorten (1*2.5 Gbps en 1*1Gbps) voorhanden

2.5 Gbps als WAN op glasvezel modem 

1 Gbps naar uw eigen intern netwerk (als VLAN 10 enkel voor internet dus geen ondersteuning VLAN 30 voor decoder)

trouwens om tot op heden niet publiek bekende redenen werken de “recente” types van Proximus decoders niet achter eigen router  

vandaar dat verwezen werd naar een door leden van het Fr forum gebruikte oplossing:

glasvezelmodem - managed switch (met VLAN en IGMP ondersteuning) - met eigen router en decoder in parallel aangesloten op deze switch

poort 1 switch tagged aangesloten op de glasvezel modem met ondersteuning van VLAN 10 internet en 30 IPTV (en eventueel 20 VoIP)

poort 2 (VLAN 10) switch non tagged aangesloten op de Deco X90 WAN 2.5 Gbps poort

poort 3 (VLAN 30) switch non tagged aangesloten op de decoder 

de hiervoor vermelde documentatie van uw switch TP Link TL SG2008 zou u in principe moeten toelaten bovenstaande te realiseren (VLAN configuratie hoofdstuk)

bv. via GUI

VLANid 10 name VLAN10 internet poort 1 tagged & poort 2 untagged

VLANid 30 name VLAN30 internet poort 1 tagged & poort 3 untagged

 

P.S.

Inderdaad misschien kan een migratie naar Bbox4 (en VLAN 20 voor internet, VoIP en IPTV) een alternatieve oplossing bieden 

in hoeverre vervolgens de vervanging van Bbox4 door uw DecoX90 én internet én IPTV kan leveren is en blijft evenwel voorlopig nog een open vraag  (misschien kan dan uw switch na uw Deco in plaats van ervoor dan een mogelijke oplossing bieden)

 

Okay dus als ik het goed begrijpt kan ik mijn Deco blijven gebruiken, alles moet gewoon via de switch TL-SG2008 gaan? En als ik de Deco en decoder aansluit de VLAN ID, zal de switch het automatic alles regelen of ik of gij weet het niet zeker?

Want alles van 😫 VLAN ID gaan bepalen in de managed switch ben ik daar zeer onhandig in 😅.

Bedankt!

Dat zal volgens mij ook niet lukken want er komt meer bij kijken dan alleen VLAN’s instellen op je deco of switch!

😮 ooiih

 

Reputatie 7
Badge +4

Alles via uw switch laten gaan moet inderdaad lukken cfr info hierboven en info van het Fr-forum

Uiteraard dient u uw switch in te stellen zoals hierboven beschreven; vermoedelijk zijn er inderdaad nog een aantal andere/bijkomende instellingen nodig (cfr user guide GUI configuration & examples), u gebruikt om te starten best zoveel mogelijk de voorgestelde/aanwezige “default waarden”

Desgevallend kunnen anderen bv. ook op userbase u hierbij helpen (zelf heb ik de betrokken switch niet in huis)

 

Ik vraag mij gewoon alleen af waarom het dan niet werkt met de deco met VLAN10 en VLAN30 ingesteld en het dan wel zou werken met de switch met de zelfde VLANs  ingesteld, enfin alleen proberen kan 100% zekerheid geven.

Reputatie 7
Badge +4

@Martin 

1

switch versus router (probleem decoder met eigen router mogelijk?)

&

2

indien 1 zou mogelijk zijn/verholpen worden, is er in principe een Deco poort tekort poort 1 WAN, poort 2 VLAN 10 internet & poort 3 VLAN 30 decoder die evenwel niet voorhanden is)

Daar zit juist het probleem 1 poort of 4 poorten zoals bij de box speelt geen rol bij routed mode, maw als de box maar 1 poort zou hebben, dan zou zowel internet als iptv werken op die poort en dat werktniet met die deco blijkbaar, daarom blijft het bij mij nog totaal onduidelijk waarom het dan met die managed switch zou werken. Enfin ik begrijp wel de uitleg die op internet te vinden is maar de juiste werking ontbreekt er voor mij, Ik weet niet of je snapt wat ik bedoel?

PS: je zegt het eigenlijk zelf op een poort data van vlan10 en op een andere poort data van vlan30, wat bij bbox niet het geval daar komt op iedere poort zowel de data van vlan10 en ook deze van vlan30 naar buiten en daarom denk ik dat het niet zal werken met deco of managed switch om dezlfde reden.

Nu zie ik pas op userbase dat philippe eigenlijk de zelfde uitleg geeft als wat ik gisteren al en vandaag hier juist gepost heb.

Maar zijn uitleg is wel professioneler :-) 

Hey Martin,

Ik vroeg vorige keer als mogelijk was om een switch tussen de fibermodem en de bbox3v+ Of my eigen router te zetten “en het antwoord was ja en dat moets een switch zijn die IGMP snooping ondersteund “. Ik gebruik een managed switch van Tp-link de “tl sg2008” switch (de 2020 model ondersteund igmp snopping). Het probleem is dat ik heb deze switch aangesloten op de fibermodem en ik kon zien dat de switch internettoegang heeft, maar toen ik mijn eigen router aansloot, stond er "verbonden zonder internet". Ik wilde weten doe ik iets verkeerd?

Bedankt.!

Ik heb hier ook even mee gesukkeld (TP-link deco x50).

 

Oude situatie (internet only):

fiber → proximus ONT → internetbox → tp-link deco router mode (dynamic IP)   

 

Omwille van energie- en plaatsbesparing wilde ik de internetbox er tussenuit.

 

Op de Deco heb ik enkel VLAN 20 opgezet, met priority 0. Daarna werkte alles.

 

Waarschuwing, ik had eerste prioriteit 7 gekozen voor de internet VLAN. Mijn download werkte nog wel perfect, maar de upload werd heel traag tot < 1mbit. Het aanpassen van de prioriteit heeft dit verholpen. 

Direct zou ik niet kunnen zeggen wat daar de reden van is want switch distribueert eigenlijk enkel het inkomende ethernetsignaal naar zijn verschillende uitgangen, dus zie ik niet goed in wat daar de reden van is, mss moet je die vraag eens op www.userbase.be  stellen waar wel leden zitten die heel goed op de hoogte zijn van dergelijke zaken.

Thanks 👍🏽 😊 

Reputatie 7
Badge +4

Indien u uw eigen privé-router rechtstreeks (zonder switch) aansluit op de glasvezelmodem krijgt u dan verbinding met het internet?

Indien niet dient u uw router instellingen te controleren

Indien wel is er effectief een probleem “switch instellingen” 

Ik zie wel dat er verschillende versies zijn van de betrokken switch maar alle ondersteunen IGMP (voor IPTV decoder)

TL-SG2008 | JetStream 8-poorts Gigabit Smart-switch | TP Link België (tp-link.com)

De ondersteunde IGMP versie is mij evenwel onbekend (KPN Nederland vereist IGMP v2)

20220170_KPN_Internet_Glasvezel_Specificaties_v20220128 (2).pdf

ik heb inderdaad ervan uitgegaan/begrepen dat het zonder switch oké was.

Hallo iedereen,

Ik bedank jullie allemaal, maar ik heb alle mogelijke opties geprobeerd die jullie me hebben gegeven maar niets het werkte niet (of misschien ben ik zo slecht met netwerken 😅).

Dus ging ik naar mijn eerste opstelling, dat is mijn router is verbonden met de bbox3v+ (via dhcp) en mijn switches zijn verbonden met mijn router (en natuurlijk werkt de decoder v7 nu en die is verbonden met een van mijn switch).

Ik ben erg dankbaar voor de hulp!
Grtjs.

Dus als ik mijn eigen router rechtstreeks op de glasvezelmodem aansluit, krijg ik net als de switch geen internettoegang. Mijn eigen router is de TPlink Deco 90X en ik zal niet weten juist waar bij instellingen te gaan kijken.

Juist, de switch heeft een paar verschillende versies, maar hier is de specificatie van degene die ik heb gekocht ( zie hieronder).

TPLINK Smart Switches Datasheet.

Dus als je het opent en naar de specifications scrolt ( bij hardware - features en performance), mijn switch is de TL-SG2008 V3 om specifiek te zijn.

Klein FYI

Ik heb via de switch mijn decoder V7 kunnen aansluiten en het werkte zonder iets aan te veranderen.

Bedankt.!

wel straf dat de V7 werkt na je fibermodem want normaal moet die de bbox3 zien, zoals hier ook beschreven wordt → Je privérouter instellen als draadloze router | Proximus

Als ik van u was zou ik de probleemstelling toch ook eens op www.userbase.be zetten waar leden zitten die heel goede kennis hebben van deze materie.

voor je TP-link zat er dan geen handleiding bij waar je de instelling kunt zien die mogelijk zijn voor die mesh router. 
Download voor Deco X90 | TP Link België (tp-link.com)

Sorry Martin ik bedoelde als ik mijn switch via de modem bbox3+ aan sluit en ik sluit de  decoder V7 aan via de switch werkt het bedoel ik.

Cva ik zal de userbase.com proberen.

Bedankt.!

Hallo iedereen,

Ik bedank jullie allemaal, maar ik heb alle mogelijke opties geprobeerd die jullie me hebben gegeven maar niets het werkte niet (of misschien ben ik zo slecht met netwerken 😅).

Dus ging ik naar mijn eerste opstelling, dat is mijn router is verbonden met de bbox3v+ (via dhcp) en mijn switches zijn verbonden met mijn router (en natuurlijk werkt de decoder v7 nu en die is verbonden met een van mijn switch).

Ik ben erg dankbaar voor de hulp!
Grtjs.

Hallo,

 

Ik heb ook heel lang zitten proberen om mijn Deco met PPPoE te laten werken zodat ik mijn Proximus Internet Box ervantussen uit kon halen.

Eerst probeerde ik telkens om de VLAN-ID 10 te gebruiken, maar daar kreeg ik geen internet mee. Bij het lezen zag ik dat er ook een all-in-one VLAN is, nl. 20 en die werkte hier wel.

 

Je kan eens proberen om je VLAN-ID te veranderen naar 20 en priority op 0 te zetten.

Dit heeft bij mij wel geholpen. 

Reputatie 5
Badge +2

@Kofi21 Zou je uw forumprofiel kunnen aanvullen met uw klantennummer zodat we uw lijn kunnen nakijken.

Reputatie 7
Badge +4

FYI (in het frans)

Conseil pour l'utilisateur d'un routeur sur une connexion fibre | Proximus Forum

 

Concreet begrijp ik uit uw vorig bericht dat uw apparatuur werkt met de Bbox achter de glasvezel modem

Dus dient u uw Deco X90 in te stellen met de login gegevens bekomen van Proximus  (ppoe login &password)

Op deze manier zou u via de glasvezelmodem end de Deco X90 (zonder Bbox en switch) toegang toto internet moeten kunnen bekomen

Cfr installation & user guide

Download voor Deco X90 | TP Link België (tp-link.com) bv. p.6

Indien dit lukt kunt u de switch tussen de glasvezelmodem enerzijds en de Deco X90 en de Bbox anderzijds plaatsen teneinde via de Bbox uw decoder te kunnen aansluiten

Als ik de documentatie van de switch goed begrijp kunt u zelfs de Bbox verwijderen en de decoder rechtstreeks op de switch aansluiten vermits deze VLANs ondersteunt (cfr documentatie switch en het hierboven vermelde bericht op het Fr-forum)

Download voor TL-SG2008 | TP Link België (tp-link.com) bv. p.248

 

Succes

 

Okay begrijpen en mercikes.

Ik zal dit proberen en jullie op de hoogte houden.

Bedankt. 

@M_016 

Als ik de documentatie van de switch goed begrijp kunt u zelfs de Bbox verwijderen en de decoder rechtstreeks op de switch aansluiten vermits deze VLANs ondersteunt 

Dus dan klopt dit niet wat vroeger altijd gezegd werd dat de decoder de bbox moet zien!!!
 

Reageer