Skip to main content
Beantwoord

Problemen met tv-signaal en slechte klantendienst

Beste,

Wij zijn sinds 2018 klant bij Proximus en hebben tot op heden steeds vertrouwen gehad in uw diensten. Helaas hebben wij de afgelopen week een zeer teleurstellende ervaring gehad met uw dienstverlening, zowel op technisch als op klantgericht vlak. Op één week tijd hadden we twee keer langdurig geen internet, waardoor ik technisch werkloos was tijdens mijn thuiswerk, en sinds dinsdag 25/02 werkt onze televisie niet meer (terwijl het internet wel naar behoren functioneert).

Ik heb meerdere keren contact opgenomen met de klantendienst, maar dat verliep ronduit frustrerend.

• Maandagavond heb ik 23 minuten aan de lijn met een medewerker die me 20 minuten lang liet wachten, onderbroken door “Even kijken, hoor”, zonder enig resultaat.
  • Woensdag kreeg ik een telefoontje van Proximus (een zog. callback), maar zonder introductie werd mij enkel gevraagd of het probleem nog bestond. Na mijn uitleg werd ik zonder enige toelichting - behalve dat ik bij de verkeerde dienst zat - doorverbonden, waarna ik 30 minuten naar een wachtmuziekje moeten luisteren heb, totdat de verbinding verbroken werd!
  • Toen ik vervolgens opnieuw zelf belde, moest ik via de Proximus Assistent zien door te geraken naar een medewerker. De medewerker die ik uiteindelijk sprak, stelde vast dat er een algemeen probleem in de buurt was, maar dat dit niets te maken had met ons specifieke probleem (omdat we wel nog internet hebben). We hebben alles getest, inclusief resetpogingen van de modem, wifi bridge en tv-box. Na de laatste internetonderbreking hebben we de modem herstart. Het internet werkte daarna wel weer, maar de wifi bridge werkte plots niet meer. De medewerker concludeerde dat het probleem hoogstwaarschijnlijk bij de wifi bridge lag.
  • Dit leidde tot de afspraak met de technicus, ingepland voor vandaag 26/02. Tot mijn verbazing kreeg ik vanmorgen (op de dag van afspraak) plots een e-mail en sms dat de afspraak zonder enige uitleg geannuleerd werd, terwijl het probleem niets te maken heeft met de algemene storing in de buurt die opgemerkt was. Sterker nog: in de sms staat dat het algemene probleem pas op 10 maart (!) opgelost zal zijn, terwijl wij daar helemaal geen last van hebben.
  • Een van de medewerkers stelde voor om de Pickx-app op mijn smart-tv te installeren en op die manier naar de televisie te kijken, maar ja, zonder internet lukt dat natuurlijk niet.

Omdat Proximus tot nog toe zelf geen oplossing bood, ben ik zelf een kabel gaan kopen (€ 16,99) en heb ik de tv-box rechtstreeks aangesloten op de modem, waarna alles direct werkte.

Na alle verloren tijd door internetonderbrekingen, lange telefoongesprekken, nutteloos wachten en doorverbonden worden zonder oplossing verwacht ik van Proximus:

1. Een kosteloze oplossing zodat we opnieuw draadloos tv kunnen kijken, zonder extra kosten.
  2. Een compensatie voor de lange storingen, de technisch werkloze uren door het internetprobleem en de enorm tijdrovende en inefficiënte hulpverlening.
  3. Terugbetaling van de gemaakte kosten (€ 16,99).
  4. Een algemene verbetering van uw klantendienst zodat andere klanten niet hetzelfde meemaken.

Kan iemand mij hierbij helpen? Dit is echt niet de service die ik van Proximus verwacht! Ik verwacht hierop een snelle en concrete reactie. 

Alvast bedankt!

Beste antwoord door Martin

Je zegt dat de wifi-analyzer 5.0 oppikt maar is dit het 5.0 wifi signaal van de bbox die je ziet. Je zou eigenlijk zo dicht mogelijk bij de bbox moeten gaan staan om zeker te zijn dat het deze is van de bbox die je ziet. je moet ook het 5.0 signaal zijn niveau zien stijgen als je dichter en dichter bij de bbox komt.

Of mss nog beter dat je ook het TP-link systeem even uitzet.

Bekijk origineel
Heb je hier een antwoord gevonden op je vraag?

15 reacties

Martin
  • 33205 reacties
  • 26 februari 2025

In afwachting van een verder reactie van een PX moderator:

• Als ik het goed begrijp is je v5 decoder verbonden over een wifi-bridge met de bbox3 en dan krijgt de decoder geen signaal. Als je de decoder rechtstreeks verbindt met een utp netwerkkabel aan de bbox3 dan krijgt de decoder wel signaal. 
  • Werd de wifi-bridge ook gereset en opnieuw geïnstalleerd :
    Druk minstens 10 seconden met een potlood of tandenstoker in het kleine gaatje aan de zijkant van het toestel. Haal de stekker van de Wi-Fi Bridge uit het stopcontact. Je Wi-Fi Bridge is gereset. Je kan het toestel opnieuw installeren.
    bbox3 eerst eens resetten
  • NB: mss heb je recht op een gratis wifi-booster (hangt af van welk abonnement je hebt), de PX moderatoren kunnen dit checken.
  • TBI: De Wi-Fi Booster, beter dan de Wi-Fi Bridge:
    De Wi-Fi Booster breidt het wifi-bereik in je huis uit en verbindt daarnaast je TV Box met de Internet Box. Ontdek de Wi-Fi Booster

• Auteur
  • Rising star
  • 13 reacties
  • 26 februari 2025

Hallo,

Bedankt voor je reactie en de suggesties.

Ik heb inderdaad de wifi-bridge al gereset, zowel op basis van de documentatie op de Proximus-website als tijdens een telefoongesprek met een Proximus-medewerker. Helaas heeft dit niet geholpen.

Wat opvalt, is dat de wifi-bridge voor de internetonderbreking nog prima functioneerde, maar nu de lampjes Link Quality, Access Point en Wireless niet meer oplichten en enkel de Power-knop brandt. Wanneer ik de WPS-knop op de wifi-bridge indruk en vervolgens die op de modem (en vice versa), knippert het Wireless-lampje kort op de wifi-bridge, maar dan kleurt het WPS-lampje toch weer rood.

Wat ik ook opmerk, is dat de wifi-bridge blijkbaar niet meer verkrijgbaar is? Hoewel de Wifi Booster wellicht een betere oplossing is, vind ik het jammer dat ik deze nu zou moeten huren, zeker gezien ik de wifi-bridge al zes jaar zonder problemen gebruikte.

Ik heb nog een Familus-abonnement (een upgrade is niet relevant) en ben benieuwd naar de mogelijkheden en oplossingen die er zijn.

Nogmaals bedankt voor je hulp en suggesties!

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • 3427 reacties
  • 26 februari 2025

@Peter03 Het feit dat die lichtjes niet meer branden op de Wifi Bridge wil zeggen dat deze geen verbinding meer heeft met de modem, wat normaal is na een reset. De modem en bridge moeten terug aan elkaar gekoppeld worden zodat ze weten dat ze met elkaar mogen communiceren.  Hiervoor zet je ze best allebei in dezelfde ruimte. 

Eerst druk je op de B-box op de WPS-knop en daarna op de WPS-knop van de bridge. Dan zouden deze lampjes terug moeten beginnen branden. Daarna kan je de bridge terug zetten waar hij hoort te staan. Is dat ook al gebeurd na die reset ? 

Als de lichtjes op die manier toch niet meer willen branden, vrees ik dat er geen andere manier is om ze te koppelen en dat er toch een probleem is met het toestel. Dan zullen we het moeten vervangen door een booster, maar dat kunnen we dan bekijken. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Motivator
  • 132 reacties
  • 26 februari 2025

Waarschijnlijk zend je bbox3 geen 5ghz signaal meer uit. Komt wel vaker voor bij oudere modellen. Probeer ook eens de bbox3 zelf te factory resetten, kans is groot dat het 5ghz signaal weer terug is dan. Indien niet, best een nieuwe internet box vragen aan proximus.

• Auteur
  • Rising star
  • 13 reacties
  • 28 februari 2025
HadewychT schreef:

@Peter03 Het feit dat die lichtjes niet meer branden op de Wifi Bridge wil zeggen dat deze geen verbinding meer heeft met de modem, wat normaal is na een reset. De modem en bridge moeten terug aan elkaar gekoppeld worden zodat ze weten dat ze met elkaar mogen communiceren.  Hiervoor zet je ze best allebei in dezelfde ruimte. 

Eerst druk je op de B-box op de WPS-knop en daarna op de WPS-knop van de bridge. Dan zouden deze lampjes terug moeten beginnen branden. Daarna kan je de bridge terug zetten waar hij hoort te staan. Is dat ook al gebeurd na die reset ? 

Als de lichtjes op die manier toch niet meer willen branden, vrees ik dat er geen andere manier is om ze te koppelen en dat er toch een probleem is met het toestel. Dan zullen we het moeten vervangen door een booster, maar dat kunnen we dan bekijken. 

Hallo HadewychT,

Bedankt voor je uitleg. Ik heb de koppeling opnieuw geprobeerd, deze keer in dezelfde ruimte, naast de modem. Toen brandde, naast de Power-knop, ook het lampje van Access Point, maar verder niets. Toen ik de wifi-bridge daarna terug op zijn plaats in de woonkamer zette, brandde opnieuw enkel het Power-lampje.

Het lijkt er dus op dat de verbinding niet hersteld wordt?

• Auteur
  • Rising star
  • 13 reacties
  • 28 februari 2025
raf85 schreef:

Waarschijnlijk zend je bbox3 geen 5ghz signaal meer uit. Komt wel vaker voor bij oudere modellen. Probeer ook eens de bbox3 zelf te factory resetten, kans is groot dat het 5ghz signaal weer terug is dan. Indien niet, best een nieuwe internet box vragen aan proximus.

Hallo raf85,

Bedankt voor je reactie. De Bbox3 heb ik inderdaad al gereset. Helaas moesten we dat de afgelopen tijd regelmatig doen, omdat het beeld soms bevroor. Tot nu toe hielp dat altijd. Als tijdelijke oplossing een kabel rechtstreeks in de Bbox3 gestoken, waardoor we enkel de gewone tv-zenders kunnen kijken. Dat lukt, maar dat is natuurlijk geen blijvende oplossing. Dat betekent ook dat de Bbox3 nog werkt, toch?

Wat ik ook erg merkwaardig vind, is dat sinds we geen tv meer kunnen kijken nu al vier dagen (maar wel internet hebben) de televisie "Proximus" niet meer vindt. Netflix (zowel via Proximus als via de app) zegt dat er geen verbinding is en hetzelfde geldt voor alle andere apps zoals VRT MAX en GoPlay.

Wat het nog vreemder maakt: sinds dit probleem zich voordoet, werken onze zonnepanelen ook niet meer! De apparaatstatus geeft een "communicatiestoring" aan, en er zijn al vier dagen geen gegevens beschikbaar op mijn Sunny Boy.

Ik begin stilaan gek te worden, want wat is hier toch allemaal aan de hand? Dit kan toch geen toeval meer zijn? Heeft iemand enig idee hoe dit kan en wat ik nu het beste doe? Toch jammer dat de afspraak met de technicus zomaar geannuleerd werd. Ik ben maar een leek, hé.

Alvast bedankt voor alle hulp!

Martin
  • 33205 reacties
  • 28 februari 2025

@Peter03  

Peter03 schreef:

Als tijdelijke oplossing een kabel rechtstreeks in de Bbox3 gestoken, waardoor we enkel de gewone tv-zenders kunnen kijken. Dat lukt, maar dat is natuurlijk geen blijvende oplossing. Dat betekent ook dat de Bbox3 nog werkt, toch?

Maar dat is dan wel via een ethernet uitgang rechtstreeks van de uitgang van de bbox3, wat nog niet bewijst dat de Wifi radio in je bbox3 nog goed werkt. 
Normaal zendt de bbox3 twee wifi signalen uit één op 2.4Ghz en één op 5Ghz.
Vandaar dat RAF vermoed dat het 5GHz eventueel niet meer zou in orde zijn omdat de Wifi-brige communiceert over 5Ghz met de Bbox3. Vandaar dat een reset voorgesteld werd van de bbox3, waarbij het wifi-5.0 mogelijks weer in orde zou kunnen komen.
reset zoals beschreven hier → bbox3 resetten

1. Er bevindt zich een resetknop op de achterkant van de b-box 3 (tussen de blauwe DSL-poort en de zwarte USB-poort). Om deze te kunnen indrukken, heb je een puntig voorwerp nodig, bijvoorbeeld de punt van een balpen. Zet de modem aan en houd deze resetknop gedurende ongeveer 20 seconden ingedrukt.
    Resetknop op de achterkant van een b-box 3
  2. De controlelampjes aan de voorkant van de b-box gaan uit en vervolgens terug aan. Dit betekent dat je b-box gereset is.

Anders als je op je laptop of smartphone een gratis wifi analyzer installeert kun natrekken of de bbox3 nog wifi*5.0 uitzendt.

Forum|alt.badge.img+1
  • Motivator
  • 132 reacties
  • 28 februari 2025
Peter03 schreef:
raf85 schreef:

Hallo raf85,

Bedankt voor je reactie. De Bbox3 heb ik inderdaad al gereset. Helaas moesten we dat de afgelopen tijd regelmatig doen, omdat het beeld soms bevroor. Tot nu toe hielp dat altijd. Als tijdelijke oplossing een kabel rechtstreeks in de Bbox3 gestoken, waardoor we enkel de gewone tv-zenders kunnen kijken. Dat lukt, maar dat is natuurlijk geen blijvende oplossing. Dat betekent ook dat de Bbox3 nog werkt, toch?

Wat ik ook erg merkwaardig vind, is dat sinds we geen tv meer kunnen kijken nu al vier dagen (maar wel internet hebben) de televisie "Proximus" niet meer vindt. Netflix (zowel via Proximus als via de app) zegt dat er geen verbinding is en hetzelfde geldt voor alle andere apps zoals VRT MAX en GoPlay.

Wat het nog vreemder maakt: sinds dit probleem zich voordoet, werken onze zonnepanelen ook niet meer! De apparaatstatus geeft een "communicatiestoring" aan, en er zijn al vier dagen geen gegevens beschikbaar op mijn Sunny Boy.

Ik begin stilaan gek te worden, want wat is hier toch allemaal aan de hand? Dit kan toch geen toeval meer zijn? Heeft iemand enig idee hoe dit kan en wat ik nu het beste doe? Toch jammer dat de afspraak met de technicus zomaar geannuleerd werd. Ik ben maar een leek, hé.

Bedoel je met resetten, echt resetten met een tandenstoker of enkel de power uit en aan zetten? Ik bedoelde echt een 10 seconden met een tandenstoker resetten.

• Auteur
  • Rising star
  • 13 reacties
  • 28 februari 2025
raf85 schreef:
Peter03 schreef:
raf85 schreef:

Hallo raf85,

Bedoel je met resetten, echt resetten met een tandenstoker of enkel de power uit en aan zetten? Ik bedoelde echt een 10 seconden met een tandenstoker resetten.

Als het beeld bevriest, doen we dat inderdaad via het aan-/uitknopje, maar deze keer heb ik wel degelijk al een paar op Reset gedrukt in de hoop het euvel op te lossen. Via een rechtstreekse kabel hebben we televisie, anders gebeurt er helemaal niets (via de wifi-bridge).

Martin
  • 33205 reacties
  • 28 februari 2025

@Peter03 ik heb in mijn bericht hier juist boven een voorbeeld gezet van de wifi-analyzer op mijn laptop die het wifi*5.0 signaal detecteert van de bbox

• Auteur
  • Rising star
  • 13 reacties
  • 11 maart 2025

Martin schreef:

@Peter03 ik heb in mijn bericht hier juist boven een voorbeeld gezet van de wifi-analyzer op mijn laptop die het wifi*5.0 signaal detecteert van de bbox

Ik heb de wifi-analyzer geïnstalleerd, maar alles is nu met een kabel verbonden, dus ja, de app pikt wel mijn internetverbinding op. We hebben trouwens het TP Link Deco meshsysteem.

Maar helaas blijft de situatie dezelfde. De televisie werkt nog steeds niet draadloos via de wifi bridge en ligt er nu een lange kabel van onze woonkamer naar de garage. Ook de zonnepanelen werken nu alleen via een directe kabelverbinding met de modem, terwijl ze voorheen draadloos functioneerden. Netflix werkt gelukkig weer via Proximus, dus dat is een klein pluspunt.

Helaas ben ik nog steeds niet geholpen met de wifi-bridge en de rest van de issues. Intussen is 10 maart voorbij en heb ik nog geen nieuws van Proximus ontvangen, terwijl dat wel beloofd is. Het is echt frustrerend

Maar ik waardeer echt de hulp van jullie drieën, HadewychT, Raf en Martin!

Martin
  • 33205 reacties
  • 11 maart 2025

Martin
  • 33205 reacties
  • Antwoord
  • 12 maart 2025

Je zegt dat de wifi-analyzer 5.0 oppikt maar is dit het 5.0 wifi signaal van de bbox die je ziet. Je zou eigenlijk zo dicht mogelijk bij de bbox moeten gaan staan om zeker te zijn dat het deze is van de bbox die je ziet. je moet ook het 5.0 signaal zijn niveau zien stijgen als je dichter en dichter bij de bbox komt.

• Auteur
  • Rising star
  • 13 reacties
  • 12 maart 2025

Martin schreef:

Om eerlijk te zijn, durf ik het TP-Linksysteem niet even uit te zetten uit vrees dat er daarna helemaal niets meer gaat werken…. Ik zal morgen een schermafdruk van de wifi-analyzer doorsturen.

Martin
  • 33205 reacties
  • 12 maart 2025

Maar stond je naast de internet box.

Reageer