Vraag

Nieuwe internet box

  • 11 January 2024
  • 9 reacties
  • 165 Bekeken

Reputatie 2
Badge

Is het nuttig om over te stappen naar de nieuwe internet box als wifi voor het ogenblik prima is ?

Is het normaal "plug and play" uitgezonderd ingeven van password en wifinaam ?


9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Roland_012 

zolang je internet met een bbox3(v+) goed werkt is het voorlopig nog niet nodig om over schakelen naar een internetbox.

 

Geert

Is het nuttig om over te stappen naar de nieuwe internet box als wifi voor het ogenblik prima is ?

Is het normaal "plug and play" uitgezonderd ingeven van password en wifinaam ?

Als je toestellen wifi-6 ondersteunen dan zou je hiermee wat aan snelheid kunnen winnen, als dit voor u zou van groot belang zijn. Wat is wifi 6 en wat heb je eraan?

Reputatie 2
Badge

@Roland_012

zolang je internet met een bbox3(v+) goed werkt is het voorlopig nog niet nodig om over schakelen naar een internetbox.

 

Geert

Ok bedankt.

Roland

Reputatie 2
Badge

Is het nuttig om over te stappen naar de nieuwe internet box als wifi voor het ogenblik prima is ?

Is het normaal "plug and play" uitgezonderd ingeven van password en wifinaam ?

Als je toestellen wifi-6 ondersteunen dan zou je hiermee wat aan snelheid kunnen winnen, als dit voor u zou van groot belang zijn. Wat is wifi 6 en wat heb je eraan?

Wifi werkt voorlopig aan bijna max snelheid.

Kan max 78 mbps halen en de test geeft 77 mbps...

Als je buiten je lokaal netwerk dus via het www dan is je snelheid sowieso beperkt door o.a. je Max VDSL snelheid maar als je lokaal frequent grote bestanden zou moeten versturen bv van een wifi-6 toestel naar een ander wifi-6 toestel dan kan je natuurlijk van die hogere snelheden profiteren.

Ik haal hier met mijn 100Mbps VDSL lijn (met laptop op wifi5.0Mhz en op 3m van de bbox3v+)
 

 

FWIW Binnen mijn LAN haal ik bursts met piek 1300Mbps en ja, dit is WiFi …

Vraag is of ik enig nut heb aan een bbox V3+ of zoiets ? 

 

Reputatie 2
Badge

Volgens de bbox3 tool zijn we verbonden aan een 120 mbps.

Volgens de wifi test tool in de Myproximus app kunnen we ten hoogste 78 mbps halen !!

Het is deze snelheid waarop de bbox kan synchroniseren die telt (de waarden zijn deze die bij mijn lijn aangegeven worden)

Downstream current bit rate:   99.999 kbps
Upstream current bit rate:     20.000 kbps

en niet de 

Downstream max bit rate:       131.424 kbps
Upstream max bit rate:         41.297 kbps

En in feite zou je de http://speedtest.net moeten doen met een laptop die verbonden is met de bbox met utp kabel terwijl er geen andere vzerbruikers zijn op je bbox (via wifi of vast )

en dan zou je ongeveer op +-10% na deze current bit rate moeten halen.

Reputatie 7
Badge +4

@Roland_012 Uw lijn is momenteel gesynchroniseerd op 85Mbps. 78Mbps download is dan een normaal resultaat.

De 120Mbps die u ziet is de theoretische maximumsnelheid die gehaald zou kunnen worden in ideale omstandigheden. 

Reageer