Vraag

Noise margins


Hoi mensen,

 

De lassers zijn langs geweest en de kabel is gelegd.

ik heb nog geen PPPoE login gekregen, maar ik merkte het volgende op.
 

De noise margins lijken me best hoog? Ik heb weinig verstand van DSL.

vanaf de NTP2007 loopt een 12m lange cat5e kabel met rj12 aansluiting.

 


36 reacties

Dat de noise margins hoog zijn is zoveel te beter dan is er meer speling voor de DLM om je op een hoger  snelheid te kunnen zetten 

Als de DLM een week of enige weken zijn werk doet zou die je eventueel op een hogere snelheid kunnen zetten, dat probeert hij door verschillende parameters in het oog te houden, maar in het kort let hij er op dat de stabiliteit bij een verhoging voor uw lijn in orde blijft alsook die van andere lijnen van andere klanten die van de zelfde distributiekabel aftakken als u.

Je bent ook nog niet aangesloten zie ik op een vectorised ROP  waardoor je nog hogere snekheden zou kunnen halen.

Mss kan Proximus eens in zijn planning kijken wanneer dit voorzien zou zijn?

bijkomende info:

DLM >
https://www.edpnet.be/nl/support/bestellen/internet/meer-informatie-over-dsl-technologie/wat-is-dlm-(dynamic-line-management).html

Vectoring >

https://www.edpnet.be/nl/support/installeren-en-gebruiken/internet/meer-informatie-over-dsl-configuratie/wat-is-vectoring-technologie.html

ROP without vectoring / LEX

Zone

Afstand tot ROP

Attenuation
(db)

Provisioning Profiel
(down/up)

 Max DLM Profiel
(down/up)

1

< 400 m

< 0,4

30 Mbps / 10 Mbps

70 Mbps / 10 Mbps

2

400 – 700 m

< 0,7

20 Mbps / 6 Mbps

50 Mbps / 10 Mbps

3

700 – 1000 m

< 1,1

16,5 Mbps / 2 Mbps

30 Mbps / 4 Mbps

4

1000 – 1400 m

< 1,4

12 Mbps / 1 Mbps

20 Mbps / 4 Mbps

5

1400 – 1600 m

< 1,6

9,5 Mbps / 0,6 Mbps

16,5 Mbps / 1 Mbps

 

ROP with 552 KHz vectoring

 

Bedankt Martin,

dit stelt me al wat meer gerust!

De ROP hier zou hier normaal sinds kort Vectoring moeten hebben, (broedersstraat,  2235 Houtvenne).
 

als je kijkt at er reeds in de proximus zijn database staat zou je dit inderdaad kunnen uit afleiden.

https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/internetabonnementen/kies-jouw-optie/speedtest-internet-connectie.html

 

Maar als er iemand van proximus zelf hier de draad opneemt zouden ze dit kunnen natrekken 

want het sagemtool geeft nog aan van niet.

Reputatie 7
Badge +4

Wij kunnen helaas enkel testen uitvoeren vanaf het moment dat een lijn daadwerkelijk actief staat. Dus als alles is aangesloten kunnen we een meting uitvoeren.  Als je ons een seintje geeft als alles is aangesloten meet ik onmiddellijk alles voor je uit.

sorry ik had daarjuist de uitlezing van je sagemtool niet goed genoeg bekeken, want je staat precies nog op een repair profiel , dan zouden ze bij Proximus toch eens moeten natrekken wat het resultaat was van de lassers of het dan hierna in orde gekomen is bv uit verslag van de technieker?

@Charlotte.D 

hoi Charlotte, de lijnen zijn aangesloten normaal. de NTP is geplaatst met een VDSL splitter. Is ook aangesloten aan de kast.

Ik weet niet of nog iets mis.

Reputatie 7
Badge +4

Kan je me via een privé bericht je lijnnummer/klantennummer even doorgeven?

Reputatie 7
Badge +4

Ter info:

noise margin & attenuation zijn uitstekend

https://networkengineering.stackexchange.com/questions/43791/what-is-snr-margin-and-line-attenuation

&

te op uw lijn gegarandeerde minimum snelheid is terug te vinden op uw adres als nieuwe klant via

https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/internetabonnementen/kies-jouw-optie/speedtest-internet-connectie.html#/input

het Dynamic Line Management systeem (DLM) kan dit startprofiel automatisch naar boven aanpassen in functie van testresultaten in de komende dagen/weken

tot een maximum debiet X  teneinde te vermijden dat klanten aangesloten op dezelfde distributiekabel elkaar niet hinderen

deze snelheid is functie van de lengte, kwaliteit en bezetting van deze distributiekabel (u gebruikt zoals alle anderen 1 koperpaar hierin)

 

 

 

het is hier nu geen kwestie van DLM het gaat er hem eerder om waarom de lijn nog op een repair profiel staat

Reputatie 7
Badge +4

De lassers zijn langs geweest en de kabel is gelegd

De lijnen zijn aangesloten normaal. de NTP is geplaatst met een VDSL splitter

 

-> De vraag is en blijft of alles verderop (in het netwerk) al in orde is, vandaar dat ik mij  veiligheidshalve onthouden heb aan  “meer detail cijfers”

 

akkoord maar al mijn en uw uitleg uitleg over DLM enz… start pas als de lijn niet meer op repair staat, dit was eigenlijk wat ik bedoelde, dat dit eerst moest uitgeklaard worden door Proximus.

Reputatie 7
Badge +4

@Martin en @M_016 , de lijn staat zowel technisch als administratief nog niet actief, zolang dit het geval niet is kunnen er geen testen en ook geen speedtests worden uitgevoerd.

Ok Charlotte.D bedankt voor de info.

Het  sagemtool leest deze waarden uit en mss omdat de  lijnkaartuitgang/modem zich in dit geval in fallback zet!

Reputatie 7
Badge +4

@Charlotte.D  duidelijk, maar onderstaande moet toch mogelijk zijn, nee?

de op uw lijn gegarandeerde minimum snelheid is terug te vinden op uw adres als nieuwe klant via

https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/internetabonnementen/kies-jouw-optie/speedtest-internet-connectie.html#/input

Dat is toch maar in geval alles in orde is met zijn lijn en daarom zijn er waarschijnlijk ook lassers nodig geweest.

Dat was trouwens ook zo toen mijn buur jaren geleden de lijnsnelheid niet kreeg zoals aangegeven in deze database van Proximus, toen zijn er ook lassers aan te pas gekomen.

Dit maar ter info, tot charlotte.D je verder info geeft.

Ik vraag me eigenlijk meer af hoe het sagemtool aan die waarden komt als de lijn zelf nog niet actief is.

Reputatie 7
Badge +4

Uiteraard zal deze minimale theoretische snelheid  enkel gehaald (en mogelijks zelfs overschreden worden) indien  (= als en slechts als) de lijn intern/extern ok en in dienst is

Ik vraag me eigenlijk meer af hoe het sagemtool aan die waarden komt als de lijn zelf nog niet actief is.

 

Reputatie 7
Badge +4

De Sagemtool praat gewoon met de KVD/ROP of de LEX “uitrusting/apparatuur” onafhankelijk van de “administratieve toestand” van de lijn 

 

ja dat wel maar wel via de bbox want met de lijnkaart kan die niet praten

Reputatie 7
Badge +4

Uiteraard is het de Bbox die met de lijnkaart xyz praat , de Sagemtool  stelt gewoon vragen en geeft de antwoorden/resultaten weer…

 

ja dat weet ik uit de uitleg van de auteur die op userbase.be stond dat het tool allen maar uitleest wat in de bbox zelf staat en daarom ook niet meer bijkomende details uit de lijnkaart kan opgehaald worden, maar ik vraag mij af waarom het een fallback profiel uitleest uit de bbox. 

@Lansa op uw bbox3 licht het DSL controlelampje daar continu op?

Hoi, het DSL lampje brand gewoon.
 

De lijn is blijkbaar nog niet administratief in orde, de lassers hebben enkel de lijn gelegd :)

Ze vroegen me om alles in orde te maken, en diensten te activeren. Maar ik zei om nog even te wachten omdat we nog twijfelen tussen Proximus en andere DSL aanbieders.

Heel waarschijnlijk bedoelde hij om de lijn te activeren. (hij was slecht verstaanbaar, allochtoon).

 

Uit nieuwsgierigheid was ik al de sagem  tool aan het proberen :)

ik denk dat je inderdaad beter wacht tot de activatie volledig rond is en dus wacht op deze informatie van proximus.

Reageer