FYI: Zoals je zelf al aangeeft kan je op de groene poorten van de internet box je analoge telefonie toestellen terug aansluiten als voorheen. In feite zit het verschil hem hier in dat telefonie ook bij VDSl aansluiting ook digitaal verloopt tot aan de ROP straatkas en daar analoog omgezet wordt op je koperlijn die bij je binnenkomt en in geval van fiber komt het digitaal signaal binnen tot op de internetbox waar het dan daarin omgezet wordt naar analoog (groene poorten).
zie →Backup Batterij Eaton 500VA | Proximus
Verder voor de aansluitingen op je B-box is het gewoon op de zelfde manier aansluiten dan op je internet box in geval je dan op fiber zit.
PS: Noteer in ieder geval in je → ForumProfiel zoveel mogelijk (privé) klantgegevens, zodat de PX moderatoren u vlugger in het klantenbestand kunnen terugvinden om je vlotter te kunnen helpen of meer uitleg te kunnen geven ivm met je evt nog bijkomende vragen omtrent fiberaansluiting. In het veld "Ticket" kun je nog specifieke/privé-informatie vermelden of iets wat je belangrijk acht i.v.m. je vraag.
Privévelden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers! Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op". Meld het hier zodra dit gebeurd is.
Frank Spaas schreef:
Ik heb een analoge binnenhuis telefooncentrale voor mijn analoge lijn met 4 tal telefoonaansluitingen en vraag me af of deze met fiber blijft werken.
Anderzijds heb ik ook een alarminstallatie met internetverbinding en alarmcentrale verbinding via analoge lijn en vraag me af of deze normaal blijft werken.
De technieker zal een “Fibermodem” (ONT) plaatsen, en daarachter een Internet Box (ter vervanging van je huidige Bbox).
Jouw (analoge) telefooncentrale kan inderdaad aangesloten worden op de TEL poort van de Internet Box.
Wat bedoel je met een alarminstallatie met internetverbinding en alarmcentrale verbinding via analoge lijn? Is deze dan zowel via internet als via de analoge lijn met de Centrale verbonden?
Wat de analoge lijn betreft verandert er in feite niets, buiten dat het signaal nu uit de modem komt in plaats van het telefoonstopcontact (NTP)
Frank Spaas schreef:
Ze zou kunnen aangesloten worden via de groene poort van de Bbox modem maar dan zou een noodvoeding voor de modem moeten voorzien worden om stroomuitval op te vangen. Wat is dan de kostprijs hiervan?
Geen idee of Proximus zo’n noodvoeding voorziet, misschien beter zelf zorgen voor een kleine UPS?
Frank Spaas schreef:
Wordt indien alles met fiber blijft werken, alles ook correct aangesloten door de proximus technieker die fiber installeert en worden de nodige datakabels aangebracht ( van de modem naar PC en van de modem naar de telefooncentrale en de alarminstallatie of moet nog een installateur worden aangesproken?
Hoewel Proximus geen support geeft op je eigen binneninstallatie, denk ik wel dat hij de nodige kabels zal aansluiten. Het is toch gewoon vervangen van de huidige router?Of komt de nieuwe router op een andere plaats?
@Frank Spaas Het is inderdaad zeker mogelijk om analoge toestellen aan te sluiten op een fiberlijn. Of dit mogelijk is voor je centrale zal afhangen van het type. Wat eventueel ook een mogelijkheid is, is bellen over IP. Je kan dit best in een winkel of via onze klantendienst bekijken wat voor jou de beste oplossing zal zijn.