Vraag

PPPOE of Ipoe werkt niet op fibermodem

  • 21 August 2023
  • 5 reacties
  • 343 Bekeken

Hey,

 

ik krijg geen wan ip als ik in de router een pppoe sessie op vlan 10 begin of eventueel Ipoe vlan 20 DHCP probeer rechtstreeks op de fibermodem.

 

Enig idee waar ik moet zijn om dit te laten nazien.

In het verleden nog niet meegemaakt.

 

Thx alvast


5 reacties

bedoel je dat je een eigen router op de fibermodem aangesloten hebt in plaats van normaal de bbox4 =”internet box” die op single VLAN 20 werkt dus ipoE /DHCP

Een privérouter configureren in plaats van een Internet Box

Wil je je Internet Box vervangen door je privérouter?

  1. Koppel je Internet Box los.
  2. Sluit in plaats daarvan je privérouter aan. Zorg ervoor dat je de privérouter correct aansluit op de fibermodem.
  3. Zet je router aan en ga naar de configuratie-interface. De configuratie is afhankelijk van de router. Raadpleeg de documentatie van je privérouter.
  4. De WAN-interface moet getagd zijn op het VLAN 20. 

zie een uitleg bvb ook → Eigen Fibermodem | Proximus Forum

Hey,

 

Nee er staat een bbox 3 achter de fibermodem maar wil geen sessie hierdoor maar natuurlijk rechtsreeks op de fiber.  Er zijn toch geen beperkingen om een 2e pppoe sessie te hebben?

 

Mvg

Heb je ook al eens geprobeerd of je achter de bbox3 (die pppoe passtrough ondersteunt) een 2de PPPoE sessie kunt opbouwen.

Ik lees hier veel dat een probleem met een 2de PPPoE sessie meestal kan opgelost worden als je zelf een nieuw PPPoE paswoord aanmaakt in "My Proximus".

Hey,

 

Pppoe passtrough door de bbox 3 lukt wel perfect.  Nogmaals getest op de fibermodem rechtstreeks maar zonder resultaat.  Wat zou hier verkeerd kunnen gaan?

 

Mvg

@D-Luyten het antwoord :

  • een eigen router in de plaats van de B-box3. Voorwaarde: router moet PPPoE ondersteunen èn moet ook VLAN ondersteunen op de WAN (VLAN id 10). Dit laatste hebben niet alle routers.
  • een eigen router naast de B-box3 (de ONT=fiber modem) heeft meerdere ethernet poorten). Zelfde opmerking als hierboven.
  • een eigen router achter de B-box3, met volgende opties:
    • PPPoE op de eigen router (hier is geen VLAN nodig, gezien de B-box3 hiervoor gaat zorgen. Eigen router krijgt een publiek IP op de WAN poort.
    • instellen als router, zonder PPPoE: Eigen router krijgt een lokaal IP van de B-box (dubbele NAT).
    • instellen als IP client (dus één netwerk met de B-box3): geen dubbele NAT, router wordt dan switch en WiFi AP

Reageer