Beantwoord

ONT vervangen bij 2.5gbps abo?

  • 29 December 2023
  • 4 reacties
  • 208 Bekeken

Na enige tijd bij EDP klant geweest te zijn, ingetekend op een zakelijk abo welke me 2.5gbps down en 1gbps up aanbiedt.

aangezien ik een redelijk uitgebreide netwerk setup heb, geweigerd de internet box te laten plaatsen en de ONT rechtstreeks op mijn router aangesloten. Dit werkt en ik heb verbinding.

mijn router heeft 2x 10gps wan poorten en onze server heeft ook enkele 10gbps poorten.

 

in het beheerportaal van mijn router, zie ik dat de wan poort welke op mijn ONT is aangesloten, enkel werkt op 1gbps. Auto-negotiate is 1gbps; als ik manueel switch naar 2,5 of 10gbps is er geen verbinding.

 

had de ONT een update moeten krijgen naar de XGS PON ONT? Hoe meld ik dit?

 

icon

Beste antwoord door yvesilknievil 10 January 2024, 15:46

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

4 reacties

@yvesilknievil

Bij Giga Fiber = 2,5Gb/500Mb (of Ultra fiber = 8,5Gb/1,5Gb) moet de ONT vervangen worden door een ONT-XGSPON

 (internet box wordt dan ook een Internetbox+)

De PX forummedewerkers komen pas dinsdag aanstaande terug op het forum hier.

NB: Je kunt wel indien je dit wenst eventueel ook eens bellen naar de helpdesk ook tijdens het weekend.

Reputatie 7
Badge +5

@yvesilknievil Kan je je klantgegevens toevoegen aan je forumprofiel? Dan kijk ik het voor je na.

Hoi iedereen,

 

ONT werd ondertussen vervangen door ONT-XGSPON-1PORT V1.

De technieker had wat moeite met de switch; ik kom van EDPnet zakelijk en zit in mijn opzeg tot eind januari. Daardoor waren er 2 poorten op mijn oude ONT bezet en moest de technieker enkele telefoontjes doen. De verbinding werkt op dit moment maar ik blijf aan een snelheid van 1000/500 zitten. Laat dit nu ook net de snelheden zijn die ik bij EDPnet had.

Aangezien ik mijn eigen apparatuur heb, heb ik uiteraard problemen hieraan uitgesloten:

2x verschillende routers gebruikt (welke uiteraard 10gbps capaciteit hebben).

Rechtstreeks met mijn server pppoe verbinding opgebouwd en daar de snelheid getest.

Snelheid getest rechtstreek aan de aggregation switch met 10gbps link.

 

Snelheid blijft te laag voor giga fiber.

Kan ik zelf nog iets doen?

 

PS: als proximus medewerkers mijn profiel bekijken: mijn klantennummer heeft verschillende actieve internet aansluitingen op andere adressen. Het gaat hier over het adres met huisnummer 43, tevens het facturatieadres.

Aanpassing van PPPoE naar IPoE (VLAN 20) heeft het probleem opgelost