Vraag

PPPoE verbinding rechtstreeks op fiberaansluitdoos

  • 8 February 2022
  • 1 reactie
  • 1514 Bekeken

Aangezien de Sagemcom bboxv3+ geen Hairpinning ondersteunt, moet ik op zoek naar andere oplossingen. 

Een goeie uitweg is het opzetten van een aparte PPPoE verbinding, door de Sagemcom, via PPPoE passthrough. Mijn Unifi router krijgt dan een eigen WAN adres en hairpinning werkt perfect.

Belangrijk nadeel is echter dat de Sagemcom op die manier een beperkende factor lijkt te zijn. Immers, wanneer ik mijn eigen router via dubbele NAT verbind, haal ik vlot 800-900mbit/s. Via PPPoE-passthrough echter,  zakt dat naar 500-600mbit/s. Beetje onzin, aangezien ik expliciet bijbetaal voor 1GBit/s.

De schuldige hierin is quasi zeker de Proximus-modem, aangezien het probleem zich voordoet met routers van verschillende merken en types die ik getest heb.

 

Ik had gedacht dat het mogelijk was om een mini-switch achter de fiberaansluitdoos te zetten en daarop de bbox en mijn eigen router. Zo kan mijn eigen router gewoon zelf een PPPoE verbinding opzetten, zonder passthrough over de Sagemcom router.

Helaas lijkt dat niet te werken, zelfs mijn eigen router rechtstreeks op de fiberaansluitdoos inpluggen werkt niet. Iemand een idee hoe dat komt en hoe dat op te lossen valt?


1 reactie

wat bedoel je met fiberdoos ik veronderstel dat je de fibermodem bedoelt, dus deze die het moduleerde licht omzet naar een ethernet signaal, en waarop de WAN van de bbox3v+ ook op aangesloten is. 

Voor Fiber heb je een router nodig, die PPPoE ondersteunt en VLAN op de WAN
Dat kan een Fritz!Box zijn, een B-box3 of eender welke andere router.
Een fiber installatie bestaat uit :
- ONTP of de Fiber aansluitdoos (Optical Network Termination Point.
     Hierop komt de binnenkomende galsvezel.
- ONT of de Fiber modem.
     Deze zet fiber om naar ethernet, en wordt door Proximus geleverd.
- Router die aangesloten wordt op de Fiber modem (ethernet).
Deze maakt de PPPoE verbinding (over VLAN 10)

Hier heb je ook wat uitleg → fiber installatie en geschikte router.

 

Reageer