We hebben al een tijdje vermoeden dat het volume op de MyProximus website rare sprongen maakt en onverklaarbaar verbruik aangeeft. Ik heb daarvoor een klein programmaatje gemaakt dat elke uur het verbruikte volume van de website gaat uitlezen om dit te kunnen controleren.
Het nachtelijke gedeelte is het gemakkelijkst te analyseren omdat er dan geen activieve devices zijn (TV, PC, ed staan af. enkel 1 GSM)… En het blijkt dat er soms meerderen Gigabytes bijkomen… Dit is niet normaal! Recent heb ik overdag een sprong gemaakt van 8 Gbyte op enkele uren tijd… Ik heb de updates op de PC nagekeken, maar dat verklaart geen 8 Gbyte…
Dit zijn allemaal ontzettende volumes. We spelen geen spelletjes, hebben geen illegale downloads (zoals torrent ed)., geen Spotifies ed. Dit was de eerste verklaring van Proximus. Paswoorden van WIFI ed zijn sterk (ik werk in de IT security :-)). Ja we kijken soms (niet dagelijks) TV via Chromecast met VRTNu (max. 5 u week?), maar dat verklaar niet deze volumes op deze tijdstippen.
Ik heb Proximus gecontacteerd, maar Proximus kan niet verder helpen (zogezegd wegens privacy redenen - hun router is waarschijnlijk niet instaat om meer gegevens te verzamelen - goedkoop spul vermoed ik). Maar ze hebben langs de andere kant ook de website afgebouwd zodat de dagelijkse volumes niet meer kunnen opgevolgd worden. Hebben ze iets te verbergen??? Ik vermoed dat ze te veel vragen kregen. Ze hebben me dan aangeraden om er zelf een andere router voor te zetten om het te monitoren...
Ik maak me toch zorgen dat deze gegevens niet correct zijn… Aangezien we een abonnement hebben van 100Gb, zijn dergelijke onverklaarbare volumes zeer nadelig.
Op een ander adres heb ik Telenet… Ik zie ook een verschil in verbruik bij Telenet (deze hebben een soortgelijke volumemeter) als ik een dagje thuis werk. Het verbruik bij een gemiddeld dagje thuiswerk met Telenet is kleiner dan bij Proximus...
Ik had gedacht dit eens aan te kaarten bij De Inspecteur op Radio2 en eventueel Testaankoop omdat het toch bizaar is dat we dit niet zelf kunnen controleren.
Vooralleer deze stap te nemen dacht ik eventjes na te vragen op dit forum of er andere klanten zijn met dit probleem.
Feedback is welkom! Ook van Proximus om een degelijke instrument te geven om dit te monitoren. Waarom niet rechtstreeks om de router (dan is er geen privacy probleem).