Vraag

Nieuwe installatie DLM

  • 30 March 2023
  • 16 reacties
  • 179 Bekeken

Reputatie 2

Hoi allemaal gisteren is er een technieker een volledig nieuwe installatie komen. Momenteel zit ik dus op een start profiel van 30mbp met een profiel van 8b. Nu op dezelfde lijn haalde wij op de vorige installatie 80mpbs. Echter is nu mijn vraag met een profiel van 8b ga ik ervanuit dat dit niet gaat lukken nu. Word dit automatische omgezet naar 17a? Zeker op een afstand van +-550 denk ik dat we hogere snelheden dan 11mbps moeten kunnen halen. Zeker als ik zie dat we dus met de vorige installatie rond de 80 zaten. Spijtig vind ik wel dat de technieker zei dat de snelheid goed was en dan in de bijlage van de mail zet dat de snelheid onder het ideale ligt.

----
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   29.997 kbps
Upstream current bit rate:     10.000 kbps

Downstream max bit rate:       51.957 kbps
Upstream max bit rate:         10.392 kbps

Downstream attenuation:        17,8 dB

Downstream noise margin:       30,4 dB
Upstream noise margin:         8,8 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            531 m

Proximus profile name:         30/10
Proximus DLM profile:          no
Proximus repair profile:       no


 

Even ter vergelijking dit waren de resultaten op dezelfde lijn, zelfde adres toen het contract nog op iemand anders zijn naam stond. Ook bij het nemen van deze resultaten was DLM nog niet actief:

 

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   49.726 kbps
Upstream current bit rate:     14.998 kbps

Downstream max bit rate:       104.492 kbps
Upstream max bit rate:         31.303 kbps

Downstream attenuation:        20,3 dB

Downstream noise margin:       24,8 dB
Upstream noise margin:         17,9 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            546 m

Proximus profile name:         50/15
Proximus DLM profile:          no
Proximus repair profile:       no


16 reacties

Wat houdt die nieuwe installatie dan juist in t.o.v. de oude installatie? 

Reputatie 2

Wat houdt die nieuwe installatie dan juist in t.o.v. de oude installatie? 

Omdat het contract van eigenaar veranderd was moest er dus een volledig nieuwe installatie gedaan worden.

Maar er werd niks aan de de binnenkomende koperlijn veranderd veronderstel ik toch.

Het valt wel nog voor dat men verkeerdelijk op een 8b terecht komt i.p.v. 17a.
De Proximus moderatoren kunnen dit morgen wel eens verder natrekken.

Reputatie 2

Maar er werd niks aan de de binnenkomende koperlijn veranderd veronderstel ik toch.

Het valt wel nog voor dat men verkeerdelijk op een 8b terecht komt i.p.v. 17a.
De Proximus moderatoren kunnen dit morgen wel eens verder natrekken.

Klopt idd dat ik weet heeft de technieker niets veranderd aan de koperlijn. Ik vermoed zelf ook dat wij op een verkeerd profiel terecht zijn gekomen.

Dit valt zelf voor bij sommigen omdat ze van Pack veranderen, maar waarom dit dan gebeurt, is voor mij ook nog een vraag.

We zullen er maar vanuit gaan dat het verder zal nagetrokken door PX en opgelost worden…..

Reputatie 2

Net nog eens contact gehad met de technische dienst. Na een hele discussie ben ik nog altijd geen stap vooruit geraakt. Dus dan gaat al mijn hoop naar de Proximus medewerkers op dit forum dat zij eens kunnen nakijken en eventueel ook mijn startprofiel kunnen verhogen 🤞

Reputatie 7
Badge +3

@JarneDoet 

Er komt maandag een technicus langs tussen 12:30 en 17:00, ben je hiervan op de hoogte?

 

Geert

Reputatie 2

@JarneDoet

Er komt maandag een technicus langs tussen 12:30 en 17:00, ben je hiervan op de hoogte?

 

Geert

Uuuuuh nee ik was hier niet van op de hoogte maar nu dus gelukkig wel. Hopelijk kan hij mij wel op het juiste profiel zetten. Als ik dit even mag aanhalen steeds als er een wijziging gebeurt weet jullie systeem niet meer wat het moet doen met de snelheid hier. Volgens mij ligt dit dus ook aan jullie systemen want als ik op de website de gegarandeerde snelheid opzoek kom ik uit op 27,25 down terwijl ik in de praktijk bijna 80mbps heb gehaald over deze lijn. Kan dit misschien eens doorgegeven worden aan de juiste diensten om dit na te kijken waarom dit in jullie systeem zo fout staat? 

Reputatie 7
Badge +3

@JarneDoet 

dit zal de technicus maandag voor je nakijken.

 

Geert

Reputatie 2

De technieker is zonet langs geweest en heeft mijn profiel aangepast waardoor ik nu zonder DLM  al tot 60mbps haal. De technieker gaf wel aan dat dit normaal gezien een betalende interventie zou zijn. En gaf me ook aan dat dit eigenlijk vanop afstand gedaan had kunnen worden.


B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   69.999 kbps
Upstream current bit rate:     29.999 kbps

Downstream max bit rate:       104.758 kbps
Upstream max bit rate:         32.942 kbps

Downstream attenuation:        20,1 dB

Downstream noise margin:       17,9 dB
Upstream noise margin:         7,2 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            531 m

Proximus profile name:         70/30
Proximus DLM profile:          no
Proximus repair profile:       no
 

 

Reputatie 7
Badge +4

Een eventuele facturatie van een dergelijke aanpassing 8b → 17a die normaal ook op afstand door de klantendienst had kunnen uitgevoerd worden, zou ik in uw plaats zeker betwisten...

@JarneDoet Als het probleem bij proximus zat (wat hier het geval is 8b ipv 17a) en er door een proximus medewerker voorgesteld werd om een technieker te sturen dan zal je niks moeten betalen en kunnen de PX moderators dit verder natrekken/afronden.

De technieker is zonet langs geweest en heeft mijn profiel aangepast waardoor ik nu zonder DLM  al tot 60mbps haal. De technieker gaf wel aan dat dit normaal gezien een betalende interventie zou zijn. En gaf me ook aan dat dit eigenlijk vanop afstand gedaan had kunnen worden.

 

Reputatie 7
Badge +5

@JarneDoet Zoals @Martin zegt zullen er geen kosten worden aangerekend indien het een probleem van Proximus uit was. Indien dit het geval is mag je ons dit zeker laten weten.

Reputatie 6
Badge +2

De technieker is zonet langs geweest en heeft mijn profiel aangepast waardoor ik nu zonder DLM  al tot 60mbps haal.


B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------

Downstream current bit rate:   69.999 kbps
Upstream current bit rate:     29.999 kbps

Downstream max bit rate:       104.758 kbps
Upstream max bit rate:         32.942 kbps

70/30 is het startprofiel in zone 1.

Nu nog eventjes geduld en rustig afwachten tot DLM jou op 85/30 zet ...

Badge +4

Zone 1 ??? met 531 m ?? is dat niet zone 2 ? die lijnwaarden zien er meer zone 2 uit  ook.

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb niet beweerd dat hij in zone 1 zit, … maar 70/30 het startprofiel is van zone 1 😀

De TS heeft hier al 3 lijntesten gepost:

  1. 30/10 (8b) waar hij eerst op zat. Dat is het startprofiel voor zone 3 (zonder DLM).
  2. 50/15 (17a) waar de vorige bewoner op zat. Dat is het startprofiel voor zone 2 (zonder DLM).
  3. 70/30 (17a) waar hij nu op zit nà een technische interventie. Dat is het startprofiel voor zone 1 (zonder DLM). Maar kan inderdaad ook een DLM profiel zijn in zone 2.

Maar zone 1 of zone 2 maakt niet uit: in beide gevallen kan DLM zijn lijn maximaal verhogen tot 85/30 gezien de lijnwaarden (max. bit rate 104/33) ...

 

Reageer