Vraag

Nieuwe Proximus installatie

  • 20 April 2021
  • 6 reacties
  • 112 Bekeken

Hallo,

Ik heb zojuist Proximus laten installeren met een Epic Full Exp abonnement. Ik kom van Telenet waar ik een 300Mbps lijn had. Op mijn adres is nog geen Proximus Fiber beschikbaar en dus maar genoegen genomen met de 100 Mbps lijn. Alle aparaten in huis zijn met kabel verbonden.

 

Momenteel haal ik met moeite 40Mbps op mijn pc waar ik 280Mbps haalde met Telenet. 100 zou goed zijn, 40 is maar zwak. Zeker om met Shadow te gamen, wat het plan was.

 

Ik zag op een andere post ook de link waarop je de gemiddelde snelheid in je buurt was en dit lag ook rond de 40 Mbps. Jammer dat ze dit niet adverteren op de website bij het bestellen, dan had ik al afgehaakt.

 

Gezien de snelheid zo tegenslaagt, waarom gaat men niet verder met de uitrol van Fiber? Kan men een richtdatum geven wanneer Fiber uitgerold wordt? Valt er nog iets te doen aan de huidige snelheid?

 

EDIT: hieronder de output van de tool:

code:

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   50.171 kbps
Upstream current bit rate:     14.998 kbps

Downstream max bit rate:       108.750 kbps
Upstream max bit rate:         38.128 kbps

Downstream attenuation:        17,3 dB

Downstream noise margin:       26,1 dB
Upstream noise margin:         23,2 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            442 m

Proximus profile name:         50/15
Proximus DLM profile:          no
Proximus repair profile:       no

 


6 reacties

Als je nog maar pas bij Proximus zit dan zal de DLM je nog op geen hoger lijnsnelheid gezet hebben, je mag al vlug rekenen op 14 dagen voor een eerste verhoging van de lijnsnelheid

Afgaand op de gegevens van tool zit je in zone 2

  Vectored profiel na evaluatie door DLM
zone 2 50/15 in stappen tot max100/40

Als je nog maar pas bij Proximus zit dan zal de DLM je nog op geen hoger lijnsnelheid gezet hebben, je mag al vlug rekenen op 14 dagen voor een eerste verhoging van de lijnsnelheid


Waarom doet men zoiets? Dan betaal ik 14 dagen om achteraf misschien exact dezelfde trage verbinding te hebben.

dit is gewoon door de VDSL techniek over koperlijn 

waar alles afhangt van de lengte/verzwakking dus zeg maar de kwaliteit  van de koperlijn waar je met je bbox op aangesloten bent.

En men kent eerst een basis snelheid toe waarvan men zeker is dat je lijn en die van andere klanten die van de zelfde distributie kabel aftakken ook niet onstabiel worden door een te hoge snelheid toe te kennen. Daarvoor dient het het automatisch analyse/meetsysteem DLM die over een tijd de lijnen evalueert en dan een eerste stap zet door bv je lijnsnelheid te verhogen en zal dan weer evalueren of alles stabiel blijft zowel voor u als voor de andere klanten.

Je mag dus ook niet alleen op de lengte afgaan want als je daar op afgaat zou je eigenlijk volgens het tool op 442m zitten en dit zou willen zeggen dat je in zone 1 zou zitten en dan zou je basis snelheid niet zoals nu 50 maar 70 moeten zijn . 

Afgaand op de gegevens van tool zit je in zone 2 (voor zone1 zie mijn bericht hierboven)

  Vectored profiel na evaluatie door DLM
zone 2 70/30 in stappen tot max100/40
Badge +4

Als ik alles vergelijk met mijn waarden dan zou hij hoogst een 85 profiel kunnen krijgen, wat niet slecht is.

 

Er zijn er inderdaad niet zoveel die in zone 2  100 Mbps halen.

Reageer